چهارشنبه ۱۲ بهمن ۱۴۰۱ - ۱۵:۵۷
جشنواره بین‌المللی شعر فجر بازوی قوی برای فرهنگ ایرانی اسلامی است

سعید تاج‌محمدی گفت: دهه فجر، دهه تبلور ارزش‌های انقلاب اسلامی در همه ابعاد اجتماعی، اخلاقی، سیاسی، فرهنگی و... بوده و لازم است جشنواره شعر فجر به سمت این فضا حرکت کند و نگاهش نیز صدور این ارزش‌ها به تمام جهان باشد. در این صورت می‌تواند یک بازوی قوی برای فرهنگ ایرانی اسلامی ما به شمار آید.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، سعید تاج‌محمدی، شاعر در گفت‌وگو با ستاد خبری هفدهمین جشنواره بین‌المللی شعر فجر، این جشنواره را اصلی‌ترین و مهمترین رویداد ادبی حوزه شعر در کشور خواند و گفت: نکته مهمی که می‌توان درخصوص جشنواره شعر فجر مطرح کرد این است که تمام سلایق حوزه‌های شعری در آن حضور داشته و رقابت نیز جدی‌تر و سخت‌تر است و اعضای هیئت علمی قوی‌تری نیز دارد.

وی افزود: آنگونه که به سایر جشنواره‌های فجر پرداخته می‌شود به جشنواره بین‌المللی شعر فجر توجه نمی‌شود و این جشنواره هنوز نتوانسته است جای خود را در میان فضای رسانه‌ای باز کند. همین امر سبب شده است تا این جشنواره چندان در میان مردم مورد توجه و رصد قرار نگیرد.

او برگزاری دوره آموزشی «کلک خیال» را خوب دانست و به لزوم استمرار جشنواره شعر فجر و فعالیت‌های جنبی آن اشاره و عنوان کرد: از آن جهت که معمولا جشنواره‌ها رویکرد آموزشی ندارند، نمی‌توان گفت که در افزایش غنای شعر تاثیر بسزایی دارند و همچنین به این علت که به داوری و رقابت در مرحله تولید اثر منتهی می‌شود چندان خدمتی به فضای شعر نمی‌کنند.

شاعر کتاب «دقایق» همچنین گفت: اگر شرایطی فراهم شود تا در جشنواره شعر فجر آسیب‌شناسی از فضای شعر روز صورت گیرد و بر اساس آن راهکاری نیز ارائه شود اتفاق خوبی خواهد افتاد. این امر به شاعران، به ویژه شاعران جوان و زیست شاعرانه آن‌ها کمک خواهد کرد.

وی به لزوم توجه به شاعران منتخب در دوره‌های مختلف جشنواره بین‌المللی شعر فجر و بهره از توانمندی آن‌ها در این جشنواره اشاره و درباره شعر کلاسیک روز جامعه عنوان کرد: به نظر من شعر کلاسیک روز جامعه قوی است و دارای حرف‌های روشنی است به شرط آنکه به درستی به گوش مخاطب برسد. شعر می‌تواند گره‌های اجتماعی و اخلاقی جامعه را باز کند اگر مردم با شعر روز آشنا شوند و با آن ارتباط و انس بگیرند. درکل وضعیت شعر از نظر محتوایی و ادبی خوب است؛ اما در عرضه آن دچار مشکل هستیم.
 
سعید تاج‌محمدی در پایان سخنان خود گفت: دهه فجر، دهه تبلور ارزش‌های انقلاب اسلامی در همه ابعاد اجتماعی، اخلاقی، سیاسی، فرهنگی و... بوده و لازم است جشنواره شعر فجر به سمت این فضا حرکت کند و نگاهش نیز صدور این ارزش‌ها به تمام جهان باشد در این صورت می‌تواند یک بازوی قوی برای فرهنگ ایرانی اسلامی ما به شمار آید. امیدوارم جشنواره بین‌الملی شعر فجر جایگاه خود را بیش از پیش در جامعه پیدا کند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها