چهارشنبه ۵ بهمن ۱۴۰۱ - ۱۴:۳۹
بهترین پلتفرم برای برگزاری وبینار آنلاین چیست؟

 وبینارها در سال‌های اخیر جای خود را در دنیای دیجیتال باز کرده‌اند و کاربردهای مختلفی دارند؛ چه برای رشد کسب و کار،‌ چه برای ارائه آموزش‌های کلیدی و کوتاه مدت. یک وبینار موفق هم داده‌های بسیاری به شرکت‌کنندگان ارائه می‌دهد و می‌تواند برای مدرس سودآور باشد. در ادامه به این مقوله می‌پردازیم.

خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)؛ وبینارها در سال‌های اخیر جای خود را در دنیای دیجیتال باز کرده‌اند و کاربردهای مختلفی دارند؛ چه برای رشد کسب و کار،‌ چه برای ارائه آموزش‌های کلیدی و کوتاه مدت. یک وبینار موفق هم داده‌های بسیاری به شرکت‌کنندگان ارائه می‌دهد و می‌تواند برای مدرس سودآور باشد. به عنوان مثال بسیاری از مدرسان دوره‌های آموزشی، نمونه‌ای از کار خود را به صورت وبینار چند ساعته برای دانشجوها ارائه می‌دهند تا کیفیت تدریسشان را به آن‌ها نشان بدهند.

انتخاب بهترین سرویس برای برگزاری وبینار یکی از مهم‌ترین نکاتی است که باید به آن توجه داشته باشید. سرویس بیگ بلو باتن و سرویس ادوبی کانکت دو مورد از بهترین پلتفرم‌ها برای برگزاری وبینار هستند که در این مقاله به آن‌ها می‌پردازیم. همچنین ابزار کاربردی آزمون آنلاین رومیت را نیز معرفی می‌کنیم؛ این ابزار برای وبینارهای آموزشی کاربردی است.

چرا وبینار برگزار کنیم؟
وبینار فقط یک شیوه آموزشی نیست و می‌تواند روشی برای بازاریابی هم باشد. وبینار مارکتینگ روشی برای پرزنت نمونه کارهای شماست. بسیاری از افراد تصور می‌کنند که برگزاری وبینار فقط برای افرادی که در حوزه آموزش فعالیت دارند،‌ کاربردی است. اما این کار حتی برای کسب و کارهای خدماتی و ارائه‌دهندگان محصول هم کاربرد دارد.

به عنوان مثال تصور کنید شما صاحب یک شرکت طراحی سایت هستید. می‌توانید یک وبینار آموزشی برای فروش محصولات و خدمات با استفاده از سایت اجرا کنید و در این وبینار درباره مزیت‌های استفاده از سایت برای کسب و کار بگویید. همچنین توضیحاتی درباره نکات طراحی سایت حرفه‌ای ارائه بدهید. در نهایت با یک دعوت به اقدام (Call to action) مناسب، مخاطبانتان را ترغیب کنید تا طراحی سایتشان را به شما بسپارند.



برگزاری وبینار با سرویس بیگ بلو باتن
سرویس بیگ بلو باتن یک پلتفرم آنلاین برای برگزاری جلسات آنلاین است. بسیاری از افرادی که کلاس‌های آنلاین برگزار می‌کنند از این پلتفرم بهره می‌برند. با استفاده از بیگ بلو باتن می‌توانید حداکثر با ۴۰۰ شرکت‌کننده وبینار برگزار کنید.
 
یکی از مهم‌ترین مزیت‌های بیگ بلو باتن این است که کدهای متن باز دارد و برنامه‌نویس‌های حرفه‌ای ایرانی توانسته‌اند این پلتفرم را فارسی سازی و ایرانیزه کنند. در سرویس وبینار بیگ بلو باتن، ۱۲ نفر به صورت همزمان می‌توانند دوربین‌ها و میکروفن‌هایشان را باز کنند و تعامل داشته باشند. همچنین امکان ضبط ویدیوی وبینار وجود دارد تا کاربران بعدا هم به آن دسترسی داشته باشند یا خودتان بتوانید ویدیوی وبینار را در اختیار افرادی که در کلاس حضور نداشتند هم قرار بدهید.

بیگ بلو باتن امکان ارائه از روی فایل، به اشتراک‌گذاری صفحه‌نمایش،‌ چت با کاربران و استفاده از تخته سفید را ارائه می‌دهد.

برگزاری وبینار با سرویس ادوبی کانکت
ادوبی کانکت سرویس دیگری برای برگزاری وبینارهای آنلاین است. با استفاده از این سرویس می‌توانید برای هزار کاربر به صورت همزمان وبینار برگزار کنید. البته به یاد داشته باشید که تعداد دوربین‌ها و میکروفن‌های فعال مثل بیگ بلو باتن ۱۲تا است.

با استفاده از ادوبی کانکت هم می‌توانید ویدیوی کلاس را ضبط کنید و در اختیار دانشجویان قرار دهید. امکان تعامل با دانشجوها از طریق چت، ارائه از طریق به اشتراک‌گذاری فایل و صفحه نمایش هم وجود دارد. ادوبی کانکت تخته سفید ندارد و به صورت دستی نمی‌توانید در کلاس چیزی بنویسید.
 


یکی از چالش‌های ادوبی کانکت این است که پلتفرم آن خارجی است و کدهای آن در دسترس برنامه‌نویس‌های ایرانی ما قرار ندارد. به همین دلیل فارسی سازی نشده و زبان نسخه‌های مختلف نرم افزار آن، انگلیسی است. از طرفی هنگام چت با کیبورد فارسی، در برخی موارد حروف و کلمات به هم می‌ریزد و محتوای نوشته شده، نامفهوم خواهد بود. بنابراین اگر قصد دارید از طریق چت با کاربران تعامل داشته باشید، بهتر است به سراغ بیگ بلو باتن بروید، اما اگر افراد زیادی قرار است در کلاس آنلاین شما شرکت کنند، از ادوبی کانکت استفاده کنید.
اگر وبینار آموزشی برگزار می‌کنید،‌ به آزمون هم نیاز دارید.

استفاده از سرویس آزمون آنلاین هم می‌تواند روشی برای جذب مخاطبان باشد. به عنوان مثال در پایان وبینار می‌توانید چند سوال مطرح کنید. سپس آن‌ها را در اختیار کاربران قرار دهید و به کسانی که تمام سوال‌ها را درست جواب می‌‌دهند، هدیه‌ای مثل کد تخفیف یا دوره رایگان ارائه بدهید. تعامل موثر با افرادی که در وبینار شرکت می‌کنند، یکی از روش‌های موفقیت است.

سرویس آزمون آنلاین رومیت هر آنچه برای استفاده از این ترفند تعاملی نیاز دارید را در اختیارتان قرار می‌‌دهد. با استفاده از این سرویس می‌توانید سوالات تستی و تشریحی مطرح کنید و زمان آزمون را مشخص کنید. جالب است بدانید که آزمون آنلاین شبیه به سیستم‌‌های امتحان حضوری طراحی شده است و حتی امکان بارم‌بندی سوالات هم وجود دارد.

سرویس‌ها را از کجا اجاره کنیم؟
رومیت ارائه دهنده سرویس‌های بیگ بلو باتن و ادوبی کانکت است که این پلتفرم‌ها را با خدمات متنوع به کاربران ارائه می‌دهد. رومیت دو نوع سرویس مختلف برای برگزاری کلاس آنلاین و وبینار دارد. سرویس‌های وبینار ۲۴ ساعته هستند، اما سرویس‌های کلاس آنلاین به صورت هفتگی، ماهانه و بلند مدت ارائه می‌شوند. شما می‌توانید در رومیت سرویس وبیناری با توجه به تعداد کاربرانی که قرار است شرکت داشته باشند، خریداری کنید. در طی ۲۴ ساعت نیز می‌توانید هر تعداد وبیناری که می‌خواهید برگزار کنید. تنها محدودیت‌های موجود این است که در هر وبینار تعداد کاربران باید به تعداد مجاز در پلنی که خریداری کرده‌اید باشد و بیش از ۱۲ دوربین هم نباید فعال شود.

رومیت برای هر وبینار لینک منحصر به فردی در اختیار شما قرار می‌دهد و با ارائه لینک به کاربران می‌توانید آن‌ها را با به کلاس آنلاین خود دعوت کنید. برای اطلاع از هزینه‌های برگزاری وبینار و خدمات رومیت می‌توانید به وب سایت این مجموعه مراجعه کنید. رومیت همچنین خدمات پشتیبانی در طول ساعات اداری و غیر اداری را به کاربران خود ارائه می‌دهد. بنابراین به محض اینکه به چالشی در برگزاری کلاس‌هایتان برخوردید،‌ می‌توانید با پشتیبانی تماس بگیرید و به کمک آن‌ها مشکل را حل کنید. این خدمات هم به صورت آنلاین و هم به صورت تلفنی ارائه می‌شود.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

تازه‌ها