چهارشنبه ۱۹ بهمن ۱۴۰۱ - ۱۴:۳۲
کتاب «سینما به روایت هیچکاک» به چاپ سیزدهم رسید

چاپ سیزدهم کتاب «سینما به روایت هیچکاک» تألیف فرانسوا تروفو، با همکاری هلن جی. اسکات. ترجمۀ پرویز دوایی از سوی انتشارات سروش منتشر و روانه بازار نشر شد.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، به نقل از روابط‌عمومی انتشارات سروش؛ کتاب حاضر ترجمة مصاحبه‌ای است بلند که فرانسوا تروفو (1932ـ1984م.)، منتقد و سینماگر بزرگ فرانسوی با آلفرد هیچکاک (1899ـ1980م.)، فیلمساز و کارگردان برجسته و صاحب‌سبک انگلیسی انجام داده است.
 
گفت‌وگوی این دو هنرمندِ هنرشناس در چهار مبحث اصلی می‌گنجد:
1. شرایط اصلی مربوط به پیدایش و ساخت هر فیلم، به‌ویژه فیلم‌های هیچکاک
2. تدارک و نگارش فیلم‌نامة هر فیلم
3. مسائل خاص مربوط به کارگردانی
4. برآورد نتیجة تجاری و هنری فیلم از نظر هیچکاک، با توجه به انتظاراتی که وی در اصل نسبت به آن فیلم داشته است.
 
در مجموع، کتاب سینما به روایت هیچکاک اثری است خواندنی و پراطلاعات و به‌یادماندنی، که نه‌فقط از سینمای هیچکاک، بلکه از هنر هفتم به‌طور کلی دانستنی‌ها و شگفتی‌هایی به دست می‌دهد؛ به‌ویژه آنکه می‌آموزد چگونه می‌توان با بهره‌گیری از اجتماع عناصر مادی و عینی، آثار عمیق و پیچیدة حسی و ذهنی و عاطفی و تخیّلی آفرید.
 
فرانسوا تروفو در سال 1932 در پاریس متولد شد. ‏او فیلم‌ساز، نظریه‌پرداز و منتقد سینمایی برجسته فرانسوی و از پیشروان جریان موج نوی فرانسه محسوب می‌شد. تروفو در سال 1958 اولین فیلم بلند خود چهارصد ضربه، را که از شاهکارهای سینمای دنیا بود، ساخت. تروفو در کتاب سینما به روایت هیچکاک، پنجاه ساعت مصاحبه با آلفرد هیچکاک را دربارۀ کل دوران کارگردانی گسترده‌اش، از فیلم‌های صامتش در بریتانیای کبیر تا فیلم‌های رنگی‌اش در هالیوود، ارائه می‌کند.

هیچکاک در مورد الهام‌بخش‌بودن فیلم‌هایش و هنر ایجاد ترس و تعلیق بحث می‌کند و ارزیابی‌های صادقانه‌ای از دستاوردها، شکست‌ها، تردیدها و امیدهایش ارائه می‌کند. هیچکاک متخصص و مغز متفکر همه چیز، از فیلم‌نامه و عکاسی گرفته تا تدوین و موسیقی متن بود. این نگاه به تخصص یکی از بزرگان سینما برای همه دوستداران سینما ضروری است. کتاب سینما به روایت هیچکاک سرشار از بینش و شوخ‌طبعی است. مترجم این کتاب پرویز دوایی است.
 
چاپ سیزدهم این کتاب در 277 صفحۀ مصور رحلی، شمارگان 500 نسخه و با قیمت 140.000 تومان از سوی انتشارات سروش در اختیار علاقه‌مندان به مباحث این حوزه قرار گرفته است.
 
 

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها