دوشنبه ۱۰ بهمن ۱۴۰۱ - ۱۲:۰۲
آشنایی با انواع توپ فوتبال

با نگاهی کلی میتوان گفت فوتبال ، برترین اختراع بشر در جهت سرگرمی بوده است. ورزشی قدیمی بین ما انسان ها که میلیارد ها بار بازی شده و همچنان اشتیاق سیری ناپذیری برای آن وجود دارد در ادامه به این مقوله می‌پردازیم.

خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)؛ با نگاهی کلی میتوان گفت فوتبال، برترین اختراع بشر در جهت سرگرمی بوده است. ورزشی قدیمی بین ما انسان ها که میلیارد ها بار بازی شده و همچنان اشتیاق سیری ناپذیری برای آن وجود دارد ، مواد مورد نیاز آن هم همواره فراهم است ، یک زمین ، 2 دروازه و یک توپ فوتبال !
اولین و مهمترین مسئله در بازی فوتبال، توپ هست که وسیله اصلی انجام بازی حساب میشه. نقش و اهمیت توپ های فوتبال با گذشت زمان و پیشرفت این ورزش روز به روز پر رنگ تر شده.
البته لباس هم یکی از اجزای بسیار مهم در فوتبال هست که همواره توجه زیادی به آن شده. این توجه و علاقه باعث ده تعدادی از آن ها تبدیل به پر فروش ترین لباس های فوتبال بشن.
 
توپ فوتبال کنونی با چیزی که نیاکان ما از آن استفاده میکردند تفاوت خیلی زیادی کرده است و شاید تنها شباهت آن با آنها، کروی بودن آنها باشد .
با پیشرفت تکنولوژی و ظهور ماده اعجاب آوری بنام پلاستیک، سازندگان توپ های ورزشی نیز به جای استفاده از چرم های طبیعی، رو به مواد شیمیایی آوردند.
نقش و اهمیت توپ های فوتبال با گذشت زمان و پیشرفت این ورزش روز به روز پر رنگ تر شده. در واقع هرچه فوتبال در دنیا بیشتر پیشرفت کرد، انتظارات از توپ ها هم بیشتر شد.
 
توپ های فوتبال از چه موادی ساخته میشن؟
چرم گاوی با PU (پلی اورتان) یا PVC  (پلی وینیل کلراید) جایگزین شد. این دو ماده مشابه همدیگر هستند ولی دارای تفاوت های اندکی هستند، PVC  مقاومت بیشتری دارد ولیPU  نرم تر است. این تفاوت ها به سازندگان توپ ها اجازه میدهد که توپ های متنوعی جهت زمین های متفاوت فوتبال مانند خیابان، سالن های فوتسال یا زمین های چمن مصنوعی و طبیعی تولید کنند .
 
اجزای تشکیل دهنده توپ
نحوه تولید توپ هم در طول زمان دچار تغییر شد و دیگه خبری از توپ های یک تیکه یا همون تیوپ و روکش نبود.
در حال حاضر توپ ها از 4 لایه به هم پیوسته ایجاد میشوند.
تیوپ
آستر
لایه محافظ بیرونی
اتصالات لایه محافظ
تیوپ های پلاستیکی که قابلیت کم یا زیاد کردن باد داشتند جایگزین تیوپ های قدیمی شدند. بعد از تیوپ که داخلی ترین لایه توپ هست قسمت آستری کار میشه که نگهدارنده اون هست و کمک میکنه ظاهر و فرم تیوپ حفظ بشه. این لایه آستری قابلیت محافظت رو نداره و فقط نقش نگهدارنده داره. برای محافظت از تیوپ ، لایه های چند تکه همانند روی آستر قرار میگیره. این لایه های چند تیکه در توپ های کلاسیک و قدیمی به صورت 5 ضلعی یا 6 ضلعی هستند که در ادبیات ما به توپ های 40 تیکه معروف هستند، ولی در دوران جدید، دیگه خبری از توپ های 40 تیکه نیست و شاهد نوآوری های جدیدی در ظاهر توپ ها هستیم. در نهایت این تکه ها از طریق اتصالاتی مانند دوخت یا چسب به هم متصل میشن و فرم کلی توپ شکل میگیره.
 
قوانین مربوط به استاندارد های توپ
با حرفه ای تر شدن فوتبال و قانونمند شدن آن، نیاز به قوانین مدون جهت توپ ها هم احساس شد. به همین جهت فیفا هم تصمیماتی گرفت و داخل کتاب قوانین، قسمتی رو برای مشخصات توپ استاندارد فوتبالی اضافه کرد. این مشخصات شامل وزن و فشار و ... هست و توی هر مسابقه حرفه ای زیر نظر فیفا باید رعایت بشود.
این استاندرد ها برای مسابقات غیر رسمی اندکی دارای تلورانس بیشتری هستن.
 
جنس توپ بر اساس نوع استفاده
البته فوتبال هم در محیط های مختلفی انجام میشه و برای هر محیط، توپ مخصوصی وجود داره مثلا توپ فوتبال، خیلی نرم تر از توپ فوتسال هست و حتی مشخصات و سایز هاشون هم با هم متفاوت هست. مثلا در سالن ها به دلیل فضای کوچک تر بایستی از توپ هایی استفاده بشه که با برخورد به زمین ارتفاع کمتری بگیرند ( به قول فوتسالیست ها ، توپ تنبل ! ) ، ولی در فوتبال این مورد نیاز نیست.
سایز توپ هم جزو مواردی هست که بایستی در نظر گرفته بشه، به طور عمومی برای فوتبال از توپ سایز 5 و برای فوتسال از توپ سایز 4 استفاده میشه، البته با توجه به رده سنی، ممکنه سایز توپ ها هم تغییر کنه
در این مقاله با هم، به ارزشمندترین شئ داخل زمین فوتبال پرداختیم. توپ های فوتبال شاید ساده به نظر برسند ولی پشت هر توپ، تکنولوژی و پتنت های بسیاری وجود دارد و افراد زیادی هرروزه سعی میکنند با تولید توپ با کیفیت، تجربه فوتبالی مهیج و زیبا رو برای ما رقم بزنند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

تازه‌ها