چهارشنبه ۱۲ بهمن ۱۴۰۱ - ۱۲:۲۰
مقایسه سفر هوایی و سفر زمینی

هرکدام از روش‌های سفر، چه هوایی چه زمینی، با توجه به موقعیت‌های مختلف، مزیت‌های خاص خود را دارند. این مقاله، به مقایسه سفر هوایی و سفر زمینی می‌پردازد.

خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)؛ برخی از سفرها اجباری هستند و شما مجبورید به دلایل مختلف، صرفا برای جابه‌جایی از مکانی به مکانی دیگر با استفاده از یکی از روش‌های هوایی یا زمینی به سفر بروید؛ اما گاهی اوقات اصل کار سفر کردن است. در هر حال، اینکه با استفاده از چه روشی به مسافرت بپردازید بسیار اهمیت دارد. هرکدام از روش‌های سفر، چه هوایی چه زمینی، با توجه به موقعیت‌های مختلف، مزیت‌های خاص خود را دارند. این مقاله، به مقایسه سفر هوایی و سفر زمینی می‌پردازد.
 
سرعت: اختراع هواپیمای مسافربری، انقلابی در صنعت حمل و نقل همگانی بود. این وسیله‌ی نقلیه غول‌پیکر و هیجان‌انگیز، سال‌ها است که مردم را در کمترین زمان ممکن، از قاره‌ای به قاره‌ای دیگر می‌رساند. سفر هوایی با بلیط هواپیما با فاصله زیاد سریع‌ترین حالت سفر است که در مسافت‌های طولانی، اتومبیل‌ها، اتوبوس‌ها و حتی قطارهای پرسرعت به گرد پای او نیز نخواهند رسید. این مسئله هم به خاطر نوع ساخت هواپیما است و هم به این خاطر است که سفر از طریق آسمان به این معنی است که هواپیماها مجبور نیستند با موانع جغرافیایی مانند اقیانوس‌ها، رودخانه‌ها یا کوه‌ها یا موانع انسانی مانند مرز، راهبندان و غیره برخورد کنند. از همین رو سریع‌تر به مقصد خود خواهند رسید.

ایمنی: به صورت ویژه در مقایسه با سفرهای زمینی، سفر هوایی به‌عنوان یکی از امن‌ترین روش‌های حمل و نقل در نظر گرفته می‌شود. ترافیک‌های جاده‌ای و موانع طبیعی مانند دره، موجب می‌شود در طی روز، آمار وحشتناکی از تصادفات جاده‌ای منتشر شود. این در حالی است که تعداد سقوط هواپیماها یا حتی نقص فنی آن‌ها بسیار بسیار کم‌تر است. به همین خاطر اگر به امنیت سفر خود اهمیت زیای می‌دهید، سفر هوایی گزینه مناسب شما است.

دیسیپلین بالا و سازمان‌یافتگی: به طور کلی، پرواز یک تجارت بسیار سازمان‌یافته و کارآمد است و تمام تلاش شرکت‌های هواپیمایی بر این است تا به صورت کاملا حرفه‌ای عمل کنند. به طور مثال، فرآیندهای رزرو بلیط هواپیما مدرن، آسان، در دسترس و قابل اعتماد است. هواپیماها تحت سطح بالایی از بررسی‌های ایمنی و امنیتی قرار دارند و سفر آن‌ها از طریق برج مراقبت، هدایت و پشتیبانی می‌شود. دقت سختی بر روی ورود تک تک مسافران به داخل هواپیما صورت می‌گیرد. خدمات داخل هواپیما حرفه‌ای است و تمام تلاش مهمان‌داران و خلبان‌ها، بر ایجاد احساس آرامش و امنیت مسافرین است.
راحتی: سفر هوایی راحت و دوست‌داشتنی است. به‌ویژه اگر مسافر یکی از کلاس‌های بیزنسی یا درجه یک باشید. در این حالت شما حس اقامت در هتل را خواهید داشت. در مقایسه با سفر با اتوبوس یا حتی قطار، راحتی سفر با هواپیما کاملا مشهود است.
 
 
 
مزیت‌های سفر زمینی
در مقابل سفر هوایی، سفر زمینی و حمل‌ونقل جاده‌ای نیز مزیت‌های خاص خود را دارد. برخی از این مزیت‌ها به دلیل خطرات یا کاستی‌های سفر هوایی هستند. به طور مثال، سفر هوایی در برخی از مسیرهای نزدیک و درون‌کشوری بسیار گران است. به فرض شما می‌خواهید از تهران به رشت سفر کنید. هزینه بلیط هواپیما تهران رشت بسیار بیشتر از هزینه بلیط اتوبوس یا بلیت قطار آن است. نکته بعدی این است که هواپیما سقف بار مجاز کمی نسبت به قطار دارد. یا اینکه برخی از وسایل مانند مایعات، باطری‌ها، وسایلی که احتمال حریق آن‌ها وجود دارد و وسایلی که خطرناک تشخیص داده شوند، حق ورود به هواپیما را ندارند. سفر با اتوبوس یا قطار چنین سخت‌گیری‌هایی ندارد.
ارزان‌تر بودن: همان‌طور که گفته شد، بویژه در سفرهایی درون‌مرزی، حمل‌ونقل جاده‌ای مثل اتوبوس، ارزان‌ترین وسیله حمل‌ونقل موجود است. دلیل اصلی این است که یک اتوبوس به اندازه یک قطار یا هواپیما گران نیست و به زیرساخت‌های خاص بزرگ مانند ایستگاه‌های قطار یا فرودگاه‌ها نیاز ندارد. شما می‌توانید با کمتر از یک سوم قیمت هواپیما یا قطار، با اتوبوس به مقصد مورد نظر خود برسید.

تأخیر کمتر: سفر هوایی اغلب با تأخیرهای چندین ساعته همراه است. این درحالی است که با خرید بلیط قطار یا بلیط اتوبوس، شما در ساعت مقرر در ایستگاه یا ترمینال حاضر می‌شوید و دست کم نیم ساعت بعد در مسیر قرار دارید. این نکته بسیاری را ترغیب به سفر زمینی می‌کند.

انعطاف‌پذیر بودن: در سفر با اتوبوس، شما هر جای جاده که بخواهید می‌توانید پیاده شوید؛ یا از آن جالب‌تر می‌توانید به راحتی کنار جاده بایستید و با یک اتوبوس بین راهی به سفر بروید. این امکان برای سفرهای هوایی هرگز وجود ندارد. حتی در سفر با قطار هم شما می‌توانید به ایستگاه راه‌آهن بروید و بدون اینکه از قبل بلیط رزرو کرده باشید، سوار نزدیک‌ترین قطار ممکن شوید.
 
سفر با قطار یا اتوبوس؟
 
 
 
سفر با قطار راحتی بیشتری نسبت به اتوبوس دارد. در قطار شما می‌توانید در کوپه‌ی خود، روی صندلی‌های بزرگ تخت‌خواب‌شو بنشینید. غذا بخورید، موزیک گوش کنید، تلفن خود را به شارژ بزنید، فیلم ببینید و از دیدن منظره بدون ترافیک بیرون لذت ببرید. با این حال سفر با اتوبوس معمولا سریع‌تر از قطار است. همچنین به صورت معمول، توقف‌هایی که قطار در هر ایستگاه دارد، شامل حال اتوبوس نمی‌شود. به‌علاوه اینکه، اتوبوس قیمت کمتری نسبت به سفر با قطار دارد. نکته بعدی اینکه قطارهای چندستاره، خدمات بسیار بیشتری نسبت به اتوبوس‌های وی‌آی‌پی ارائه می‌دهند. برخی از این قطارها دارای کافه و رستوران هستند، مهمانداران از مسافران پذیرایی می‌کنند و تخت خواب‌ها بسیار راحت هستند. به همین خاطر، در بیشتر مواقع سفر با قطار بهتر از مسافرت با اتوبوس است.
 
سفرمارکت؛ همراه سفرهای شما
برای خرید بلیط هواپیما، بلیط قطار یا هر خدماتی که به سفر مربوط است، بهترین انتخاب سفرمارکت است. سفرمارکت یک بازار مجازی در زمینه سفر و گردشگری است. در سفرمارکت می‌توانید بلیط هواپیما و قطار بخرید، تور مسافرتی رزرو کنید، ویلا و سوئیت اجاره کنید و با بهترین مکان‌های توریستی جهان آشنا شوید. سفرمارکت خلاف سایر سایت‌های فروش بلیط، تنها یک مرجع فروش ساده نیست؛ بلکه در سفرمارکت می‌توانید به مانند خرید از یک بازار بزرگ، به صورت یک‌جا با تمام بلیط‌های موجود در مسیری که مشخص کردید، مواجه شوید. این امکان موجب می‌شود تا با مقایسه عمیق و لایه‌لایه بلیط‌ها، بتوانید ارزان‌ترین بلیط ممکن را خریداری کنید. برای خرید از سفرمارکت، می‌توانید به آدرس اینترنتی www.safarmarket.com مراجعه کنید.
 
کلام آخر
در نهایت می‌توان گفت سفر هوایی و سفر زمینی، هرکدام مزیت‌ها و معایب خاص خود را دارند. این موقعیت شما، هزینه‌ای که می‌خواهید برای سفرتان بکنید، بعد مسافت و شرایط دیگر است که تعیین می‌کند کدام یک، روش بهترین برای مسافرت هستند. سفر هوایی سریع و ایمن است و سفر زمینی انعطاف‌پذیرتر و معمولا ارزان‌تر است. سفرهوایی معمولا با تأخیر همراه است و سفر زمینی تأخیر کمتری دارد. سقف بار مجاز در سفر با قطار بیشتر از اتوبوس و هواپیما است و مواردی از این دست. درنتیجه نمی‌توان قاطعانه گفت کدام روش برای سفر بهتر است. درنهایت امیدواریم به هر روشی که سفر می‌کنید، سفر خوش و خاطره‌انگیزی داشته باشید.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

تازه‌ها