سه‌شنبه ۲۹ فروردین ۱۴۰۲ - ۱۵:۱۱
«شاهد یاران» از شهید «مرتضی یاغچیان» می‌گوید

ماهنامه «شاهد یاران» ویژه‌نامه یادمان سردار شهید «مرتضی یاغچیان» با عنوان «حمزه لشکر عاشورا» در «دویست و دومین و دویست‌ و سومین» شماره این ماهنامه منتشر شده است.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)،‌ روایت «شاهد یاران» درباره سردار شهید «مرتضی یاغچیان» در تازه‌ترین شماره ماهنامه فرهنگی تاریخی «شاهد یاران» با عنوان «حمزه لشکر عاشورا» خواندنی شده است.

به گزارش ایسنا، ماهنامه «شاهد یاران» ویژه‌نامه یادمان سردار شهید «مرتضی یاغچیان» با عنوان «حمزه لشکر عاشورا» در «دویست و دومین و دویست‌ و سومین» شماره این ماهنامه منتشر شده است.

در آغازین صفحات یادمان شهید «مرتضی یاغچیان»، جملات برگزیده از فرمایشات حضرت امام خمینی(ره) و رهبر معظم انقلاب درخصوص حفظ آبروی اسلام و نظام جمهوری اسلامی و سخنان دکتر «سید امیر حسین قاضی‌زاده هاشمی» معاون رئیس جمهور و رئیس بنیاد شهید و امور ایثارگران را می‌خوانید.

همچنین این ماهنامه فرهنگی تاریخی «شاهد یاران»، مروری بر زندگی سردار شهید «مرتضی یاغچیان» داشته است.
«شاهد یاران» در این شماره گفت‌وگوهایی با «یعقوب یاغچیان»، «عبدالرزاق میراب»، «جواد صالحی»، «سردار ناصر برپور»، «سردار داور نوشاد»، «غلامحسن سفیدگری»، «محسن ایرانزاد»، «فتح‌الله جعفری»، «محمد آقاکیشی»، «ناصر بیرقی»، «مصطفی اکبری»، «حاج اسماعیل وکیل‌زاده»، «بهمن مددی»، «حاج کریم حرمتی»، «یاسر زیرک»، «رحیم علیزاده»، «مصطفی مولوی»، «غفار رستمی»، «حاج بهزاد پروین قدس»، «ناصر امینی»، «حاج کاظم احمد نژاد»، «حبیب آقاجانی»، «محمدتقی قهرمان‌نیا»، «نادر قاضی‌پور»، خاطراتی از «حاج بیوک آسایش» از شهید مرتضی یاغچیان و وصف شهید توسط مرحوم اسماعیل جبارزاده در بر دارد.

در بخشی از این شماره «شاهد یاران» با عنوان «مرتضی یاغچیان، فرماندهی متواضع بود» برادر شهید یاغچیان درباره ایشان گفته است: «مرتضی برای گذراندن دوره سربازی، خود را به حوزه نظام وظیفه معرفی کرد، در ابتدا برای گذراندن دوره آموزش به پادگان آموزشی جلدیان اعزام و پس از پایان دوره برای ادامه خدمت به شهرهای سوسنگرد، بستان و سپس به چند پاسگاه مرزی اعزام شد. دوران خدمت مرتضی همزمان با اوج تظاهرات مردم بر ضدطاغوت و رژیم شاهنشاهی بود. زمانی که رزمندگان اسلام، خود را برای باز پس‌گیری خرمشهر از دشمن کافر آماده می‌کردند، مرتضی نیز دوشادوش آنان و با آغاز عملیات پیروزمندانه بیت‌المقدس با عنوان مسئول محور در تیپ عاشورا به نبرد با دشمن پرداخت. بدین ترتیب با سلحشوری رزمندگان اسلام خرمشهر از وجود کفار بعثی پاک شد. بعد از آن مرتضی در عملیات‌های مختلف و سمت‌ها و مسئولیت‌های مختلفی در جبهه شرکت کرد. مرتضی خیلی متواضع بود. جز من کسی در خانواده از موقعیت، سمت‌ها و مسئولیت‌های او اطلاعی نداشت. بعد از شهادت، خانواده متوجه شدند که معاون لشکر 31 عاشورا است. پیکر برادرم سا ل 1375 بعد از 13 سال تفحص شد و به آغوش خانواده رسید. همیشه می‌گفت نمی‌خواهم جنازه‌ام به دست شما برسد، دوست دارم در بیابان‌‍‌های کربلا بمانم! و سرانجام در مجنون، مفقود شد و به خواست خدا به دستمان رسید.»

در قسمتی دیگر با عنوان «مرتضی یاغچیان، فردی شاخص و از ستون‌های استوار در لشکر عاشورا بود» دوست شهید مرتضی یاغچیان می‌گوید: «اعتقاد دارم آموزش‌هایی که سپاه تبریز به رزمندگان ارائه می‌داد از سطح بسیار بالایی برخوردار بود و از سطح آموزش در ارتش نیز بالاتر بوده است. امکانات رزمی در تهران فراوان بود و آموزش به نوعی وابسته به تجهیزات نظامی بود اما در پادگان آموزش سپاه در تبریز، امکانات رزمی وجود نداشت. طبیعی است وقتی تجهیزات رزمی برای آموزش موجود نباشد، فشار رزم و آموزش به صورت مضاعف بر فرد وارد شده و آموزش مسیر دیگری را طی خواهد کرد.»

نسخه الکترونیکی یادمان سردار شهید مرتضی یاغچیان در سایت گروه مجلات شاهد منتشر شده است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها