یکشنبه ۶ فروردین ۱۴۰۲ - ۱۲:۰۴
منابع طرح «کتاب‌خوان ماه» ویژه فروردین‌ماه ۱۴۰۲ معرفی شد

نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور، 4 عنوان کتاب «۲۸ قصه از مصیبت‌نامه عطار»، آری» ،‌ «ترجمه الغارات» و «راهنمای میدانی طبیعت‌گردی با گیاهان ایران» را به‌عنوان منابع طرح «کتاب‌خوان ماه» ویژه فروردین‌ماه ۱۴۰۲ معرفی کرد.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران‌(ایبنا)، پایگاه اطلاع‌رسانی نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور، منابع طرح «کتاب‌خوان ماه» ویژه فروردین‌ماه ۱۴۰۲ با هدف تبیین منویات رهبر معظّم انقلاب اسلامی برای ارتقای فرهنگ مطالعه و کتابخوانی در جامعه، دسترسی همگانی به کتاب، لزوم معرفی کتاب‌های مفید برای پرورش فکری آحاد مختلف مردم جامعه و همچنین ارتقای فضایل اخلاقی و فرهنگ عمومی از طریق مطالعه کتاب‌های مفید و فاخر در سطح کشور، معرفی شد.
 
 
                                          

۲۸ قصه از مصیبت‌نامه عطار
پدیدآور، انتخاب و برگردان به نثر: جعفر ابراهیمی (شاهد)
ناشر: قدیانی
تعداد صفحات: ۱۳۶
 
فریدالدین ابوحامد محمد عطار نیشابوری مشهور به شیخ عطّار نیشابوری از عارفان، صوفیان و شاعران بزرگ ایرانی است که حدود سال ۵۳۷ هجری‌قمری در روستایی به نام کدکن حوالی نیشابور متولد شد و در ۶۱۸ هجری‌قمری به هنگام حمله مغول به قتل رسید. وی با آثار بی‌نظیر خود از برترین و نام‌آورترین مردان تاریخ ادبیات ایران است که با کلامی بی‌آلایش و ساده اشعار زیبایی سروده که بر دل می‌نشینند.
 
این کتاب، گزیده‌ای از قصه‌های «مصیبت‌نامه‌" عطار به نظم بوده است که به نثر ساده و امروزین برگردان شده. مضامین اخلاقی و عرفانی در این حکایات عطار گنجانده شده است.  از جمله داستان‌های آن، "گداترین در شهر"، "خری که گم شده بود"، "دزد حق‌شناس" و "مار و افسون" است.
 
از دیگر آثار ارزشمند شیخ فریدالدین عطار نیشابوری می‌توان تذکره الاولیا، منطق الطیر، اسرارنامه، الهی نامه و مختارنامه را نام برد که هر کدام دارای جایگاهی بالا در میان آثار ادبی پارسی هستند. انتخاب، گردآوری و بازنویسی اثر حاضر توسط جعفر ابراهیمی (شاهد) انجام شده است.
 
در بخشی از کتاب می‌خوانیم:
عبدالسلام درباره عشق و عاشقی، حرفهای زیادی زد. اینکه عشق بزرگترین نعمت خداوند است و عاشقان، خوشبخت ترین انسانهای روی زمینند و هرکسی که در عشق بمیرد، شهید است و هر انسانی، در زندگی‌اش با عشق آشنا می شود. وای به حال کسی که بوی عشق به مشامش نرسیده باشد! چرا که با عشق است که زندگی انسانی معنا پیدا می‌کند و عشق، زندگی را زیباتر و شیرین تر می کند! آنگاه درباره چند تن از عاشقان بزرگ و معروف، داد سخن داد و به سرگذشت بعضی از آن‌ها اشاره کرد. به زندگی عاشقانی چون لیلی و مجنون و …
 
پس چنین گفت او که ذرات جهان            جمله در عشقند، پیدا و نهان(ص ۲۳)
 


                                   
 
آری (جلد ۴ از مجموعه‌ی تاریخ انقلاب برای کودکان و نوجوانان (سال ۱۳۵۸))
پدیدآور:‌ مصطفی خرامان
ناشر:‌ نشر تاریخ و فرهنگ
تعداد صفحات: ۸۰
سال ۵۸ یکی از پرفراز و نشیب‌ترین و پراتفاق‌ترین سال‌های پس از پیروزی انقلاب اسلامی بود. به ویژه اینکه برخی از این اتفاقات و تحولات تأثیرش با قدرت و ملموس تا امروز باقی است که حکایت از اهمیت این وقایع دارند. لذا آگاهی مناسب کودکان و نوجوانان از این برهه‌ی تاریخ دارای اهمیت ویژه است.
 
با وجود اینکه تاریخ به خودی خود چندان امری جذّاب برای خوانش نیست (به خصوص برای کودکان و نوجوانان) مصطفی خرامان توانسته مدلی برای ارائه‌ی جذاب آن در این اثر طراحی کند که فرآیند خوانش کتاب برای کودکان و نوجوانان و حتی بزرگ‌سالان جذاب و خواندنی باشد و این از مهمترین نقاط قوت کتاب است. پرهیز از فضای شعاری و ارائه‌ی مستند وقایع تاریخی همراه با عکس‌هایی که بسیار خوش‌سلیقه انتخاب شده‌اند، از دیگر عوامل جذابیت کتاب است.
 
برخی از مهمترین عناوین کتاب عبارتند از:‌ آری یا نه؛ ترور؛ جهاد برای سازندگی؛ اولین نماز عبادت و سیاست؛ رویدادهای ورزشی؛ ابوذر زمان؛ رویارویی با آمریکا؛ استعفای دولت بازرگان؛ مرد حوزه و دانشگاه؛ اولین رئیس‌جمهور ایران؛ خانه‌ی ملت؛ تمبرهای تاریخی (این بخش یکی از جذّآب‌ترین بخش‌های کتاب است که نشان می‌دهد در این سال چه تمبرهایی و به چه مناسبت‌هایی برای نخستین بار منتشر شده (همراه با تصویر خود تمبرها))؛ تاریخ سکه و اسکناس (از دیگر قسمت‌های بسیار جذّاب کتاب برای کودکان و نوجوانان) و سال ۵۸ در یک نگاه.
 

                                    

ترجمه الغارات (سال‌های روایت نشده از حکومت امیرالمؤمنین(ع))
پدیدآور:‌ ابراهیم بن محمد ثقفی
‌ترجمه، تحقیق و تنظیم: سید محمود زارعی
ناشر: بیان معنوی
تعداد صفحات: ۳۰۳
 
کتاب غارات کهن‌ترین منبع موجود در رابطه با نیمه دوم حکومت امیرالمؤمنین علیه السلام است و بحث غارات معاویه بوده و به صورت خاص به بررسی آنها پرداخته است. این نیمه‌ی روایت نشده حکومت حضرت (دوران پس از جنگ نهروان با خوارج تا شهادت حضرت) در تاریخ به اسم دوره غارات نامگذاری کردند. دلیل این نامگذاری هم به خاطر غارت‌ها و شبیخون‌های مکرر لشکریان معاویه بر شهرها و مناطق تحت قلمرو حکومت امام علی بوده است.
 
این کتاب روضه‌ی مجسم است! انسان با خواندن این کتاب می‌فهمد چرا حضرت امیر صلوات الله علیه در اواخر دوران حکومتشان بر فراز منبر شهر کوفه، مکرر از خدا تقاضای مرگ کردند و خلاصی از شر کوفیانِ سست عنصر و عافیت‌طلب را خواستار بودند!
این کتاب عبرت محض است! بصیرت محض است! در بین برخی (خاصه برخی روشن‌فکران) تصویری فانتزی و کاریکاتوری از حضرت امیر صلوات الله علیه و نوع حکومت‌داری‌شان ترسیم شده، گویی حضرت هیچ برخورد خشنی با فتنه‌گران نداشته‌اند و همه در حکومت حضرت آزاد بودند هر چه خواستند بگویند و هر چه خواستند بکنند. این کتاب ارزشمند این تصور باطل را از میان بر می‌دارد و تصویری حقیقی از مهر و قهر امیرالمؤمنین علیه السلام در ذهن مخاطب ترسیم می‌نماید.
 
نیز انسان می‌فهمد چگونه عدم آمادگی و بصیرت مردم و سستی و ضعف یاران کار را به جایی می‌رساند که از رهبری چون علی بن ابی‌طالب علیهما السلام و وجود قانون الهیِ جامع، مانع و بی‌نقصی چون قرآن کریم نیز در رفع فتنه‌ها و ابتلائات کافی نخواهد بود! که حتی دست شخصیتی نظیر امیرالمؤمنین علیه السلام که عصمت الله الکبری هستند، برای اجرای کامل و جامع حق بسته می‌شود!
نتیجه فاجعه‌بار و جبران‌ناشدنی عدم اطاعت دستورات و اوامر ولی خدا و آثار ویرانگر آن را انسان با خواندن این کتاب با پوست و استخوانش لمس می‌کند و...
 
در پایان این شما و این توصیف سردار رشید اسلام شهید سپهبد حاج قاسم سلیمانی از کتاب الغارات:
«این کتاب الغارات را که قدیمی‌ترین کتاب شیعه هست بخوانید، حتماً بخوانید، مقتل کامل است. اگر آن را بخوانید، امروز برای این حکومتی که در استمرار حکومت ‌علی بن ابی‌طالب هست، آگاهانه‌تر و بدون تعصبات فردی و حزبی نگاه می‌کنیم، نظر می‌دهیم و دفاع می‌کنیم.» - (۱۷ خرداد ۱۳۹۷)


                                       
 
راهنمای میدانی طبیعت‌گردی با گیاهان ایران
پدیدآور: مجید اسکندری
ناشر: انتشارات ایران‌شناسی
تعداد صفحات: ۳۹۶
 
کشور پهناور ایران متأثر از غنی‌ترین ذخایر طبیعی ازجمله رستنی‌هاست؛ موقعیت خاص این سرزمین کهن شرایط آب و هوایی متفاوت و خاص را در کشور از فراز قله‌های سر به فلک کشیده‌ی آن گرفته تا دل دشت‌ها و کویرهای سوزان و... حاکم نموده است.
 
استقرار چنین پدیده‌ی اقلیمی، عامل ظهور ساختارهای شگفت انگیزی از اجتماعات گوناگون گیاهان در طی سالیان متمادی بوده که امروزه جلوه‌های زیبایی و عظمت این ثروت خدادادی در غالب آرایه‌های مختلف گیاهی با خواص و کاربردهای گوناگون اقتصادی، خوراکی، دارویی، زینتی و... زینت‌بخش کوهستان‌ها، دشت‌ها و کویرهاست.
 
در این اثر ارزشمند که حاصل سال‌ها تحقیق و پژوهش و سفر پدیدآور آن است، به معرفی انواع گیاهان از حیث کاربرد و بیان برخی ویژگی‌های منحصر به فرد گیاهان انحصاری و بومی و غیر بومی ایران‌زمین پرداخته و گیاهان را به تفکیک رنگشان بخش‌بندی نموده  و در هر مورد، ضمن ارائه‌ی تصویر با کیفیت رنگی از آن گیاه، مکان رویش و اینکه جزو کدام دسته از گیاهان (دارویی، زینتی، صنعتی و یا...) و با چه ویژگی‌هایی هستند را بیان کرده است.
 
نکته‌ای که باعث می‌شود کتاب برای خواننده‌اش جذّاب و کاربردی باشد این است که اگر به جایی از ایران سفر کند، هر گیاهی که در آن منطقه مشاهده کند را با استفاده از این اثر می‌فهمد که خواصش چیست و چه کاربردی دارد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها