جمعه ۷ بهمن ۱۴۰۱ - ۱۰:۳۳
کتاب «روایت سوم» روانه بازار نشر شد/دفاع مقدس از زاویه افق نمایی

کتاب «روایت سوم» نوشته محمدعلیان با موضوع دفاع مقدس از زاویه جدید در بستر افق نمایی حرکت انقلاب اسلامی به تازگی توسط انتشارات شهید کاظمی چاپ و روانه بازار نشر شده است.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا)، تا به امروز آنچه در مورد دفاع مقدس گفته شده، نوشته شده، اثری ساخته و تولید شده است یا به بیان «ملزومات جنگی، مختصات جغرافیایی و اطلاعات لجستیکی و نظامی» مربوط به طرفین درگیر در جنگ یعنی «ایران و عراق» بوده است و یا آنکه به دنبال تبیین و تشریح «خاطرات دوران دفاع مقدس» از زوایای مختلف می‌باشد.

در گونه نخست (روایت اول) که آن را می‌توان «روایت جغرافیایی-نظامی» از دفاع مقدس نامید، نگارندگان و تولیدکنندگان آثار مختلف بیشتر سعی در تبیین، تشریح و تحلیل اطلاعات نظامی و توابع آن داشته و دارند که این هم به نوبه خود لازم و ضروی است و قطعاً بخشی جدی از تاریخ جنگ ۸ ساله را تحت پوشش خود قرار می‌دهد.

در گونه دیگری (روایت دوم) تولیدکنندگان آثار مختلف به دنبال جمع‌آوری خاطرات و روایت‌های مختلف و متعدد از رزمندگان، شهدا، اسرا و جانبازان هستند تا هر چه بهتر و بیشتر این قهرمانان ملی – انقلابی را برای مردم و مخاطبان مختلف معرفی نمایند؛ چرا که قهرمانان حقیقی مکتب اسلام و انقلاب این‌ها بوده و معرفی‌شان به جهت الگوسازی و جاری کردن سبک زندگی بر پایه فرهنگ ایثار و شهادت جز آرمان‌های اساسی انقلاب اسلامی می‌باشد. این نوع از روایت دفاع مقدس را می‌توان «روایت خاطرات و سیره شهدا» نامید که هم لازم است و هم ضروری.

آنچه در بین دو نوع روایت «اول و دوم» به آن کمتر توجه شده، این است که اساساً در دفاع مقدس «گفتمان محوری و حاکم» چه بوده و چگونه است که دفاع مقدس به عنوان معدن طلای با ارزش و تمام نشدنی برای تمامی نسل‌های ایران و انقلاب اسلامی عزیز معرفی می‌گردد. این چه نوع نگاهی به دفاع مقدس است که قابلیت پرداخت فناورانه به راهیان نور را در خود جای داده است و اساساً برای اتخاذ «نگاه فناورانه» به دفاع مقدس چگونه باید به روایت آن پرداخت؟

برای پرداخت فناورانه به دفاع مقدس و استخراج گفتمان یا گفتمان‌های محوری حاکم بر آن نیازمند جریان جدیدی از روایت دفاع مقدس هستیم که می‌توان آن را «روایت سوم» نامید.
«روایت سوم» نه تنها دو روایت «اول و دوم» را نفی نمی‌کند؛ بلکه معتقد است اگر روایت‌های «اول و دوم» صورت نگرفته بود قطعاً مجالی برای پرداخت به «روایت سوم» وجود نداشت. «روایت سوم» از اطلاعات روایت‌های «اول و دوم» استفاده کرده و با ارائه یک دستگاه جدید و منظم برای فهم دفاع مقدس مبتنی بر افق‌نمایی حرکت انقلاب اسلامی، روایت جنگ ۸ ساله را باز تنظیم می‌کند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها