چهارشنبه ۱۳ اردیبهشت ۱۴۰۲ - ۱۵:۵۳
رستم، نماد عاشق وارسته دین و میهن است

یوسفعلی میرشکاک در دومین جلسه از فصل سوم درس‌گفتارهای شاهنامه تأکید کرد که رستم در شاهکار فردوسی برخلاف پدرش به زنان گرایش چندانی ندارد اما به دین و میهن عشق می‌ورزد.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، یوسفعلی میرشکاک در دومین جلسه از فصل سوم درس گفتارهای شاهنامه که 12 اردیبهشت در سالن سلمان هراتی حوزه هنری برگزار شد، با اشاره به اینکه رستم بر خلاف پدرش به زنان گرایش چندانی ندارد اما به دین و میهن عشق می‌ورزد، به بیان ویژگی‌های شخصیت رستم در شاهنامه فردوسی پرداخت.

میرشکاک با اشاره به اینکه مهر به زنان در وجود رستم دیده نمی‌شود، عنوان کرد: رستم مهر فرزند هم ندارد اما مهر برادری دارد و با زمانه هم میانه خوبی دارد.

وی افزود: وقتی رستم مرد آرام و جان نیست، با زنان هم هیچ سروکاری ندارد و می‌گوید «زنان را از آن نام ناید بلند/ که پیوسته در خوردن و خفتنند».

میرشکاک در ادامه با اشاره به اینکه سخن رستم به فردوسی ربطی ندارد و رستم شخصیتی از شخصیت‌های شاهنامه است، گفت: جماعت شبه روشنفکر ما که شاید کمی با ادبیات غربی آشنایی داشته باشند اما چون سوادی در زمینه ادبیات کلاسیک ما ندارند سخنان رستم را به فردوسی نسبت می‌دهند. اما باید این را موردتوجه قرارداد که فردوسی به رستم توجهی ویژه دارد و دعا می‌کند که خدایا رستم را از من نگیر!

این شاعر و پژوهشگر توضیح داد: داستایوفسکی از جمله نویسندگانی است که شخصیت‌های متعددی در آثارش وجود دارند که هر کدام دارای تفکر خاص خود هستند؛ اما بیشترین تعداد شخصیت در ادبیات جهان متعلق به دو اثر شاهنامه فردوسی و کتاب سمک عیار است.

میرشکاک درادامه یکی دیگر از ویژگی‌های رستم را جنگ‌آوری عنوان کرد و گفت: این ویژگی از شخصیت رستم، به طور کلی در سرشت هر ایرانی هست و کافی است آتش جنگ افروخته شود تا این خصلت را ببینیم.

وی همچنین تصریح کرد: فردوسی ویژگی‌های رستم را به صورت تکه‌تکه در شاهنامه پخش کرده و بنابراین برای شناختن رستم، باید تا ماجرای مرگ رستم را خواند.

سلسله درس‌گفتارهای شاهنامه، سه‌شنبه‌های هرهفته به همت دفتر پاسداشت زبان فارسی حوزه هنری و با ارایه یوسفعلی میرشکاک، شاعر و پژوهشگر، در سالن سلمان هراتی حوزه هنری برگزار می‌شود.
 

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها