شنبه ۳۰ اردیبهشت ۱۴۰۲ - ۰۹:۳۰
«که ماهی برآید»؛ روایت داستانی زندگی حاج ملا هادی سبزواری

«که ماهی برآید» به نمایشگاه کتاب رسید. رمان زندگی فیلسوف عارف و فقیه بزرگ عصر قاجار حاج ملا هادی سبزواری منتشر شده و به بازار کتاب آمد.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، «که ماهی برآید» به نمایشگاه کتاب رسید. رمان زندگی فیلسوف عارف و فقیه بزرگ عصر قاجار حاج ملا هادی سبزواری منتشر شده و به بازار کتاب آمد.

سعیده شبرنگ نویسنده این رمان، در اولین اثر خود احوالات و زمانه بزرگترین فیلسوف عصر قاجار را با زبانی داستانی روایت کرده است. این اثر حاصل پژوهش نویسنده و مطالعه او در منابع متعدد است. او زندگی پر فراز و نشیب این عالم حکیم را از کودکی تا پایان عمر با بیانی شیرین و خلق موقعیت هایی جذاب که متکی به واقعیت‌های تاریخی است روایت کرده است.
 حاج ملا هادی سبزواری بزرگترین شارح آثار صدرالمتالهین، خالق منظومه‌ حکمت و مؤسس حوزه علمیه سبزوار در طول عمر خود شاگردانی را تربیت نمود که نام بسیاری از آنها در کهکشان علم و فقه ماندگار شد.

در بخشی از این کتاب می‌خوانیم:
«دستی به محاسنش کشید و عرق سردی را که روی گونه‌‌اش نشسته بود، سترد. پلک زد و به خودش آمد. دید که در کنج ایوان، یله شده و به دیوار تکیه داده و غرق در نقش و نگار کاشی‌‌های حرم، تا مرز عالم رؤیا رفته و بازگشته است. آسمان، صاف و پرستاره بود و از باد و باران اثر و خبری نبود. در میان زائران چشم چرخاند تا ردی از پیرمرد بیابد، نیافت. تسبیح شاه مقصود هنوز توی مشتش بود. برخاست و گیوه‌‌ها را به پا کرد و به‌ سمت حوض میان صحن رفت تا وضو بگیرد. صدای مؤذن بلند شد. در جواب اولین تکبیر، لبیک گفت و پس از آخرین فراز اذان، زیر لب گفت «وحدهُ وحده». به یاد ترجیع‌ بند هاتف اصفهانی افتاد که چند سال پیش در گعدهٔ طلبگی، به دستش رسیده بود: 
که یکی هست و هیچ نیست جز او / وحده لا اله الا هو»

 «که ماهی برآید» در بهار ۱۴۰۲ و در ۲۲۰ صفحه توسط نشر بین‌الملل به انتشار رسیده است.
 

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها