شنبه ۱ بهمن ۱۴۰۱ - ۱۳:۵۹
همه چیز درباره لبنیات و محصولات لبنی

در این مقاله قصد داریم راجع به لبنیات صحبت کرده و اطلاعات ضروری راجع به آن‌ها بیان کنیم. پس اگر به دنبال یک برنامه غذایی سالم هستید، ادامه مطلب را از دست ندهید.

خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)؛ شیر و تمامی محصولات فرآوری شده از آن جزو مهم‌ترین گروه‌های غذایی هستند که باید میزان مشخصی از آن‌ها را در برنامه غذایی خود داشته باشید. گروه لبنیات برای سلامت تمامی اعضای بدن به ویژه بافت استخوانی و مفاصل اهمیت ویژه‌ای دارند. اما گروه لبنیات شامل چیست؟ چه اطلاعاتی راجع به لبنیات دارید؟ چرا تاکید بر مصرف لبنیات در متون علمی تا این حد زیاد است؟ در این مقاله قصد داریم راجع به لبنیات صحبت کرده و اطلاعات ضروری راجع به آن‌ها بیان کنیم. پس اگر به دنبال یک برنامه غذایی سالم هستید، ادامه مطلب را از دست ندهید.

منظور از گروه لبنیات
قبل از هر چیزی باید به این سوال مهم پاسخ دهیم که لبنیات یعنی چه؟ بسیاری از افراد بارها از نقش کلیدی محصولات لبنی شنیده‌اند اما تعریف دقیقی از محصولات لبنی ندارند.
برای پاسخ به این سوال باید گفت: تمامی محصولاتی که برپایه شیر فرآوری می‌شوند، جزو لبنیات محسوب می‌گردند. البته منظور از شیر در اکثر مواقع شیر گاو است. هر چند فرآوری لبنیات از شیر سایر حیوانات مانند گوسفند نیز رایج است.

سوال مهم دومی که مطرح می‌شود این است که لبنیات شامل چیست و چه محصولاتی زیر مجموعه لبنیات طبقه‌بندی می‌شوند؟
محصولات لبنی شامل چه مواردی هستند؟
اگر بخواهیم به طور کلی محصولات لبنی را نام ببریم باید بگوییم که محصولات این دسته شامل انواع شیر، ماست، پنیر، خامه، کشک و تمامی موارد فرآوری شده از شیر هستند. تحقیق در مورد شیر و لبنیات نشان می‌دهد که استفاده از دو تا 4 واحد از این گروه برای سلامت بدن ضرورت دارد. البته این میزان با توجه به سن و جنسیت فرد می‌تواند متغیر باشد. برای مثال بانوان شیرده و باردار باید حدود 4 واحد لبنیات مصرف کنند.

میزان ضروری مصرف شیر چقدر است؟
همانطور که گفتیم، تحقیق در مورد لبنیات نشان می‌دهد که بهتر است روزانه سه واحد لبنیات در برنامه غذایی خود بگنجانید. اما این جمله به چه معناست؟ این بدان معنی ست که شما باید روزانه سه لیوان شیر یا اشکال دیگر آن مانند ماست، پنیر، کره، خامه و دوغ و... را در برنامه خود داشته باشید. برای مثال دپارتمان کشاورزی آمریکا در یک تحقیق اعلام کرده است که افراد باید یک لیوان شیر به همراه 40 گرم پنیر، 250 گرم ماست و 60 گرم پنیر پروسس را در مصرف روزانه خود داشته باشند. شما می‌توانید با خرید ماست موسیر طعم متفاوتی از ماست را تجربه کنید و برنامه غذایی خود را از یکنواختی خارج نمایید.
 
 
افرادی که نباید شیر بخورند!
هر چند استفاده از لبنیات برای تمامی گروه‌های سنی یک ضرورت به حساب می‌آید اما در مصرف آن باید دقت کافی را به خرج دهید. برای مثال استفاده از شیر غیرپاستوریزه به ویژه برای کودکان، افراد مسن، اشخاص مبتلا به بیماری‌های خاص، زنان باردار و شیرده توصیه نمی‌شود. تمامی محصولات گروه غذایی رامک پاستوریزه بوده و شما می‌توانید از محصولات این برند معتبر با خیال راحت برای هر نوع گروه سنی استفاده کنید.

حذف محصولات لبنی یک اشتباه بزرگ
یکی از عادت‌های غلط غذایی که در میان عموم مردم رواج دارد، حذف محصولات لبنی به علت چربی موجود در آن‌ها است. بسیاری برای کاهش وزن و یا جلوگیری از افزایش وزن این تصمیم را اتخاذ می‌کنند اما این اقدام می‌تواند تاثیرات منفی قابل توجهی روی سلامت بدن فرد داشته باشد.
راهکاری که برای این دسته افراد وجود دارد، استفاده از شیر و سایر محصولات لبنی کم چرب است. شیر، ماست، پنیر و سایر محصولات برند رامک هم به شکل کم چرب و هم پرچرب عرضه می‌شوند. این تفاوت کمک می‌کند تا افراد بتوانند با توجه به رژیم غذایی خود، مورد مناسبی را انتخاب کنند.
استفاده از محصولات کم چرب می‌تواند املاح، ویتامین‌ها، کلسیم و سایر مواد مغذی بدن شما را تامین کند. از طرفی دیگر کم چرب بودن محصولات مانع افزایش وزن و ورود چربی زیاد به بدن شما می‌شود.

چرا استفاده از مواد لبنی ضرورت دارد؟
شیر یکی از اصلی‌ترین منابع تامین کلسیم برای بدن است. برآوردها نشان می‌دهد که در یک لیتر شیر حدودا 1200 گرم کلسیم وجود دارد که مقدار بسیار قابل توجهی است. کلسیم موجود در شیر به آسانی جذب بدن شده و به مصرف بدن می‌رسد. البته حضور لاکتوز به عنوان قند شیر و ویتامین آ در شیر نیز به جذب سریع شیر کمک ویژه‌ای می‌کنند.

تحقیقات نشان می‌دهند که ارتباط محکمی میان مصرف لبنیات و سلامت استخوان‌ها وجود دارد. علاوه بر این مصرف کلسیم کمک می‌کند تا فشار خون کنترل شده و فرد کمتر به این بیماری مزمن مبتلا گردد.
دیگر تحقیقات نشان دادند که ارتباط مستقیمی میان کاهش ابتلا به بیماری قلبی و مصرف شیر وجود دارد. به بیان دیگر مصرف شیر می‌تواند به پیشگیری از بروز بیماری قلبی عروقی کمک کند و وضعیت سلامت بدن را بهبود بخشد.
علاوه بر موارد ذکر شده، مطابق آنچه تحقیقات بیان می‌کنند، مصرف شیر می‌تواند ابتلا به بیماری‌های سکته مغزی را نیز تا 15 درصد کم کند.
 
 
 
انواع ویتامین‌ها و مواد معدنی
شیر و سایر فرآورده‌های لبنی سرشار از ویتامین‌های ضروری برای بدن هستند. در شیر رامک می‌توانید انواع ویتامین‌ها مانند آ، ب، تیامین، اسید نیکوتین، ریبوفلاوین و ب 12 را بیابید.
علاوه بر ویتامین‌ها شیر منبع غنی از مواد معدنی حیاتی مانند کلسیم، فسفر، پتاسیم و سدیم نیز می‌باشد. مواد معدنی برای انجام اعمال حیاتی بدن بسیار ضروری هستند. برای مثال برای تنظیم ریتم قلب، ساخت و استحکام بافت استخوانی، بهبود عملکرد ماهیچه‌ها، لخته شدن خون، انتقال موج‌های عصبی در بدن و... نیاز اساسی به ویتامین‌ها و مواد معدنی وجود دارد. با خرید پنیر پیتزا رامک، خرید ماست موسیر، شیر، پنیر، کره، خامه و سایر محصولات این برند می‌توانید به حفظ سلامت بدن خود کمک کنید.

سخن پایانی
شیر و فرآورده‌های لبنی از جمله محصولاتی هستند که هرگز نباید از برنامه غذایی افراد حذف شوند. حذف لبنیات می‌تواند تاثیرات جبران‌ناپذیری روی بدن فرد داشته باشد. پوکی و شکستگی استخوان در سنین بالا یکی از مهم‌ترین نشانه‌های کمبود کلسیم در بدن افراد است. محصولات لبنی بسیار متنوع بوده و شما می‌توانید با خرید پنیر پیتزا رامک، خرید ماست موسیر، پنیر، کره، خامه و... میزان لبنیات مورد نیاز بدن‌تان را تامین کنید و از خوردن آن‌ها لذت ببرید.
در این مقاله به تفصیل راجع به نقش لبنیات و محصولات لبنی در تامین سلامت بدن صحبت شد. امیدواریم برای شما مفید بوده باشد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

تازه‌ها