یکشنبه ۲ بهمن ۱۴۰۱ - ۱۸:۲۱
گزیده طنز شهاب ترشیزی در بازار کتاب

گزیده طنز شهاب ترشیزی، از مجموعه طنزآوران ایران، وارد بازار نشر شد.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)،‌ انتشارات نیستان مجلد دیگری از مجموعه طنزآوران ایران را با عنوان «گزیده طنز شهاب ترشیزی» منتشر و روانه بازار نشر کرد.

مجموعه طنزآوران ایران که با اهتمام و مقدمه ابوالفضل زرویی نصرآباد و به کوشش نسیم عرب امیری تالیف شده در این مجلد به مرور گزیده آثار شهاب ترشیزی پرداخته است.

ترشیزی، شاعر و هجوپرداز قرن نهم هجری است. وی در زمانه‌ای زیست که ایران در اعلاترین دوره ادبی خود از نظر تعدد شعرا و علاقه به شعر و شاعری به سر می‌برده و جمعی زیاد از مردمان علاقه‌مند به این هنر با هم رقابت داشته‌اند.

در این زمانه، شهاب ترشیزی خود را در قامت شاعری نکته‌سنج و مضمون‌یاب مطرح می‌کند و بخش زیادی از توان خود را مصروف خلق اشعاری هجو می‌کند. با این همه هجو مورد استفاده وی در این اشعار هجو شخصی و گاه مغرضانه است و می‌توان نگاهی منتقدانه نیز به روش شاعر در خلق آن داشت.

 این کتاب در دو فصل تهیه شده که فصل نخست با عنوان مقدمه در صفت هجو و احتیاج به آن و فصل دوم با عنوان در مذمت یکی از بخیلان روزگار گردآوری شده است. همچنین در قالب یک لغت‌نامه عبارات و اصطلاحات کمتر شناخته شده متن را نیز با معانی و تفاسیری تازه به مخاطب عرضه کرده است.

مجموعه طنزآوران ایران، سال 1395 به کوشش مرحوم ابوالفضل زرویی نصرآباد و با پژوهش و همراهی نسیم عرب‌امیری تالیف شد.
 
 

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها