چهارشنبه ۵ بهمن ۱۴۰۱ - ۱۳:۲۰
دوره 3 جلدی «مجموعۀ آثار استانیسلاوسکی» تجدیدچاپ شد

کتاب‌های «آماده‌سازی هنرپیشه»، «شخصیت‌سازی» و «نقش آفرینی» در دورۀ 3 جلدی «مجموعۀ آثار استانیسلاوسکی» تألیف کی. اس. استانیسلاوسکی. ترجمۀ مهین اسکوئی از سوی انتشارات سروش منتشر و روانه بازار نشر شد.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران‌ (ایبنا)؛ جلد اول کتاب «آماده‌سازی هنرپیشه: کار هنرپیشه روی خود در جریان تأثّر» آمده، استانیسـلاوسکی نام هنری مستـعاری است که کنستـانتین الکسی‌یف بازیگر و کارگردان مشهـور و صـاحب نظریۀ اهل روسیـه در 22 سـالگی برخود نهاد. او در 1863 در مسکو به دنیـا آمد و در 1938 درگـذشت، بنـابراین در بحبـوحۀ جریـان‌هـای پیش و پس از انقـلاب کمونیسـتی و نیز جنگ جهانی اول در اوج فعالیت‌های تئاتری خود بود. استانیسـلاوسکی، در پی سال‌ها ممارست در عرصۀ تئاتر به نظریه‌ای در بازیگری مشهور به «سیـستم» دست یافت که در این سه جلد تشریح شده است.
 
جلد دوم کتاب «شخصیت‌سازی: کار هنرپیشه روی خود در جریان تجسّم» درک صحنه‌ای عمومی به دلیل تک‌تک عناصر تشکیل‌دهندۀ آن ساده‌ترین و طبیعی‌ترین حالت انسانی است. در زندگی روزمره هم ضرورت‌های پیچیده‌ای وجود دارد که بدن باید خودبه‌خود و به‌نحوی مناسب به آن‌ها پاسخ بدهد، اما این در موقعـیت‌های استثنایی و افراطی صورت می‌گیرد. برعکس، در زنـدگی‌ِ روی صحنه هر موقعیتی افراطی اسـت، چون اگر نباشد نمی‌تواند «موقعیت واقعی» باشد یا به‌جای موقعیتی واقعی عمل کند. آنچه برای ذهن ـ بدن روی صحنه معیاری عادی است، در زندگی روزمره استثنایی است. طـبـیـعی بـودن روی صـحـنـه، نـوع تـقـویـت‌شـده‌ای از طبیـعی بـودن روزمـره اسـت. بنابراین باید آن را به وسیلۀ سیستم‌ از نو ایجاد کرد.
 
جلد سوم کتاب «نقش آفرینی: کار هنرپیشه روی نقش»، نقـش (بـازی‌شده)، شخصیـتی است که به سوی «فراعینی شدن» جهـت یافته و باید در گذشتـه و آینـدۀ نقش وجود داشته باشد. شخصیـت موجـودی فـراتـر و بـالاتر از اعمـالی اسـت که به عنوان پاره‌ای از نقش انجام می‌دهد. هماهنگی ذهن ـ‌ بدن در بدنی آشکـار می‌شـود که در خلأ عمـل نمی‌کنـد، که از کنش لازم نمی‌پرهیـزد، که به نحـوی تنـاقض‌آلود و ستـرون، واکنش نمی‌کند. ذهن ـ بدن طبیعی عملاً سـاده‌ترین و طبیـعی‌ترین شـرایط انسـانی است. برای بازآفـرینی این سرشت طبیعی، این صـدای زندگی انسـانی، کار، مطالعه و تکنیک لازم است. سیستم این است.
 
متـرجـم ایـن مجـمـوعه مـرحـوم خـانم مهیـن اسـکـوئی (1384-1309) دانش‌آموختۀ دانشکـدۀ هنرهای تئـاتری مسکو بود و سیستم استانیسلاوسکی را به‌طور کامل آموزش دیده بود. او پس از بازگشت به کشور نمایشنامه‌های صحنه‌ای و تلویزیونی بسیاری را ترجمه، کارگردانی و بازی کرد.
 
چاپ چهاردهم جلد اول و چاپ سیزدهم جلد دوم و جلد سوم این مجموعه با شمارگان 1.000 نسخه و با قیمت دورۀ 3 جلدی 500.000 تومان توسط انتشارات سروش در اختیار علاقمندان این حوزه قرار گرفته است.
 

 

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها