یکشنبه ۳۱ اردیبهشت ۱۴۰۲ - ۱۸:۰۷
کتاب «نشانه‌ها و معنا در سینما» با ویراست جدید به چاپ هفتم رسید

چاپ هفتم کتاب «نشانه‌ها و معنا در سینما» با ویراست جدید تألیف پیتر وولن با ترجمۀ عبدالله تربیت و بهمن طاهری از سوی انتشارات سروش منتشر و روانه بازار نشر شد.

به‌گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) هدف کلی این کتاب، ارائه راه‌هایی است که از آن‌ها بتوان به مسائل مهم زیبایی‌شناسی فیلم در سینما نزدیک شد. معنا در سینما عبارت است از تعبیر و تصویر و مضمونی که فیلم‌نامه‌نویس یا کارگردان در فیلم به کار می‌برد و آن بر چیزی دلالت دارد. نشانه نیز هر آن چیزی است که سبب شناختن کسی یا چیزی شود یا از روی آن بتوان به حالت رویدادی پی برد.
 
این کتاب به تحلیل و واکاوی و بازشناسی و مطالعه نشانه‌ها و نمادها و معنای آن‌ها در سینما می‌پردازد.
 
کتاب پنج فصل دارد:
  1. زیبایی‌شناسی آیزنشتاین
    نظریۀ مؤلف
    نشانه‌شناسی سینما
    مؤخره (۱۹۷۲)
    پی گفتار (۱۹۹۷): گفت‌وگو با پیتر وولن
 
مؤلف در هر فصل با نمونه‌های فیلم‌های برگزیده و ممتاز جهان مسئله نشانه‌ها و معنا را واکاوی کرده است.
 
پیتر وولن زادۀ ژوئن ۱۹۳۸ در لندن در بخش «نظریۀ مؤلف» کتاب نشانه‌ها و معنا در سینما، که اکنون اثر کلاسیک پراعتباری در حوزۀ مطالعات سینمایی است، رویکردی ساختاری به نقد مؤلف‌گرایانه دارد و می‌کوشد از راه مقایسۀ آثار هاکس و فورد نمونه‌هایی برای دیدگاه خود ارائه دهد. این رویکرد، با مددگرفتن از انسان‌شناسی ساختاری کلود – لوی استروس – و همچنین بحث او دربارۀ نشانه‌شناسی و کاربرد آن در زبان فیلم (موضوع فصل سوم) تحولی بنیادی در حوزۀ مطالعات سینمایی پدید آورد و نیروی تازه و بسیار تأثیرگذاری به آن بخشید.
 
پس از درگذشت وولن در سال ۲۰۱۹، روزنامۀ نیویورک تایمز این کتاب را «یک کتاب مقدس نظریۀ فیلم» خواند.
 
وولن علاوه بر نگارش این کتاب، نویسندۀ چندین کتاب دیگر و مقاله‌های متعدد در نشریات سینمایی، مدرس دانشگاه، همکار فیلم‌نامه‌نویس در فیلم مسافر آنتونیونی، کارگردان شش فیلم با همکاری لورامالوی، همسرش، و از نظریه‌پردازان نام‌آور سینما بوده است.
 
چاپ هفتم این کتاب در ۲۵۶ صفحۀ رقعی، شمارگان ۵۰۰ نسخه و با قیمت ۱۲۰هزار تومان توسط انتشارات سروش در اختیار علاقه‌مندان به مباحث این حوزه قرار گرفته است.
 
 

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها