شنبه ۳۰ اردیبهشت ۱۴۰۲ - ۱۳:۵۱
کتابِ تاریخ شفاهی «یادمانده‌هایی از حزب توده ایران»

چاپ دوم کتابِ «یادمانده‌هایی از حزب توده ایران: خاطرات دکتر ناصر اویسی» از تازه‌ترین منشورات سازمان اسناد و کتابخانه ملّی ایران، به کوشش علی درازی تدوین شده و درغرفه این سازمان در سی و چهارمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران عرضه شده است.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا)، ناصر اویسی، در دوران نوجوانی،‌ به‌واسطه دایی خود، عباس صابری که از اعضای خاص حزب توده بود به مراسم هفتگیِ جمعه‌های حزب راه یافت و آگاهانه یا ناآگاهانه، وارد فعالیت‌های حزبی شد. او در جریان تظاهرات وسیع حزب در زمان نخست‌وزیری ساعد و پس‌ازآن ترورِ نافرجام محمدرضا پهلوی دستگیر و پس از مدت کوتاهی آزاد ‌شد، ولی احضار ناگهانی به فرمانداری انگیزه فرار به شوروی را در او برانگیخت.

او در مرداد 1328، همراه با تعدادی از دوستان حزبی، از مرز خراسان به شوروی مهاجرت ‌کرد و بی‌پرده چهره واقعیِ کمونیسم و سوسیالیسم را دید. خاطرات او از حیث روشن‌سازیِ نقش تاریخی برخی اعضای حزب توده ایران حاوی نکات تأمل‌پذیری است؛ افرادی نظیر نصرالله‌ اصلانی و جایگاه وی به‌عنوان یکی از چهره‌های اصلی کُمینترن در ایران، نورالدین کیانوری و ارتباط او با ماجرای ترور محمدرضا پهلوی و یا فرار رهبران حزب توده با کمک افسران ارتش از اطلاعات ارزشمند این کتاب است.

کتاب در چهار فصل «سر آغاز زندگی»، «مهاجرت به سرزمین رؤیاها»، «در جستجوی زندگی» و «معماهایی از بزرگان حزب توده» تنظیم شده؛ مقدمه ناصراویسی،هفت پیوست مربوط به حزب توده در 312 صفحه چاپ و روانه بازار نشر شده است. همچنین اسناد و مدارک و نمایه‌ها موجود در این کتاب برغنای اثر افزوده است.

علاقه‌مندان برای تهیه کتابِ تاریخ شفاهی «یادمانده‌هایی از حزب توده ایران» می‌توانند به فروشگاه انتشارات سازمان واقع در ساختمان کتابخانة ملّی ایران و یا فروشگاه مجازی سازمان به آدرس: http://bookshop.nlai.ir   مراجعه کنند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها