چهارشنبه ۲۴ اسفند ۱۴۰۱ - ۱۱:۱۸
پخش «فرزانه فروتن ایران‌ مدار ما» در شبکه مستند

پرتره‌ای از استاد «ایرج افشار» پژوهشگر فرهنگ و تاریخ ایران و ادبیات فارسی، ایران‌شناس، کتاب‌شناس، نسخه‌پژوه، نویسنده و استاد دانشگاه از شبکه مستند پخش می‌شود.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا) به نقل از روابط عمومی شبکه مستند، «فرزانه فروتن ایران‌مدار ما» ساخته سید جواد میرهاشمی به زندگی پدر کتاب‌شناسی ایران پرداخته‌است. 

مستند پرتره مرحوم افشار ایران‌شناس، کتاب‌شناس، نسخه‌پژوه، نویسنده و استاد دانشگاه جمعه، ۲۶ اسفند ساعت ۱۶ و شنبه، ۲۷ اسفند ساعت ۸ و ۳۰ دقیقه صبح از شبکه مستند پخش می‌شود.

در این فیلم چهره‌هایی مانند عبدالله انوار، آیت‌الله سیدمصطفی محقق داماد، ژاله آموزگار، منوچهر ستوده، سیدمحمد محیط طباطبایی و... از خاطرات و اثرگذاری زنده‌یاد ایرج افشار سخن می‌گویند.

تهیه‌کننده و کارگردان این مستند سید جواد میرهاشمی است. «فرزانه فروتن ایران‌مدارما» که نامش را از تک‌مصرعی از «محمدرضا شفیعی‌ کدکنی» برگرفته، در مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی تهیه شده است. 

افشار یزدی محقق شناخته شده کتاب، ادبیات و فرهنگ ایران و فرزند زنده‌یاد محمود افشار یزدی در روز ۱۶ مهر ۱۳۰۴ در تهران متولد شد.

علاوه بر موقعیت خانوادگی، مدارس و معلمان نامدار در شکل‌گیری شخصیت و اندیشه‌های ایرج افشار مؤثر بوده‌اند؛ او مقطع دبیرستان را در مدرسه‌ای مشهور به‌نام «فیروز بهرام» گذراند و در همین دبیرستان به انجمن ایران‌شناسی وارد شد؛ سال ۱۳۲۴ دیپلم رشته ادبی گرفت و وارد دانشکده حقوق دانشگاه تهران شد و تا زمان فارغ‌التحصیل به‌طور مداوم با نشریات وقت ارتباط دارد و برای آنها یادداشت و مطلب می‌نویسد.

افشار در نزدیک به ۶۵ سال کوشش‌ پژوهشی بیش از ۳۰۰ کتاب و ۳۰۰۰ مقاله در زمینه‌های کتاب‌شناسی، کتاب‌داری، تاریخ، گیتاشناسی، جغرافیای تاریخی، فرهنگ مردم و موضوع‌های دیگر تألیف، تصنیف و تصحیح کرده‌است. کتابخانه بزرگ و گران‌بهای ایرج افشار در مرکز دائرةالمعارف بزرگ اسلامی محفوظ است.

شفیعی‌کدکنی درباره جایگاه علمی ایرج افشار می‌گوید: «پژوهشگرانِ عرصه ایران‌شناسیِ جهان، در حوزه‌های تاریخ، مردم‌شناسی، ادبیّات فارسی، باستان‌شناسی، کتاب‌شناسی و کتابداری و اطّلاع‌رسانی، همواره، در آثار خویش وام دار ایرج افشار بوده‌اند و خواهند بود.»

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها