پنجشنبه ۱۳ بهمن ۱۴۰۱ - ۱۲:۴۴
جشنواره‌های فجر، بهار حوزه فرهنگ و هنر ایران عزیز هستند/ جشنواره فیلم فجر را به سمت تراز ملی سوق می‌دهیم

محمدمهدی اسماعیلی با اشاره به برخی از پروژه‌های بزرگ که همزمان با دهه فجر در نقاط مختلف کشور افتتاح خواهند شد، گفت: همزمان با ولادت حضرت علی علیه السلام، چندمین پروژه بزرگ فاخر فرهنگی هنری کشور طی یکسال اخیر، در استان کرمان افتتاح می‌شود که نه تنها کارکرد این پروژه بلکه خود سازه نیز با نگاه دقیق هنری ساخته شده و یکی از زیباترین و مجهزترین تالارهای فرهنگی کشور محسوب می‌شود.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا)؛ محمدمهدی اسماعیلی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی شامگاه چهارشنبه همزمان با آغاز ایام الله دهه فجر در برنامه گفتگومحور «صف اول» شبکه خبر حضور یافت و در خصوص برنامه‌ها و اهداف کلان وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در حوزه های مختلف با مردم بطور زنده و مستقیم صحبت کرد.

وزیر فرهنگ در این برنامه به برنامه ها و اقدامات فرهنگی در حوزه عفاف و حجاب پرداخت و گفت: در زمینه پوشش و حجاب، برنامه‌های دقیقی توسط کارگروه‌ تخصصی حوزه فرهنگ تدوین و اجرایی شده است زیرا در حوزه پوشش اصلی‌ترین کاری که باید انجام شود، اقدامات فرهنگی است.

حمایت از تولیدکنندگان و مصرف‌کنندگان البسه مناسب 
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی همچنین ضمن اشاره به نمایشگاه‌ شهر خانواده که در اراضی عباس آباد تهران برپا شده است، گفت: از روز گذشته نیر نمایشگاه مهمی در تهران با عنوان «خانواده خوب» برپا شده که در این نمایشگاه با توافقی که با وزارت اقتصاد و بانک مرکزی صورت گرفته است از تولیدکنندگان البسه مناسب که تولیداتشان با رویکردهای فرهنگی متناسب است، حمایت ویژه خواهد شد، همچنین برای حمایت از خریداران البسه های مناسب نیز برنامه های مفصلی تدارک دیده شده است.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی تاکید کرد: نگاه دولت مردمی به حوزه عفاف و حجاب نیز، نگاهی فرهنگی است و از ابتدا تاکید داشتیم برای اصلاح پوشش، کار فرهنگی باید انجام شود.

اسماعیلی همچنین درباره تروریسم رسانه‌ای بدخواهان ملت ایران بعد از برگزاری جام جهانی قطر گفت: دشمنان تلاش کردند با تروریسم رسانه‌ای تمام هیجان‌های مربوط به این رویداد مهم ورزشی را در کشورمان کمرنگ کنند که در این خصوص به توفیق دست نیافتند و به خیال خودشان بهترین فرصت برای جبران شکست شان، کمرنگ جلوه دادن جشنواره‌های مختلف در دهه مبارک فجر بوده است.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی تصریح کرد: بلافاصله پس از اتمام مسابقات جام جهانی تمام تلاش رسانه‌های معاند معطوف به جشنواره‌های فجر و البته حمله به شرکت کنندگان جشنواره ها بود حتی زمانی که اثری از خارج کشور در این جشنواره پذیرفته می‌شد موج گسترده‌ای از هجوم رسانه‌ای  علیه عوامل آنها ایجاد می‌شد و بعضاً برخی از دولت‌های مطبوع تولیدکنندگان آن اثر ‌ها نیز درگیر ماجرا می‌شدند.

حضور چشمگیر هنرمندان خارجی در جشنواره تئاتر و فیلم فجر 
وی درباره دخالت برخی دولت‌های خارجی در اعمال فشار به هنرمندان مطبوع کشورشان افزود: برخی از دولت‌ها به هنرمندان خود در بخش‌های مختلف جشنواره فجر فشار وارد می‌کردند که به ایران سفر نکنید و از حضور در این رویداد هنری انصراف بدهید که این موارد کمترین تاثیری بر حضور چشمگیر هنرمندان خارجی در جشنواره ها گذاشت.

اسماعیلی خاطرنشان کرد: حضور 31 کشور در جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر امسال، خود گواه بسیاری از مسائل بود و خوشبختانه برنامه‌ریزی تروریسم رسانه‌ای دشمنان جمهوری اسلامی ایران این بار هم به نتیجه نرسید بطوری که همزمان با آغاز جشنواره تئاتر فجر شور و هیجان در جامعه هنری به وجود آمد که در ادامه این موج نشاط در جامعه به چهل و یکمین جشنواره فیلم فجر  رسید، از سوی دیگر بیش از 140 مهمان سرشناس خارجی در حوزه سینما در جدیدترین دوره جشنواره فیلم فجر حضور پیدا خواهند کرد که برخی از این چهره‌ها دارای آثار فاخر و شناخته شده در سطح سینمای جهان به شمار می‌روند.

جشنواره فیلم فجر را به سمت تراز ملی سوق می دهیم
وی در ادامه به رویکرد متفاوت و جدید دولت مردمی نسبت به سینمای ایران و جشنواره فیلم فجر گفت: حرکت به سمت ملی شدن سینمای ایران در شوراهای مختلف اندیشه ورزی مطرح شده که یکی از مواردی که همگی متفق‌القول بودند، عدم نیاز به تقلید ناشیانه از جشنواره‌های خارجی بود بر همین اساس تلاش وزارت فرهنگ در دوره جدید به این سمت و سو است که جشنواره فیلم فجر را به سمت تراز ملی سوق دهیم.

وزیر فرهنگ درباره علت حذفیات و تغییرات جشنواره‌ امسال با سال‌های پیش، نظیر حذف «فرش قرمز»، حذف اصطلاح «کاخ جشنواره» و حذف «سیمرغ آرای مردمی» گفت: جشنواره های فجر، جشن و بهار حوزه فرهنگ و هنر ایران است؛ بنابراین عنوان این جشنواره های هنری باید نسبتی با موضوع آن برقرار کند چرا که قرار است هم «سینمای ملی ایران» و هم «سینمای فجر انقلاب اسلامی» را در بر بگیرد.

اسماعیلی ادامه داد: به دنبال سینمای ملی ایرانی هستیم و در این زمینه نیازی به تقلید از سینمای غربی نداریم؛ بنابراین اگر بگوییم اکنون درحال برگزاری سینمای ملی ایران هستیم خلاف واقع نگفته‌ایم.

محمدمهدی اسماعیلی با اشاره به برخی از پروژه‌های بزرگ که همزمان با دهه فجر در نقاط مختلف کشور افتتاح خواهند شد، گفت: به عنوان نمونه به‌زودی چندمین پروژه بزرگ فاخر فرهنگی هنری کشور طی یکسال اخیر، در استان کرمان افتتاح می‌شود که نه تنها کارکرد این پروژه بلکه خود سازه نیز با نگاه دقیق هنری کشورمان ساخته شده و یکی از زیباترین و مجهزترین تالارهای فرهنگی  کشور محسوب می‌شود.

 آموزش رایگان بیش از ۱۰۰ هزار نفر در قرارگاه محرومیت زدایی از فرهنگ و هنر
شعار «عدالت فرهنگی» از مهمترین رویکردهای وزارت فرهنگ در دوره جدید به شمار می رود «عدالت فرهنگی» است که یک معنای عملیاتی این شعار این است که همه نقاط کشور از امکانات عادلانه فرهنگی و هنری بهره‌مند شوند و استعدادهای فرهنگی و هنری تمامی نقاط بصورت یکسان مورد توجه قرار گیرد.

وی گفت: بر همین اساس در بحث آموزش کار مهمی را در قرارگاه محرومیت‌زدایی از فرهنگ و هنر در کشور شروع کرده ایم که تاکنون بیش از ۱۰۰ هزار نفر بطور رایگان در مناطق کم برخوردار مورد آموزش قرار گرفته اند.

وزیر فرهنگ در پایان درباره نسبت اقتصاد و فرهنگ و اهمیت و لزوم توجه به این مسئله گفت: یکی از حوزه‌های مورد اهتمام دولت مردمی توجه به اقتصاد فرهنگ و هنر است. متاسفانه ذهنیتی غلط وجود دارد که حوزه فرهنگ را پُرهزینه‌ و کم‌فایده می‌داند اما اگر توجهات لازم به حوزه فرهنگ شود، حوزه پیشرانی خواهد بود.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها