پنجشنبه ۶ بهمن ۱۴۰۱ - ۱۷:۰۸
تقدیر مقام معظم رهبری از نویسنده کتاب «اینجا سوریه است؛ صدای زنان راوی جنگ»

رهبر معظم انقلاب اسلامی با اهدا یک جلد قرآن کریم، چفیه و هدیه‌ای دیگر از نویسنده کتاب «اینجا سوریه است؛ صدای زنان راوی جنگ» تقدیر کردند.

به گزارش خبرگزاری کتاتب ایران‌(ایبنا)، مراسم تقدیر از زهره یزدان‌پناه، نویسنده کتاب  «اینجا سوریه است؛ صدای زنان راوی جنگ» چهارشنبه(5بهمن‌ماه) در دفتر حفظ و نشر آثار رهبر معظم انقلاب اسلامی برگزار شد. در این مراسم یک جلد قرآن کریم، چفیه و هدیه‌ای دیگر از طرف رهبر معظم انقلاب به زهره یزدان‌پناه اهدا شد.  
کتاب «اینجا سوریه است» نخستین عنوان از مجموعه آثار انتشارات «راه یار» در رده «زنان مقاومت فتنه شام» است.

به گفته نویسنده این کتاب تلاش دارد فصل جدیدی در چگونگی ثبت تاریخ شفاهی بگشاید؛ فصل جدیدی که می‌تواند «ثبت تاریخ شفاهی در موقعیت بحران» نامیده شود؛ هرچند به دلیل گسترده بودن دریای روایت‌ها، به‌ویژه روایت‌های مقاومت در سوریه، این روایت‌ها ناتمام هستند و روایت‌های این کتاب تنها گوشه‌ای از صدای زنان راوی جنگ در سوریه است.
 
یزدان‌پناه درباره اهمیت بیان خاطرات و روایت‌های زنان از جنگ سوریه می‌گوید: «در بیشتر جنگ‌‌ها و در واقع بهتر است بگویم در هر جنگ و درگیری، حتی در نوع دفاع آن مانند دوران دفاع مقدس خودمان یا حتی همین سوریه که درواقع، جنگی ناخواسته بر نظام و ملت آن‌ها تحمیل شده است و نظام و ملت سوریه، درصدد دفاع از خود و استقلال و تمامیت ارضی سرزمین‌شان هستند، معمولاً هم حضور مردان در میدان جنگ و مبارزه و دفاع، به خوبی دیده می‌‌شود و هم، رنج جراحت و حتی شهادتشان، به خوبی به چشم می‌‌آید. اما کمتر موقعیت‌هایی پیش می‌‌آید که هم حضور زنان و دختران در چنین میدان‌‌هایی به خوبی چشم بیاید و هم فعالیت‌‌هایشان در پشت جبهه به خوبی دیده شود و هم اینکه گاهی باید یادمان بیاید که وقتی مردی در جبهه و میدان مبارزه و دفاع، شهید یا حتی مجروح می‌شود، بیشترین اعضای خانواده این شهدا و مجروحان که رنج‌‌های چنین موقعیت‌‌هایی گریبان آن‌ها را می‌گیرد، زنان و دختران و مادران و خواهران و حتی فرزندان هستند؛ یعنی وقتی کلمه زن به میان می‌‌آید، بالطبع، کلمه خانواده هم درکنار این کلمه به میان می‌‌آید؛ یعنی همسر، فرزند، خواهر، برادر، پدر و مادر و سایر اعضای خانواده.»

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها