یکشنبه ۲۸ اسفند ۱۴۰۱ - ۱۸:۴۹
«سخت‌تر از سنگ» در کرمان رونمایی شد

کتاب «سخت‌تر از سنگ» با حضور جمعی از مسئولین استان کرمان رونمایی شد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا) در کرمان، فروغی، مشاور مدیر کل سازمان بهزیستی کشور امروز یکشنبه در آیین رونمایی از این کتاب بیان کرد: کرمان از دیرباز در استخراج معادن سابقه دیرین دارد، بنابراین اکنون در جایگاهی که باید باشد، نرسیده ایم.

وی  افزود: رساندن ظرفیت‌های بالقوه به فعل نیازمند تربیت انسان‌های متخصص است.
فروغی بیان کرد: ساختن بستر‌های تولید برای ما کار دشواری نیست.

وی  بیان داشت: در حق کرمان در عرصه معرفی شخصیت ها، استان در سطح ملی و بین المللی کوتاهی کرده ایم.

مشاور مدیر کل سازمان بهزیستی کشور افزود: تالار معدن در بهشت معادن ایران وجود ندارد و این یک نقص است.

وی تصریح کرد: برنامه توانمندسازی نسل جوان و کودکان برای آشنایی با رشته معدن بر چه اساس است؟

فروغی ضمن تبریک به مرد معدنی ایران به دلیل نگارش کتاب و موفقیت‌های وی بیان داشت: افتخار لقب مرد معدنی ایرانی نصیب یک کرمانی شده که موجب افتخار است که معرفی و مطرح کردن او به معنای بزرگ شدن استان کرمان است.

وی گفت: رویداد معدنی در تهران برای معرفی کرمان در حوزه معدن بزودی برگزار می‌شود؛ و اگر ظرفیت‌ها به درستی معرفی شود شاهد اتفاقات خوبی خواهیم بود.

مشاور مدیر کل سازمان بهزیستی کشور بیان کرد: انتظار ما از مرد معدنی ایران این است که خروجی مردانگی و فتوت به خلق کارآفرینی و توانند سازی از این گهر ارزشمند باشیم.

 کتاب جایگاه والایی در زندگی افراد دارد

«کوروش احمدیوسفی» مدیرکل اجتماعی استانداری کرمان نیز در این آیین گفت: ۳ کتاب رویش‌ها و واژه‌های اهالی بافت، رابر و ارزوییه گویش‌ها تمدن و فرهنگ ما هستند و باید حفظ شوند و باید تاریخ نگاری شوند و باید بستر به وجود آمدن این گویش‌ها مشخص و احصا شود

وی افزود: تمدن بافت، سرچشمه تمدن هلیل است و تمدن هلیل اولین تمدن آشوری بشری است و ضرورت دارد تمام بخش‌های تمدنی کشف شود که حمید شاهی مریدی در صدد انجام این مهم کتاب آوای نیاکان را به رشته تحریر در آورده است و این مهم مورد نیاز جامعه است.

احمد یوسفی تاکید کرد: باید در همه حوزه‌ها آوا‌ها و نوا‌ها سنت‌ها باید ثبت شود و به نسل‌های آینده منتقل شود.

وی توضیح داد: نویسنده کتاب آوای در حوزه خرده فرهنگ‌ها ورود کرده که اقدامی ارزشمند است.

مدیرکل اجتماعی استانداری کرمان تصریح کرد: بیش از ۵۰ درصد درآمد‌های ناخالص کشور‌های پیشرفته مربوط به مدیریت اقتصاد فرهنگی و گردشگری است و این کتاب بستر این را دارد که داستان‌های متعدد و متکثری از آن استخراج شود.

احمد یوسفی افزود: همچنین کتاب طرح جامع معدنی ایران موضوع بسیار تاثیرگذاری در حوزه زیست بوم اقتصادی و هم در حوزه سرمایه‌هایی که می‌تواند زمینه ساز و بستر پیشرفت ایرانی آباد و قوی را ایجاد کند.

وی ابراز امیدواری کرد: روزی خوشه‌های صنعتی و معدنی با هم پیوند بخورد و باید بدانیم معدن زمانی به اوج خواهد رسید که این شبکه پشت سر هم قرار بگیرد.

مدیرکل اجتماعی استانداری کرمان تشریح کرد: باید محصول تولیدی معادن به صنعت و بعد از آن خوشه‌های صنعتی ورود کند و در نهایت در شغل مردم قرار بگیرد و برای جانعه شغل ایجاد کند.

وی  تصریح کرد: انتظار از مرد معدنی ایران این است پیوند معدن را به صنعت و صنعت را به اقتصاد مردم پایه در دستور کار قرار دهد.

احمد یوسفی با اشاره به رونمایی از کتاب سخت‌تر از سنگ زندگی نامه «وحید احمد یوسفی» گفت: باید خط فکر و زندگی افراد نخبه را به رشته تحریر در آورد و برای دیگران الگو سازی کنیم.

وی با تاکید بر اینکه کتاب جایگاه والایی در زندگی افراد دارد، بیان داشت: اثر بخشی، آرامش و کارکرد کتاب را هیچ مجموعه رسانه‌ای ندارد؛ زیرا کتاب یک سفرنامه است.

نگارش کتاب چراغ راهی برای دیگران باشد

«حمید شاهی مریدی» نویسنده کتاب طرح جامع معدن و معدنکاری بیان کرد: طی ۱۵ سالی که در این حوزه فعالیت داشتم با ۲ گروه دانشجویان و دانش آموختگان بخش معدن و معضلات آن‌ها آشنا شدم، گفت: بیشتر این افراد در بخش عملی معدن وارد نشده اند؛ زیرا آموزش‌های لازم را فرا نگرفته اند.

وی به ذهنیت منفی جامعه در مورد رشته معدن افزود: ایران بهشت معادن دنیا و کرمان بهشت معادن ایران به شمار می‌رود و نگرانی برای یافتن کار در این بخش جای تاسف دارد.

شاهی مریدی افزود: گروه دومی که با آن‌ها در این حرفه آشنا شدم، فعالان حوزه معادن بودند که موفق نشده و زندگی‌شان را باختند و پروانه‌های آن‌ها ابطال شد؛ زیرا این افراد نیز با این حرفه آشنایی کامل نداشتند؛ بنابراین تصمیم گرفتم تجربیات خود را در این حوزه با نگارش کتاب در اختیار دیگران بگذارم امیدوارم چراغ راهی برای دیگران باشد.

وی به نگارش کتاب سخت‌تر از سنگ اشاره کرد و بیان داشت: جرقه نگارش این کتاب موضوع رایج مهاجرت جوانان از کشور بود.

نویسنده کتاب با اشاره به شرایط دشوار اقتصادی در کشور افزود: من زندگی بسیار دشواری را از نظر اقتصادی در یک روستای محروم تجربه کرده ام و می‌توانم بگویم زندگی زیر خط فقر را لمس کرده ام.

وی تشریح کرد: در دوران کودکی آرزو داشتم یک روزی در جایی استخدام بشوم و بتوانم حقوق بگیرم؛ اما امروز به لطف خدا و تلاش‌های زیاد در مجموعه‌های مختلف چندین استان بیش از ۵۰۰ نیرو مشغول به کار دارم که باعث افتخار است.

شاهی مریدی افزود: تحریر زندگی نامه ام را به دلیل چراغ راه شدن برای جوانان با کمک برادرم انجام دادم.

نویسنده کتاب آوای نیاکان مجموعه واژه ها، گویش‌ها و ضرب المثل‌ها در فرهنگ مردمان مناطق بافت، رابر و ارزوییه افزود: روستایی و روستا زاده ام و به این مهم فخر می‌ورزم.

وی افزود: دوران کودکی تا مقطع دبستان را در روستای بافت سپری کردم و بعد از آن برای ادامه تحصیل به شهر بافت رفتم.

شاهی مریدی با اشاره به گویش محلی مناطق بافت، رابر و ارزوییه تصریح کرد: زمانی مادر بزرگم را از دست دادم با توجه به دلتنگی برای او متوجه شدم با از دست دادن مادربزرگم بخشی از هویت خودم را از دست داده ام.

وی ادامه داد: این خلاء موجب شد برای جمع آوری واژگان و کلمات مورد استفاده نیاکانمان تلاش کنم که بعد از گذشت ۹ سال منجر به نگارش این کتاب شد.

شاهی مریدی ابراز امیدواری کرد با حمایت دوستان بتوانم اطلس جامع واژگان استان کرمان را نیز به رشته تحریر درآورم.
 

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها