یکشنبه ۲ بهمن ۱۴۰۱ - ۰۹:۱۱
منابع طرح «کتاب‌خوان ماه» معرفی شد

منابع طرح کتابخوان ماه، ویژه بهمن ماه ۱۴۰۱ با ارائه کتاب‌های «انقلابی تراز»، «زمستان بی‌شازده»، «مجموعه روزهای انقلاب» و «وقتی بابا هست» معرفی شد.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا)، منابع طرح «کتاب‌خوان ماه» ویژه بهمن‌ماه ۱۴۰۱  معرفی شد. این منابع با هدف تبیین منویات رهبر معظم انقلاب اسلامی برای ارتقا فرهنگ مطالعه و کتابخوانی در جامعه، دسترسی همگانی به کتاب، لزوم معرفی کتاب‌های مفید برای پرورش فکری آحاد مختلف مردم جامعه و همچنین ارتقا فضایل اخلاقی و فرهنگ عمومی از طریق مطالعه کتاب‌های مفید و فاخر انتخاب شده است.

انقلابی تراز (باورها و رفتارهای مؤمن انقلابی در گفتمان امام خمینی و امام خامنه‌ای)
پدیدآور: سعید صلح‌میرزایی
ناشر: زاد اندیشه
تعداد صفحات: ۴۰۰
 
چنانچه عنوان کتاب نشان می‌دهد، این اثر درباره ویژگی‌های یک انقلابی تراز از منظر امامین انقلاب است. در یک دسته‌بندی کلان، این ویژگی‌ها به دو دسته باورها و رفتارها تقسیم شده و در ذیل هر یک از کلان‌دسته‌ها، زیرموضوعاتی بیان شده که در مجموع ویژگی‌های یک شخص مؤمن انقلابی در عرصه‌های مختلف فرهنگی، اقتصادی، اجتماعی، سیاسی را در ساحت‌های مختلف فکری و عملی نشان می‌دهد. برخی از عناوین تامل‌برانگیز کتاب عبارتند از:
 
شناخت تفاوت‌های اسلام ناب از اسلام آمریکایی؛ ما مامور به وظیفه‌ایم نه حصول نتیجه؛ تسلط به تاریخ صدر اسلام و تاریخ معاصر؛ باور به اصل «ملاک حال فعلی افراد است»؛ تکیه بر پروردگار و نترسیدن از غیر او و تنها برای رضای او تلاش کردن؛ ساده‌زیستی و پرهیز از تجمل؛ مقابله با شایعات و خودداری از ترویج آن؛ آرمان‌گرایی در کنار واقع‌بینی؛ حفظ وحدت و پرهیز از تفرقه؛ حفظ عفاف و حجاب در جامعه؛ وجدان کاری و انجام دقیق وظایف؛ تحکیم روابط خانوادگی و توجه به فرزندآوری؛ قدم‌گذاشتن در مسیر خودکفایی؛ مبارزه جدی با فقر و فساد و تبعیض و... .
 
«زمستان بی‌شازده»
پدیدآور: فاطمه نفری
ناشر: سوره مهر
تعداد صفحات:۱۹۶
 
«زمستان بی‌شازده» رمانی است جذاب که برای گروه سنی نوجوان نوشته شده است. نویسنده داستانِ نوجوانی به نام رضا را روایت می‌کند که در جریان انقلاب اسلامی دچار تحول و انقلابی درونی می‌شود. رضا که بنا به درخواست مهندس، یکی دیگر از شخصیت‌های داستان، قرار است یک میکروفیلم را به دست شخصی خاص برساند، از ترس نیروهای ساواک دچار تردید شده و تصمیم می‌گیرد آن را سر به نیست کند، اما سرانجام تصمیمش تغییر یافته و تلاش می‌کند هرطور شده آن امانتی را به دست صاحبش برساند.
 
«زمستان بی‌شازده» ضمن ارجاعات تاریخیِ غیرمستقیمِ خود، حال و هوایی جذاب و پُرهیجان دارد. خواننده نوجوان این کتاب همپای رضا در تب و تابِ آن روزها و در دوراهی رفتن و ماندن، تجربه‌ی تازه‌ای از تاریخ انقلاب و داستان‌های تاریخی را خواهد داشت.
 
مجموعه «روزهای انقلاب»
پدیدآور: جمعی از نویسندگان
ناشر: سوره مهر
مجموعه ۲۴ جلدی
 
تاریخ ایران از گذشته‌های دور تا امروز فراز و نشیب‌های بسیاری را از سر گذرانده؛ به‌خصوص دوران معاصر آن که عصر تغییر و تحولات بنیادین نیز است. اتفاقات بزرگ و قابل توجهی همچون پایان سلسله قاجاریه، آغاز سلطنت پهلوی، مشروطیت، ملی شدن صنعت نفت، کودتای ۲۸ مرداد و سرانجام انقلاب بزرگ اسلامی.
 
مجموعه‌ «روزهای انقلاب» نمونه‌ای مثال‌زدنی و موفق از کتاب‌های تاریخ معاصر است که به قلم جمعی از برترین نویسندگان کودک و نوجوان همچون محمدرضا شرفی خبوشان، حسین نیری، داوود امیریان، معصومه سپهری، کاوه بهمن، جواد افهمی و... نوشته شده است. یکی از نکات جالب توجه در خصوص نگارش این مجموعه، نظارت دو کارگروه تخصصی داستان و تاریخ بر محتوای کتاب‌ها است که باعث موفقیت چشمگیر آن از نظر کیفی شده است.

بام تا بهشت، اولین مشت، آخرین مرخصی، جمعه سیاه، در کوی نیک‌نامی، زمستان و چله‌ها، فرار شاهانه، کلکسیون پهلوی، وقتی از خواب بیدار شدم و یک گلوله برخی از عناوین این مجموعه است که به موضوعاتی نظیر «کودتای ۲۸ مرداد ۱۳۳۲»، «۱۶ آذر سال ۱۳۳۲»، «اعلام انقلاب سفید»، «فاجعه هجوم به مدرسه فیضیه»، «دستگیری امام خمینی و قیام ۱۵ خرداد سال ۱۳۴۲»، «تبعید امام به ترکیه و نجف»، «فاجعه سینما رکس آبادان»، «هجرت امام از نجف به پاریس»، «بازگشت امام خمینی به ایران»، «بیعت نیروی هوایی با امام خمینی»، «فرار شاه»، «روز پیروزی انقلاب اسلامی» و... می‌پردازد.
 
«وقتی بابا هست»
پدیدآور:‌ سوش
مترجم: آزاده کامیار
ناشر: پرتقال
تعداد صفحات: ۳۶
 
هیچ موهبتی برای کودک بالاتر از این نیست که رابطه‌ای گرم و صمیمی با والدین خود داشته باشد. «وقتی بابا هست» داستان ساده و زیبای یک تعامل دوستانه و عاشقانه‌ پدر و دختری است؛ کتابی درباره‌ جایگاه مهم نقش پدر در زندگی کودک؛ اینکه کودک پدر را چگونه می‌بیند و چه جایگاهی برای او قائل است. این کتاب همچنین می‌تواند الهام‌بخش پدرانی باشد که دوست دارند روابط با فرزندشان صمیمانه و عمیق‌ باشد. به خصوص اگر به هر دلیلی (نظیر طلاق یا فوت) مادر در کانون خانواده حضور نداشته باشد.
 
رنگ‌ها و تصاویری که تصویرگر کتاب برگزیده، متناسب با فضای داستان و بسیار زیبا و جذاب است. خواندن این کتاب دوست‌داشتنی برای کودک بسیار لذت‌بخش و تعمیق‌دهنده‌ رابطه‌ پدر- فرزندی است، که البته می‌تواند برای بسیاری از  پدران الهام‌بخش و آموزنده نیز باشد.
 
در بخشی از کتاب می‌خوانیم: «وقتی بابا هست از پس هر کاری بر میایم؛
بابا می‌داند چه‌جوری مرا بخنداند؛
نمی‌ترسد دیگران بگویند خودش یک‌پا بچه است.
هر چه‌قدر سرش شلوغ باشد باز همیشه‌ی همیشه برای من وقت دارد؛
دوتایی عاشق این هستیم که با هم کارهای تازه بکنیم ... (ص ۲ تا ۹)»

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها