چهارشنبه ۱۹ بهمن ۱۴۰۱ - ۱۹:۰۸
«مرواریدهای شکسته»؛ سند جنایات رژیم پهلوی

کتاب «مرواریدهای شکسته» داستان زندگی و نحوه شهادت شهیده راه انقلاب «بتول چراغچی مسجدی» در نشستی از سلسله نشست‌های ادبی شمس در مشهد به نقد و بررسی گذاشته شد.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا) در خراسان رضوی، نشست نقد کتاب «مرواریدهای شکسته» در بنیاد حفظ آثار و ارزش‌های دفاع مقدس استان خراسان رضوی با حضور مادران یاسرجعفری و محمد آرش احمدی از شهدای مدافع حرم و خلیل‌نژاد فرمانده و جانباز دفاع مقدس برگزار شد. 

حمید جهانگیر فیض آبادی از نویسندگان آثار دفاع مقدس ضمن بیان خاطراتی از صحنه‌های تظاهرات مردمی در حمایت از انقلاب که با حمله دژخیمان مواجه می‌شد، به افراد شاخصی در حرکت‌های انقلابی اشاره کرد که همچون مرحوم صفائیان پیشرو در تمامی تظاهرات‌ها بودند.

وی کتاب «مرواریدهای شکسته» را بازگو‌کننده خاطرات سال‌های مبارزه با رژیم ستم‌شاهی و سندی بر جنایات رژیم پهلوی دانست و افزود: خوانش این کتاب، برای جوانانی که تازه وارد زندگی مشترک شده‌اند توصیه می‌شود زیرا براساس آموزه‌های زندگی شهیده که بسیاری از تهدیدها را به فرصت تبدیل کرده است بیان می‌کند در مواجه با سختی‌های زندگی چگونه با حفظ متانت و آرامش، تدبیر کنند.

وی نگارش حرفه‌ای، توصیفات دلنشین، زیبانویسی، توصیف غیرمستقیم حالات روحی و برجسته‌نگاری را از شاخصه‌های این اثر دانست که به‌دور از بیان شعارگونه نگاشته شده است.

این نویسنده به اشاره به بخش‌هایی از روایات کتاب «مرواریدهای شکسته» درباره چگونگی ادامه تحصیل فرزندان شهیده بیان کرد: آنچه از پیشرفت‌های بی‌نظیر کشور در حیطه‌های مختلف اعم از نظامی، بهداشتی و صنعتی حاصل شده ماحصل خون شهداست؛ زیرا در دوره شاهنشاهی بسیاری از دانش‌آموزان به واسطه اختراع، سر به نیست می‌شدند تا مبادا کشور در زمینه علمی پیشرفتی داشته باشد و در همه ابعاد، وابستگی کامل به غرب حفظ شود.

رجبپور نویسنده کتاب «بابا رجب» دیگر نویسنده حاضر، به نام اثر اشاره کرد و گفت: وقتی می‌گوییم زن عفیف، مرواریدی در صدف است و طریقه به شهادت رسیدن ایشان در زیر چرخ‌های تانک، بیان‌کننده شکسته شدن مروارید است.

سرهنگ علیرضا رضائی، جانشین مدیرکل اداره حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس نیز با اشاره به نا‌آشنایی مادران با فداکاری‌های زنان مبارز انقلابی اظهار کرد: با توجه به اقبال نسل جوان از فضای مجازی، لازم است این مطالب در چنین فضایی عرضه شود تا در کنار سایر فعالیت‌ها از تجربیات ارزشمند نسل گذشته در زندگی بهره برد.

فاطمه روشن روان، دختر شهید بتول چراغچی نیز به انگیزه مادر خود از شرکت در فعالیت‌های انقلابی اشاره کرد و گفت: ایشان به دلیل آزارهای سلطنت نسبت به بانوان، سالیانی را خانه نشین بودند و با بیان روزگار سخت حاکم بر مردم زیر سایه رژیم شاهنشاهی می‌گفت «من حاضر نیستم آن روزها را تحمل کنم».

وی در ادامه به بیان خاطراتی پرداخت که طی آن وقایع مادر ایشان در 9 دی ماه 1357 به درجه رفیع شهادت نائل شد.

به گزارش ایبنا کتاب «مرواریدهای شکسته» در 19 فصل به بیان زندگی شهیده بتول چراغچی می پردازد که در نهم دی ماه سال 57 در سن 51 سالگی توسط تانک دژخیمان زیر گرفته شد و به درجه رفیع شهادت نائل آمد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها