شنبه ۸ بهمن ۱۴۰۱ - ۱۱:۱۴
رونمایی از «خلاصة ‌الأشعار و زبدة‌ الأفکار»؛ از بخش همدان تا خوانسار

کتاب «خلاصة ‌الأشعار و زبدة‌ الأفکار» (بخش همدان و لاحقه‌های بغداد و جُربادقان و خوانسار و نواحی آن بلاد) تألیف میرتقی‌الدین کاشانی از سوی مرکز پژوهشی میراث مکتوب نقد و بررسی می‌شود.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا)، یکصد و شصت و چهارمین نشست از سلسله نشست‌های این مؤسسه به رونمایی و معرفی کتاب «خلاصة ‌الأشعار و زبدة‌ الأفکار» (بخش همدان و لاحقه‌های بغداد و جُربادقان و خوانسار و نواحی آن بلاد) تألیف میرتقی‌الدین کاشانی با مقدمه، تصحیح و تعلیقات مرتضی موسوی و رضوان مسّاح، اختصاص دارد.

در این نشست محمدرضا ابوئی مهریزی، پژوهشگر تاریخ اسلام و عضو هیئت علمی دانشگاه اهل بیت، محمد جعفری قنواتی، عضو شورای علمی دانشنامۀ فرهنگ مردم ایران، محمد دهقانی، نویسنده و پژوهشگر حوزه‌های تاریخ و ادبیات، و مرتضی موسوی، پژوهشگر تاریخ و یکی از مصححان اثر، سخن خواهند گفت.

میرتقی‌الدین محمد فرزند شرف‌الدین علی حسینی کاشانی (زنده در 1016 ق) معروف به «میرتذکره» و متخلص به «ذکری» شاعر و نویسندۀ عصر صفوی است. اثر اصلی او خلاصة ‌الأشعار و زبده ‌الأفکار است که بیش از 40 سال در تألیف آن رنج برد و شرح‌حال و انتخاب سروده‌های نزدیک به 870 شاعر از پیشینیان تا معاصران خویش را در آن گرد آورد. بخش خاتمه این کتاب خود بالغ بر 12 اصل (هر اصل مخصوص شهری و ناحیه‌ای) و ویژه سرایندگان هم‌روزگار مؤلف است که در مجموع گزارش احوال و اشعار بیش از 400 تن را در بردارد و از جهاتی بسیار حائز اهمیت است. اثر حاضر اصل دهم از این بخش، در برگیرنده سرایندگان خطه همدان و 3 لاحقه مربوط به نواحی بغداد و جریادقان و خوانسار و نواحی آن بلاد است که به ترتیب با 16،8،10 و 12 مدخل سامان یافته‌اند.

با چاپ این اثر بخش معاصرین از این مجموعه، که پیشتر بخش‌های خراسان، اصفهان، کاشان، قم، ری، کرمان و شیراز و ... آن از سوی میراث مکتوب چاپ شده بود، به پایان می‌رسد و می‌توان گفت بعد از تذکره عرفات العاشقین، این اثر بزرگترین و مهمترین تذکره شاعران عصر صفوی است که از خلال آن می‌توان تاریخ ادبیات و نقد ادبی، سبک‌شناسی، تاریخ اجتماعی، سبک زندگی مردم و مباحث بسیار دیگری را بررسی و بازشناسی کرد.

نشست رونمایی و معرفی کتاب «خلاصة ‌الأشعار و زبدة‌ الأفکار» (بخش همدان و لاحقه‌های بغداد و جُربادقان و خوانسار و نواحی آن بلاد) ساعت 15 روز دوشنبه 10 بهمن‌ماه 1401 در دفتر مؤسسه پژوهشی میراث مکتوب، واقع در تهران، خیابان انقلاب، بین خیابان دانشگاه و ابوریحان، ساختمان فروردین، شماره 1182، طبقه دوم، برگزار خواهد شد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها