پنجشنبه ۱۳ بهمن ۱۴۰۱ - ۰۹:۴۸
یادداشت‌ها و گفتگوهای علی مؤذنی در زمینه ادبیات، سینما و تئاتر منتشر شد

کتاب «مقالاتی چند» مجموعه‌ای از مقالات و نقدها و گفتگوهای علی مؤذنی در زمینه ادبیات، سینما و تئاتر است که عموما در دهه شصت و هفتاد تألیف شده است.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا)؛ کتاب «مقالاتی چند» مجموعه‌ای از مقالات و نقدها و گفتگوهای های علی مؤذنی در زمینه ادبیات، سینما و تئاتر است که عموما در دهه شصت و هفتاد تألیف شده است. مؤذنی به دلیل تحصیل در دانشکده هنرهای دراماتیک و نیز اشتغال جدی در زمینه داستان‌نویسی، نمایشنامه‌ و فیلم‌نامه نویسی و اجرای تئاتر و ساخت آثار تلویزیونی همواره در مقام یک مؤلف صاحب نظر و منتقد جدی و صریح در حوزه‌های کاری خود شناخته شده است.

این کتاب در بخش نخست خود که به موضوع ادبیات اختصاص دارد، شامل نگاه و نقد او بر آثاری چون سه قطره خون اثر صادق هدایت، داستان گرگ اثر هوشنگ گلشیری، عشق و بانوی ناتمام اثر امیرحسن چهلتن، عالیجناب کیشوت اثر گراهام گرین، هاثورن اثر ناتانیل هاثورن و مجوعه داستان اصغر الهی است و در کنار آن مقالاتی از او درباره نقش ادبیات داستانی در تبیین ارزش‌های جنگ و نیز یادداشت‌هایی درباره ساختار، انرژی و مؤخره در داستان نویسی را در بر می‌گیرد.

کتاب در بخش دوم که به موضوع تئاتر اختصاص دارد نگاه تخصصی نویسنده به آثاری چون اتللو و شاه لیر را شامل شده و در ادامه درباره تجربه‌های شخصی چخوف در خلق روایت نمایشی را مورد توجه قرار داده است.در بخش سینما با تاکید بر موضوع فیلم‌نامه نویسی، مقالاتی درباره فیلم نامه بدنام اثر بن هکت و نیز درباره فیلم نامه مسیر سبز تألیف شده است.

نکته مهم درباره این مقالات روایت ساده و بعضا داستانی نویسنده برای ورود به موضوع مد نظرش است. مؤذنی در این مقالات نیز مانند داستان‌هایش از تکنیک ساده‌نویسی و در عین حال دقیق و تکنیکی نوشتن بهره‌ای توامان برده است. هنر او در واقع توضیح ساده و روان ظریف‌ترین نکته‌های فکری و فلسفی مد نظرش درباره یک متن روایی است. او با تکیه بر همین مهم چنان می‌نویسد که هم خواندنی و جذاب است و هم در مقاطعی بسیار رک و جدی و تیز با مخاطب مواجه می‌شود و به انتقال پیام می‌پردازد.

انتشارات نیستان کتاب «مقالاتی چند» نوشته علی مؤذنی را در 156 صفحه با قیمت 80،000 تومان روانه کتاب‌فروشی‌ها کرده است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها