یکشنبه ۲ بهمن ۱۴۰۱ - ۱۱:۲۰
کتاب «یلدا و چهارشنبه سوری» منتشر شد

کتاب «یلدا و چهارشنبه سوری» به بیان بخشی از آداب و رسوم این دو آیین که از مهم‌ترین مناسبت‌های علمی و نجومی ایران هستند، پرداخته است.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا)، کتاب «یلدا و چهارشنبه سوری» نوشته محمد رسولی از سوی انتشارات سبزان منتشر شد. 

مهم‌ترین داشته ایران و ملت قدیمی ایران؛ فرهنگ است. فرهنگ ایران دارای آیین‌ها و مناسبت‌های گوناگونی است که هر یک از آن‌ها دارای دلایل مهم علمی و فلسفه و چرایی بسیار است. از مهم‌ترین این مناسبت‌های علمی و نجومی جشن یلدا و چهارشنبه سوری است. 

در این کتاب با زبان ساده راجع به این دو جشن که در نیمه دوم سال هستند و در گروه جشن‌های آتش قرار می‌گیرند، مطالبی تهیه و و تقدیم ایرانیان شده است. 

در پشت جلد کتاب آمده است: «در ایران باستان، در میان مردمانی که زندگی خود را با کشاورزی و دامپروری می‌گذارندند، تضادهای موجود در طبیعت مانند سپیدی و سیاهی، روشنایی و تاریکی، روز و شب و گرما و سرما دارای معنا بود. چون گرما، روز و روشنایی و زمانی برای کار، کوشش و بالندگی بود، آن را بیشتر دوست می‌داشتند و با فرارسیدن شب، آتش می‌افروختند تا جلوه‌های بد زندگی پدیدار نشود. اگرچه دگرگونی‌های فرهنگی امروز، شمار زیادی از آیین‌های ایرانی را کمرنگ نموده و در اغلب موارد به فراموشی سپرده است پاره‌ای از آن‌ها مثل چهارشنبه سوری و شب یلدا هنوز چهره نمادین خود را به ویژه در شهرستان‌ها وروستاها حفظ کرده است.» 

کتاب «یلدا و چهارشنبه سوری» نوشته محمد رسولی از سوی انتشارات سبزان با شمارگان ۲۰۰ نسخه و با قیمت ۷۰ هزار تومان منتشر و روانه بازار کتاب شد. 

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها