یکشنبه ۲ بهمن ۱۴۰۱ - ۲۳:۱۸
ما انسان‌ها معتاد به قصه هستیم/قصه‌گویی روشی برای حفظ فرهنگ و باورها و انتقال آن به نسل بعدی است

دیویا سرکار قصه‌گوی هندی از اعتیاد انسان‌ها به قصه‌ها می‌گوید و معتقد است که قصه‌ها راهی ساده برای همسان شدن هستند که در دوران کرونا به کمک انسان‌ها آمدند.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، قصه دیویا سرکار از کشور هند، با عنوان «آهنگی برای فروش» در بیست‌وچهارمین جشنواره بین‌المللی قصه‌گویی پذیرفته و بر روی پرده به نمایش گذاشته شد.

او درباره داستان قصه خود می‌گوید: این قصه یکی از داستان‌های قدیمی هند است و بیانگر داستان زنی است که به دنبال خواسته‌ها و اهدافش از تلاش دست بر نمی‌دارد.

سرکار با اشاره به این که قصه‌گویی بخشی بسیار مهمی از فرهنگ هند را شکل می‌دهد، ادامه می‌دهد: قصه‌گویی روشی برای حفظ فرهنگ و باورها از یک قوم، قومیت و انتقال آن به نسل‌های بعدی است. امروزه حتی در مراسم عروسی و فستیوال‌ها در هند قصه گفته می‌شود و به مردم در فهم موضوع‌های مختلف کمک می‌کند. درهر صورت قصه‌گویی نباید محدود به اجراهای شفاهی باشد و می‌تواند از طریق نقاشی یا حرکت‌های نمایشی اتفاق بیفتد.

این قصه‌گوی هندی درباره فرهنگ ایران می‌گوید: ایران کشوری بسیار غنی و زیباست که در زمینه فرهنگ و هنر بسیار توانمند است. مساجد، بناها و معماری ایران بسیار ویژه است و یکی از اولویت‌های من سفر به ایران خواهد بود.

سرکار هچنین به تاثیر قصه در زندگی انسان‌ها اشاره می‌کند و می‌افزاید: ما انسان‌ها معتاد به قصه هستیم. احساسات انسان‌ها در جهان یکسان و قصه‌ها راهی بسیار ساده برای همسان شدن است. در دوران کرونا ما با شبکه‌های اجتماعی از طریق قصه‌گویی به کمک انسان‌ها آمدیم. نمونه‌های زیادی از افراد داشتیم که علیرغم آسیب‌های زیاد، به زندگی طبیعی برگشتند و این معجزه قصه است. به نظرمن امروزه بچه‌ها بسیار خوش‌شانس هستند. اینترنت به کمک آن‌ها آمده تا به قصه‌ها دسترسی داشته باشند. من به عنوان قصه‌گو هر ساله باید بیشتر تلاش کنم تا توجه بچه‌ها را به خودم جلب کنم و باید با بازی‌ها و کارتون‌ها رقابت کنم.

او در پایان ادامه می‌دهد: در ابتدا از برگزارکنندگان جشنواره قصه‌گویی کانون تشکر می‌کنم که به من اجازه حضور دادند، قصه ما داستان ساده‌ای است که می‌گوید، هیچگاه تسلیم نشو و امیدت را از دست نده.

بیست‌وچهارمین جشنواره بین‌المللی «قصه‌گویی» که از ۲۵ دی در شهر یزد آغاز شده بود روز بیست‌ونهم به کار خود پایان داد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها