شنبه ۱ بهمن ۱۴۰۱ - ۱۶:۲۳
کتاب «شیوۀ تذهیب» به چاپ چهاردهم رسید

چاپ چهاردهم کتاب «شیوۀ تذهیب» تألیف اردشیر مجرد تاکستانی از سوی انتشارات سروش منتشر و روانه بازار نشر شد.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)؛ در کتاب «شیوۀ تذهیب»، تذهیب هنر تزئین کتاب‌های خطی بوده است که البته جز در کتاب‌ها در سایر آثار هنری نیز دیده می‌شود. در ایران نقش‌ها و طرح‌های گوناگون از دوره‌های قبل از تاریخ (هخامنشی و اشکانی و ساسانی) نیز برجامانده است، اما تذهیب همراه با اعتلای فرهنگ اسلامی‌-ایرانی در هنر کتاب‌سازی ارج فراوان یافت و بسیار پیشرفت کرد. تذهیب‌های هر دوره نمایانگر حالات و روحیة رایج در آن دوره است؛ تذهیب‌کاری‌های قرن چهارم ساده و بی‌پیرایه، قرون پنجم و ششم متین و منسجم، قرن هشتم پرشکوه و نیرومند، و قرون نهم و دهم ظریف و تزئینی و تجمّلی است. کتاب حاضر اثری نسبتاً کم‌حجم ولی بسیار منسجم دربارة این هنر است. کتاب شش بخش دارد: تاریخ و سیر تکامل نقش‌های تزئینی، شیوة اجرای تذهیب، واژگان و تعابیر تذهیب، و مذهّبان نامدار از آن جمله‌اند. هر بخش با نمونه‌ای همراه است تا پژوهنده با هر بضاعتی که دارد مطالب را درخور دانش خود درک کند. این اثر همچون درسنامه‌ای در کلاس‌های آموزش تذهیب کاربرد دارد.
 
اردشیر مجرد تاکستانی متولد 1328 در شهر رشت و اصالتاً اهل تهران است. او یکی از نقاشان مکتب مینیاتور و نگارگر و محقق نگارگری و تذهیب و تشعیر و فارغ‌التحصیل هنرستان هنرهای تجسمی است. وی نگارگری را نزد افرادی همچون ناصر استاد محمود، معیری، عباس مقیمی، ابوطالب محمد، محمود فرشچیان و... آموخته است. مجرد در زمینۀ هنر نگارگری صاحب سبک ویژه‌ای است که او را از هم‌عصران خود متمایز کرده است. در حوزۀ آموزش و تدریس نیز سابقه‌ای طولانی دارد و نمایشگاه‌های متعددی از آثار نگارگری‌اش را در داخل و خارج از کشور برپا کرده است.
 
وی مدرس مینیاتور در هنرستان‌های گرافیک دانشگاه تهران و از داوران نخستین دوسالانه نگارگری ایران است. از او مقالاتی در زمینۀ ابروباد در دایرة‌المعارف بزرگ اسلامی و تاریخچه تذهیب در دایرة‌المعارف بزرگ شیعه به چاپ رسیده است. از آثار تاکستانی می‌توان راهنمای نقاشی و کتا‌ب‌آرایی در ایران و تاریخ انبیا، تشییع پیکر حضرت امام حسین(ع) را نام برد.
 
چاپ چهاردهم این کتاب در 199 صفحۀ خشتی مصور، شمارگان 500 نسخه و با قیمت 125.000 تومان توسط انتشارات سروش در اختیار علاقمندان به مباحث این حوزه قرار گرفته است.
 
 

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها