چهارشنبه ۲۸ دی ۱۴۰۱ - ۱۳:۳۶
قصه، هدایت‌کننده‌ اخلاق و کمال انسانی است

آیت‌الله ناصری یزدی با اشاره به برگزاری بیست و جهارمین جشنواره بین‌المللی قصه‌گویی گفت: قصه، هدایت‌کننده‌ اخلاق و کمال انسانی است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران‌(ایبنا) در یزد، آیت‌الله محمدرضا ناصری‌یزدی، نماینده ولی‌فقیه در استان و امام‌جمعه یزد، به‌مناسبت برگزاری بیست و چهارمین جشنواره بین‌المللی قصه‌گویی و با اشاره به اینکه انسان متاثر از بیان شیوا است، گفت: «یکی از خصلت‌هایی که خداوند به انسان بخشیده، قدرت شنیدن و گفتن است. به انسان‌ها این قدرت داده شده است که به چه نحوی بشنوند و به چه نحوی بگویند و بیان کنند. این از عنایات خداوند متعال است تا بشر مطلب را درک کند.»

وی تاکید کرد: «در کنار همه نعمت‌ها که خداوند متعال به انسان بخشیده، حس زیبایی در دیدن و زیبایی در شنیدن و زیبایی در گفتن را هم داده است که انسان همیشه طالب این هست که زیبا حرف بزند، زیبا ببیند و زیبا بشنود.»

نماینده ولی‌فقیه در استان یزد، افزود: «این هنر الهی است که در وجود انسان نهاده شده است و اکنون انسان این قدرت را دارد تا با روحیه کمال‌گرایی که در وجود خود دارد، پیش برود. انسان کمال‌طلب دوست دارد همواره بهتر بگوید و بهتر بشنود.»

آیت‌الله ناصری‌یزدی ادامه داد: «خداوند تمام عالم را بر اساس هنر آفریده است و انسان را با بالاترین هنرمندی خلق کرده است که می‌تواند با هنر و خلاقیت خود و شیوایی بیان و گفتار، انسان‌های اطراف خود را جلب کند.»

امام جمعه یزد تاکید کرد: «انسان‌های قصه‌گو باید به هنر خداوند در آفرینش جهان که به زیبایی ستارگان و انواع میوه‌ها را آفریده است، نگاه کنند و هنرمندانه بهترین سخن و گفتار را با بهترین شیوه قصه‌گویی کنند.»

وی گفت: «قصه بیان سلسله‌وار یک نوع نحو گفتاری است که این سبک از بیان در قرآن کریم مکررا دیده می‌شود و خداوند در قرآن آموزش‌ها و داستان‌های گذشته را در قالب قصه برای انسان‌ها روایت می‌کند. برای نمونه، خداوند قصه موسی را در سوره‌های مختلف با تنوع گفتاری به درستی بیان می‌کند.»

ناصری افزود: «قصه‌گویی، زیبایی‌های گفتاری، بیانی و شنیداری را در بر دارد و می‌تواند به انسان و به‌خصوص کودکان آرامش ‌دهد. همه سنین از کوچک تا بزرگ، قصه را می‌پسندند، لذا مطالب آموزشی در قالب قصه برای کودکان بهتر بازگو می‌شوند تا کودک همراه با قصه‌گو پیش بیاید.»

وی ادامه داد: «باید قصه‌هایی که سازنده و تربیت کننده هستند، بیان شوند تا وجدان خدایی انسان را بیدار کنند. این‌گونه قصه‌گوها، انسان‌ها را به کمال می‌رسانند و کمک کننده به تعالی و رشد جامعه خواهند بود.»

نماینده ولی‌فقیه در استان یزد تاکید کرد: «قصه، هدایت‌کننده‌ اخلاق و کمال انسانی است. قصه‌گویان با تخیلات و خلاقیت در مطالب خود، شنوندگان را جذب می‌کنند. در قصه‌ها باید روی مسائل فرهنگی، اعتقادی، ایمانی و ... کار کرد.»

آیت‌الله ناصری‌یزدی افزود: «شعرای مطرح جهان در قرون قبل همچون مولوی، داستان‌های زیبا را به شکل و قالب شعری درآورده‌اند، چرا که آن داستان‌ها موثر بودند. باید از داستان‌ها خوب در انواع مختلف برای تربیت و تعالی انسان‌ها استفاده کرد تا ارزش‌های اخلاقی در جامعه اشاعه یابد.»

وی یادآور شد: «روایت‌گری و پرده‌خوانی، از قدیم الایام وجود داشته‌اند و اکنون نیز این سبک‌های هنری در جامعه اجرا می‌شوند. هدف از اجرای پرده‌خوانی بیان حقیقت اتفاقات و قضایا برای مردم بوده است که در نوع خود یک هنر است.»

امام جمعه یزد گفت: «هنر قصه‌گویی به خوبی می‌تواند واقعیت‌ها را برای مردم بیان کند. قصه‌گو با استفاده از تصاویر و تماثیلی که از آن بهره می‌گیرد، می‌تواند مطالب سازنده را در ذهن انسان جای ‌دهد.»

بیست‌وچهارمین جشنواره بین‌المللی «قصه‌گوییِ» کانون پرورش فکری و کودکان و نوجوانان که از ۲۵ دی آغاز شده است، تا بیست‌ونهم همین ماه در شهر یزد ادامه خواهد داشت.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط