دوشنبه ۳ بهمن ۱۴۰۱ - ۱۶:۰۲
کتاب «ریتم در موسیقی» به چاپ چهل و دوم رسید

چاپ چهل و دوم کتاب «ریتم در موسیقی» تألیف شهرام مظلومی از سوی انتشارات سروش منتشر و روانه بازار نشر شد.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا) به نقل از روابط‌عمومی انتشارات سروش؛ کتاب «ریتم در موسیقی» مجموعه درس‌ها و تمرین‌های طبقه‌بندی‌شدة ریتم و وزن در موسیقی است که در شش فصل تدوین یافته و تأکید مطالب آن بیشتر بر اجرای فیگورهای ریتمیک و پیوند آنها با یکدیگر است:

1- ریتم‌های ساده و ترکیبی (قسمت اول)، 2- ریتم‌های ساده و ترکیبی (قسمت دوم)، 3- سکوت و اجرای سکوت در ریتم‌های ساده و ترکیبی، 4- تغییر شکل در ضرب میزان‌ها، 5- ریتم‌ها و میزان‌های لنگ و اختلاط فیگورهای ریتمیک ساده و ترکیبی، 6- تمرین‌های ویژه، فصل‌های این کتاب‌اند.

مباحث تئوریک و نظری، به دلیل گستردگی بسیار، در این کتاب گنجانده نشده است و صرفاً جنبة عملی و کاربردی و تمرینی ریتم و وزن در موسیقی مد نظر بوده است. خواننده‌ای که قصد استفاده از این کتاب را دارد باید با مقدمات موسیقی آشنا باشد و نت‌خوانی نیز بداند.

شهرام مظلومی آهنگساز و مدرس دانشگاه است. او برنده دیپلم افتخار آهنگسازی سیزدهمین جشنواره موسیقی فجر، برنده تندیس و دیپلم افتخار آهنگسازی چهاردهمین جشنواره بین‌المللی موسیقی فجر، برنده جایزه ویژه آهنگسازی و دیپلم افتخار موسیقی سال امام علی(ع) و همچنین برنده جایزه ویژه تنظیم موسیقی محلی است.

او که فارغ‌التحصیل انجمن خوشنویسان ایران نیز است، تألیفات و مقالات زیادی را به چاپ رسانده است که از جمله آن‌ها می‌توان به کتاب «ریتم در موسیقی»، نسبت‌های طلایی در سازهای ایرانی، انگاره‌های ردیف موسیقی ایران، ملودی‌نویسی دوره باروک و کلاسیک اشاره کرد.

از آثار هنری او هم می‌توان به موارد زیر اشاره کرد: کوارتت زهی بر اساس ملودی‌های محلی، سوئیت سمفونیک بهار، ساخت قطعات برای ارکستر سمفونیک، کنسرتینو برای سنتور و ارکستر، آهنگسازی و تنظیم قطعات موسیقی متن، ملی، سنتی و محلی.

چاپ چهل و دوم این کتاب در 77 صفحه رقعی، شمارگان 5.000 نسخه و با قیمت 50.000 تومان توسط انتشارات سروش در اختیار علاقه‌مندان به مباحث این حوزه قرار گرفته است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها