دوشنبه ۲۸ آذر ۱۴۰۱ - ۱۱:۲۶
مکانیزم صندوق اهرمی چگونه است؟

صندوق سرمایه‌گذاری اهرمی با مکانیزم خاص خود امکان سرمایه‌گذاری برای افراد با سطوح مختلف ریسک را فراهم می‌کند. در ادامه به این مقوله می‌پردازیم.

 خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)؛ صندوق سرمایه‌گذاری اهرمی با مکانیزم خاص خود امکان سرمایه‌گذاری برای افراد با سطوح مختلف ریسک را فراهم می‌کند.
 صندوق‌های سرمایه‌گذاری با توجه به ترکیب دارایی و نوع سرمایه‌گذاری به دسته‌های مختلفی تقسیم‌ می‌شوند. صندوق سرمایه‌گذاری اهرمی یکی از انواع صندوق‌هاست که در آن از مکانیزم اهرم استفاده می‌شود. این صندوق با توجه به داشتن دو ساز و کار همزمان، می‌تواند مناسب افراد ریسک‌گریز و ریسک‌پذیر باشد و نیاز آنان را برطرف کند. 
 
صندوق سرمایه‌گذاری چیست؟
صندوق، واحد یا نهادی است که نقدینگی‌های سرمایه‌گذاران را جمع‌آوری می‌کند و با توجه به تصمیم‌ تیم مدیریتی صندوق، این دارایی‌ها را در بازارهای مالی سرمایه‌گذاری می‌کند. صندوق‌ها متشکل از یک تیم‌حرفه‌ای هستند که در قبال دریافت کارمزد، با استفاده از دانش تحلیلی خود و سرمایه‌ دیگران تلاش می‌کنند برای سرمایه‌گذاران بازدهی مثبت کسب کنند.
 
انواع صندوق‌های سرمایه‌گذاری
صندوق‌های سرمایه‌گذاری انواع مختلفی دارند، که شامل صندوق سهامی، شاخصی، اهرمی، مختلط، درآمد ثابت و مبتنی بر سکه طلا می‌شوند.
 
صندوق‌های سرمایه‌گذاری شاخصی همانطور که از نام آن مشخص است، صندوقی است که پرتفوی آن بر اساس یکی از شاخص‌های بازار (شاخص‌کل و شاخص کل هم‌وزن، شاخص قیمت و...) مشخص می‌شود و روند نمودار صندوق همگام با تغییرات نمودار شاخص خواهد بود.
 
صندوق درآمد ثابت نیز جزء صندوق‌هایی با ریسک پایین است و معمولا بازدهی بیشتری از سپرده‌های بانکی را برای سرمایه‌گذاران خود به ارمغان می‌آورد. 
 
صندوق سرمایه‌گذاری سهامی، اکثر سبد دارایی آن را سهام شرکت‌های پذیرفته شده در بورس تشکیل می‌دهد. این صندوق‌ها اغلب تقسیم سود دوره‌ای ندارند و میزان سرمایه سرمایه‌گذاران با تغییرات قیمت واحد این صندوق افزایش یا کاهش می‌یابد. برای کسب اطلاعات بیشتر در خصوص صندوق‌های سرمایه‌گذاری و یافتن صندوق سرمایه‌گذاری، مقاله بهترین صندوق سرمایه گذاری می‌تواند منبع مناسبی باشد که مطالعه آن خالی از لطف نیست.
 
صندوق‌های سرمایه‌گذاری اهرمی را هم می‌توان صندوقی بدون ریسک و هم صندوقی پرریسک معرفی کرد. در ادامه به معرفی این صندوق و نحوه عملکرد آن پرداخته خواهد شد.
 
صندوق سرمایه‌گذاری اهرمی چگونه صندوقی است؟
وجود اهرم در این صندوق امکان کسب سود مضاعف را برای سرمایه‌گذاران فراهم می‌کند. اما نحوه سرمایه‌گذاری و سوددهی این صندوق به چه صورتی است؟ این صندوق در سهام و حق‌تقدم سهام سرمایه‌گذاری می‌کند. یک صندوق اهرمی، به‌صورت همزمان می‌تواند برای افراد ریسک‌پذیر و ریسک‌گریز مناسب باشد. واحدهای این صندوق به دو صورت قابل معامله (etf) و صدور و ابطالی قابل خریداری هستند که واحدهای صدور و ابطالی این صندوق‌ها، واحدهای بدون‌ریسک و واحدهای قابل معامله نیز واحد پرریسک نامیده می‌شوند. 
 
واحدهای صدور و ابطالی به دلیل تعیین کف و سقف سود دهی واحدهای بدون ریسک و واحدهای قابل معامله را نیز به‌دلیل وجود اهرم و امکان چند برابر شدن بازدهی (سود یا ضرر)، واحدهای پرریسک می‌نامند. برای آشنایی بیشتر با عملکرد این صندوق نیاز است تا سازوکار آن مورد بررسی قرار گیرد.
 
سرمایه‌گذاری در صندوق اهرمی
صندوق اهرمی یک بازه تضمینی را برای واحدهای بدون ریسک در نظر می‌گیرد. به‌عنوان مثال صندوق اهرمی x حداقل بازدهی واحدهای بدون ریسک را ۲۰٪ درصد و حداکثر بازدهی را نیز ۲۵٪ درصد در نظر می‌گیرد. اگر شخصی در این صندوق سرمایه‌گذاری کند و در این زمان بازار با ریزش مواجه شود و بازدهی صندوق منفی باشد، صندوق موظف است که حداقل سود تضمین شده (۲۰٪) را به سرمایه‌گذار پرداخت کند. در این حالت جبران بازدهی سرمایه‌گذاری واحدهای بدون ریسک،‌ از محل واحدهای پرریسک انجام می‌شود و سرمایه‌گذاران واحدهای پرریسک، به صورت مضاعف دچار زیان می‌شوند.
 
همچنین در صورتی که صندوق در مدت زمان تعیین شده برای پرداخت سود، بازدهی مابین حداقل و حداکثر بازدهی تضمین شده برای واحدهای بدون ریسک ایجاد کند، همان بازدهی کسب شده برای سرمایه‌گذاران واحدهای بدون ریسک و پرریسک لحاظ می‌شود.
 
چنانچه روند بازار صعودی و صندوق بیش از ۲۵٪ درصد (حداکثر بازدهی تضمین شده برای واحدهای بدون ریسک) بازدهی داشته باشد، همان ۲۵٪ درصد برای سرمایه‌گذاران واحدهای بدون ریسک در نظر گرفته می‌شود و  مازاد بازدهی نصیب سرمایه‌گذاران واحدهای پرریسک خواهد شد.
 
به اطلاعات بیشتری نیاز دارید؟
در صورتی که علاقه‌مند هستید اطلاعات بیشتری درباره بورس کسب کنید، می‌توانید با مراجعه به سامانه آموزش مفید، از بیش از ۱۲۰۰ مطلب  و ویدیوهای بورسی رایگان بهره‌مند شوید.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

تازه‌ها