شنبه ۸ بهمن ۱۴۰۱ - ۰۸:۵۰
کتاب «قواعد فقهیه» به پیشخان آمد

کتاب «قواعد فقهیه»، شامل سلسه دروس آیت الله حاج سید محمد محسن حسینی طهرانی (رضوان الله علیه) در حوزه علمیه قم، منتشر شد. مجلد اول این مجموعه پیرامون قاعدۀ لاضرر و لاضرار(بخش اول) است.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا)، قاعده لا ضرر از قواعد مشهور فقهی است که در بیشتر ابواب فقه کاربرد دارد و مضمون آن این است که ضرر در اسلام مشروعیت ندارد و هرگونه ضرر و اضرار در اسلام نفی شده است. برای اثبات این قاعده به دلایل قرآنی، روایی و عقلی استناد می‌شود.
 
این کتاب، در 36 درس تدوین یافته که برخی از عناوین اصلی آن عبارتند از: «مقدمات بحث و دلیل عقلی بر قاعده لاضرر»، «بررسی سندی و محتوایی روایات قاعده لاضرر و لاضرار»، «معنا و مفاد ضرر و ضرار»، «نقد و بررسی نظریه فقها در تبیین قاعده» و ....
 
از جمله امتیازات این رساله می‌توان چنین برشمرد: مؤلّف، در این مباحث قاعده نفی ضرر را مندرج ذیل حکم مستقل عقل فطری بر قبح ظلم می‌داند، لذا ادله نقلی دالّ بر آن را در مقام ارشاد و حکایت برمی‌شمارد و هیچ قاعده فقهی را به وسعت این قاعده نمی‌داند.
 
در این رساله، شیعه و سنی به‌عنوان دو گروه که با  هم اختلاط و ارتباط اجتماعی داشته‌، ملاحظه شده و روایات آن‌ها به‌طور توأمان مورد بررسی سندی و متنی قرار گرفته است. در ضمن در تحلیل روایات به فضای تاریخی و قرائن محفوفه خارجی که در صدور روایت نقش داشته، توجه شده است.
 
در این رساله، علاوه بر نقل اقوال بزرگانی مثل میرزای نائینی و آخوند خراسانی، آرائی از فقهای معاصر مانند آیةالله سیستانی نیز نقل و مورد نقد و بررسی قرار گرفته است. همچنین در این کتاب، حکم شرعی بر اساس علت و حکمت اصدار حکم ملاحظه و تحلیل شده و ضرورت رسیدن به ملاکات احکام برای مجتهد در استنباط تبیین شده است.
 
در این رساله، علاوه بر تطبیقات و امثله فردی لاضرر، دیدگاه کلان و تطبیقات اجتماعی این قاعده نیز بیان شده و مؤلّف محترم در لا به لای مباحث فقهی، بالمناسبه برخی آراء اصولی‌شان و حتی مباحث بدیع اجتماعی و معرفتی  را نیز مطرح نموده‌اند.
 
جلد اول کتاب قواعد فقهیه از «دوره علوم و مبانی اسلام و تشیع» توسط  انتشارات مکتب وحی در 526 صفحه منتشر شده است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها