یکشنبه ۲۸ اسفند ۱۴۰۱ - ۱۲:۱۶
جامعه دانشگاهی برای محقق شدن نهضت ترجمه و صدور فرهنگ ایرانی اسلامی باید تلاش کند

وزیرعلوم تحقیقات و فناوری در مراسم تقدیر از تلاشگران همایش «پرواز اندیشه‌ها» گفت: توجه به نهضت ترجمه و صدور فرهنگ ایرانی اسلامی به جامعه جهانی باید جدی گرفته شود و جامعه دانشگاهی وظیفه دارد در این مسیر تلاش مضاعف به انجام رساند.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، محمدعلی زلفی‌گل وزیرعلوم، تحقیقات و فناوری با اشاره به برگزاری همایش «پرواز اندیشه‌ها» گفت: برگزاری این همایش اقدامی موثر در راستای عینیت بخشیدن به صحبت های مقام معظم رهبری و صدور فرهنگ ایرانی اسلامی از طریق ترجمه آثار ارزشمند به زبان های گوناگون بوده است که به اعتقاد بنده اقدام به برگزاری این همایش نوعی مرزشکنی و کار زمین مانده ای بود که به انجام رسید و در ابعاد گسترده تری ادامه پیدا خواهد کرد.
 
ترجمه از درون به بیرون هم باید جدی گرفته شود 
عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی با اشاره به تاکید مقام معظم  رهبری در خصوص اهمیت ترجمه گفت: مقام معظم رهبری درباره ضرورت راه اندازی «نهضت ترجمه» به یک نکته کلیدی اشاره کردند و گفتند ترجمه صرفا نباید از بیرون به درون باشد بلکه باید از درون به بیرون هم جدی گرفته شود که برگزاری این همایش با ترجمه سه اثر ارزنده در حوزه دفاع مقدس به زبان‌های مختلف توسط دانشجویان خارجی موجب شد سخن مقام معظم رهبری عملیاتی شود.
 
وزیرعلوم، تحقیقات و فناوری اظهار داشت: در شرایطی که دنیا دَم از سلطه می‌زند، ما در دنیا همواره با زبان شعر و ادبیات سخن گفته‌ایم. همانظور که سَر در سازمان ملل به شعری از سعدی مزین است.
 
زلفی‌گل تصریح کرد: کشور ما با دنیای غرب تقابل آرمانی دارد. غربی‌ها ادعای رهبری جهان را دارند و ما هم بر اساس اعتقادمان به مدیریت جهان بر پایه عدالت، رحمت و روح معنویت با ظهور امام زمان (عج)؛ اعتقاد داریم.
 
وی با بیان این مطلب که بزرگ‌ترین سرمایه فرهنگی و اجتماعی هر کشور آرمان‌های آن سرزمین است؛ گفت: پرداخت به علم در حوزه‌های مختلف،‌ از جمله آرمان‌های مهم جمهوری اسلامی ایران است و امروزه کم هزینه‌ترین راهِ نفوذ به ملیت‌ها، تبیین دستاوردهای علمی و فرهنگی است. در واقع کم هزینه ترین نوع ترویج، از طریق ارائه علم در بستر هوش مصنوعی، علوم شناسی، رسانه و فضای مجازی است. در همین راستا راه اندازی «نهضت ترجمه» و ترجمه دستاوردهای علمی و فرهنگی در زمینه‌های مختلف از درون به بیرون می‌تواند در این حوزه کمک‌رسان باشد.
 
محمدعلی زلفی‌گل، وزیر علوم، تحقیقات و فناوری یادآور شد: یکی از مهمترین بحث ها در حوزه دیپلماسی در حوزه علم و فرهنگ شکل می گیرد و نهضت ترجمه و صدور دستاوردهای علمی و فرهنگی به خارج از کشور می تواند گام موثری در حوزه اشاعه دیپلماسی فرهنگی باشد. زیرا بیش از اینکه گیرنده علم باشیم باید دهنده علوم ایرانی به دنیا باشیم و خوشبختانه دانشمندان ایرانی به درجه ای از دستاوردهای علمی رسیده اند که در جهان به رسمیت شناخته شده اند.
 
وی خاطرنشان کرد: کشورهای اطراف ایران دارای 530 میلیون نفر جمعیت است که با سرمایه گذاری و ارائه دستاوردهای علمی و فرهنگی به آنها می توانیم صادرکننده علم باشیم و در راستای ارتقای دانایی آنها موثر باشیم. زیرا ارتقای آنها به معنای سرمایه گذاری برای آینده کشور است.
 
حفظ نشر و ترویج فرهنگ دفاع مقدس یک ضرورت استراتژیک برای نظام است
 علیرضا مختارپور رئیس سازمان اسناد و کتابخانه ملّی ایران، ترجمه آثار فرهنگی را مهم ارزیابی کرد و گفت: موضوع ترجمه، موضوع مهمی است و به تعبیر مقام معظم رهبری حفظ، نشر و ترویج فرهنگ دفاع مقدس یک ضرورت استراتژیک برای نظام است. این جمله در بیان کوتاه به این معنا است که اگر از دفاع مقدس و فرهنگ مقاومت تجلیل می شود، صرفا برای بیان احساس و عواطف نسبت به ایثارگران و رزمندگان و شهدای دفاع مقدس نیست؛ بلکه توجه به این موضوع یک ضرورت استراتژیک است.
 
رئیس سازمان اسناد و کتابخانه ملّی ایران افزود: اگر ایرانی سرافراز، پ‍یشرفته و موفق می خواهیم که بتواند الگوی مناسبی در جهان باشند، نیازمند حفظ و نشر فرهنگ دفاع مقدس هستیم.
 
وی با اشاره به این مطلب که کتاب های منتشر شده تحت عنوان خاطرات شهدا، خانواده شهدا و ایثارگران از نظر کمیت قابل توجه است؛ اظهار داشت: تاکنون بین 27 تا 30 هزار کتاب در حوزه دفاع مقدس منتشر شده است که این تعداد از نظر کمی عدد خوبی است هرچند که با توجه به مدت زمان دفاع مقدس و تعداد رزمندگان و خانواده شهدا این آمار نسبت به ظرفیت های موجود برای تولید آثار دفاع مقدس فاصله های زیادی دارد و مقام معظم رهبری تعبیر لزوم افزایش 100 برابری را به کار بردند؛ اما از نظر کیفیت همه این آثار در یک سطح نیستند.
 
مختارپور تاکید کرد: تنها تعداد اندکی از این کتاب ها برجسته، فاخر، قابل ترجمه و عرضه به جهانیان است که از جمله این کتاب ها می توان به کتاب «حاج جلال» اشاره کرد. از همین رو معتقدم همزمان با تلاش برای 100 برابری کردن تولیدات باید در جهت ارتقای کیفی ، ترجمه و ترویج و تبلیغ آثار برای نسل جوان تلاش کرد.
 
با تولید و ترجمه کتاب‌های با کیفیت می‌توان مفهوم دفاع مقدس به جهان صادر کرد
حمیدرضا حاج بابایی، رئیس کمیسیون تلفیق بودجه مجلس شورای اسلامی با اشاره به این مطلب که کتاب های فاخر نقش کلیدی در اشاعه فرهنگ دارند گفت: تولید کتاب های فاخر و ارزشمند در حوزه انقلاب و دفاع مقدس نقش کلیدی در اشاعه فرهنگ ایران اسلامی دارند که به واسطه تولید آثاری از این دست می توانیم انقلاب را به درستی به نسل جوان معرفی کنیم. در واقع به جای توجه به کمیت باید کتاب های با کیفیت تولید کرد. زیرا با تولید و ترجمه کتاب هایی از این دست می توان مفهوم و پیام دفاع مقدس را به جهان صادر کرد.
 
وی افزود: بنابراین تولید آثار با کیفیت در حوزه دفاع مقدس که قابلیت ترجمه داشته باشند مهم و ضروری است. 
 
انقلاب اسلامی یک رسالت است
 در ادامه این مراسم سردار مهدی ظفری، مدیرکل حفظ آثار و نشر ارزش های دفاع مقدس در استان همدان گفت: وقتی از عنوان نهضت استفاده می شود معنا و مفهوم فراگیری دارد و هدف از نهضت انقلاب اسلامی هم توجه به همین نکته بوده است و به تعبیر حاج قاسم سلیمانی، انقلاب اسلامی به وجود آمده تا یک حکومت جهانی تشکیل شود. توجه به این نگاه، تنها یک معنا دارد که انقلاب اسلامی فقط یک ماموریت نبوده بلکه یک رسالت است و خوشبختانه راه اندازی نهضت ترجمه در راستای همین رسالت شکل گرفته و باید به این نوع نگاه تبریک گفت.  
 
دانشگاه ها نقش محوری در عملیاتی شدن نهضت ترجمه دارند
 حسین رضوان، رئیس دانشگاه بوعلی سینا در استان همدان با بیان این مطلب که دانشگاه ها نقش محوری در عملیاتی شدن نهضت ترجمه دارند؛ بیان کرد: برگزاری همایش «پرواز اندیشه ها» آغاز راه است و دانشگاه ها وظیفه دارند پایه های علمی نظام جمهوری اسلامی ایران را تقویت کنند و ما در دانشگاه بوعلی سینا این آمادگی را داریم تا با حضور دانشجویان خارجی فعالیت های گسترده تری به انجام رسانیم.
 
می توانیم از طریق دیپلماسی فرهنگی، جمهوری اسلامی را جهانیان معرفی کنیم
 سید‌علی قاسم زاده رئیس دانشگاه بین‌المللی امام خمینی (ره) قزوین درباره ظرفیت های موجود در اشاعه فرهنگ در حوزه ادبیات گفت: یکی از دغدغه های جدی که در حوزه ادبیات وجود دارد، اشاعه و گسترش آن به جهانیان است. بعد از شناخته شدن اشعار شاعرانِ ادبیات کهن مانند حافظ، سعدی، مولانا و غیره در جهان، متاسفانه نتوانســته ایم ادبیات معاصر را به دنیا عرضه کنیم و نهضت ترجمه در این حوزه بسیار ضروری است.  با پیروزی انقلاب اسلامی تفکر و جهان بینی ایرانیان تغییر کرد زیرا انقلاب اسلامی یک انقلاب فرهنگی بود ولی هنوز نتوانسته ایم این تفکر فرهنگی را به دنیا صادر کنیم. این در حالی است که می توانیم علاوه بر دیپلماسی سیاسی از طریق دیپلماسی فرهنگی، جمهوری اسلامی را جهانیان معرفی کنیم.
 
وی ادامه داد: ترجمه دروازه ورود به دنیا است و با ترجمه و معرفی  ادبیات انقلاب و به ویژه دفاع مقدس می توان از ظرفیت جامعه دانشگاهی به شکل مطلوب استفاده کرد و دانشگاه بین المللی امام خمینی (ره) قزوین از توان و ظرفیت دانشجویان خارجی بهره خواهند برد.
 
علی نظری، رئیس دانشگاه لرستان در پایان این مراسم گفت: یکی از سرمایه ها و قدرت های نرم ما در برابر جنگ نرم میراث فرهنگی ما است و دفاع مقدس تجلی این میراث است. برهمین اساس دانشنامه دفاع مقدس با 30 هزار مدخل در حال تهیه است تا بتوان با قوام گرفتن نهضت ترجمه از درون به بیرون داشته ها و میراث فرهنگی ایران را به دنیا معرفی کرد.
 
لازم به توضیح است همایش «پرواز اندیشه‌ها» در راستای فرمایش مقام معظم رهبری مبنی بر راه اندازی «نهضت ترجمه» شکل گرفت و دانشجویان غیر ایرانی از 20 ملیت در این همایش شرکت  کردند و کتاب های «حاج جلال» با معرفی فرهنگ بومی و ایرانی و نقش خانواده شهدا در دفاع مقدس،‌ «من رضا هستم» زندگی نوشتِ شهید رضا ساکی دانشجوی نخبه و دارنده رتبه برتر کنکور و « شهید الکرخ» مستند روایی درباره شهید احمد روستایی را به زبان های انگلیسی، اسپانیایی، عربی، اردو و کردی سورانی ترجمه کردند.
 
در این مراسم محمدعلی زلفی گل وزیرعلوم، تحقیقات و فناوری از روسای دانشگاه‌های بوعلی سینا همدان، دانشگاه لرستان و دانشگاه بین‌المللی امام خمینی(ره)، سردار مهدی مظفری مدیر کل حفظ آثار و نشر ارزش های دفاع مقدس و علیرضا مختارپور رئیس سازمان اسناد و کتابخانه ملّی ایران با اهدای لوح تقدیر از تلاش برای برگزاری همایش «پرواز اندیشه‌ها» قدردانی کرد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها