شنبه ۱۹ آذر ۱۴۰۱ - ۰۸:۴۴
کتاب «مهدویت و آینده‌پژوهی» به چاپ دوم رسید

چاپ دوم کتاب «مهدویت و آینده پژوهی(مجموعه مقالات)» به کوشش رحیم کارگر در 351 صفحه روانه بازار نشر شد.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا)، چاپ دوم کتاب «مهدویت و آینده‌پژوهی (مجموعه مقالات)» به کوشش رحیم کارگر است که در پژوهشکده مهدویت و آینده پژوهی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی تهیه و به همت نشر این پژوهشگاه در 351 صفحه به چاپ رسید.
 
آینده‌پژوهی مطالعه نظام‌مند آینده‌های ممکن، محتمل و مرجّح و بررسی دیدگاه‌ها، جهان بینی‌ها و اصول بنیادین آینده است که می‌تواند در خدمت ترویج و تبیین معارف دینی به خصوص اندیشه سترگ مهدویت قرار گیرد؛ «مهدویت» نیز که چراغ راه آینده است، می‌تواند در بسط و تعمیق آینده‌پژوهی دینی نقشی بسزا ایفا کند.

اثر حاضر مجموعه مقالاتی درباره «مهدویت و آینده‌پژوهی» به قلم صاحب‌نظران، پژوهشگران و آینده‌پژوهان است و مقالاتی که در این مجموعه گرد آمده، پیش درآمدی بر شکل‌گیری آینده‌پژوهی دینی و فراهم ساختن بسترها و ابزار مناسبت در حوزه آینده‌نگری است.

این مجموعه شامل مقالات زیر از استادان با پژوهشگران عرصه آینده پژوهی و مهدویت پژوهی است:
1. مقاله «بررسی نسبت مهدویت پژوهی و آینده‌پژوهی» نوشته غلامرضا بهروزی لک به بررسی پیوندها، اشتراک‌ها، و تفاوت‌های مهدویت‌پژوهی و آینده‌پژوهی می‌پردازد.

2. مقاله دوم با عنوان «مهدویت محور آینده‌پژوهی دینی» نوشته محمدرحیم عیوضی است. نویسنده در تبیین معرفت شناختی نسبت بین مهدویت و آینده‌پژوهی دینی، به این مسئله می‌پردازد که آینده‌پژوهی دینی با معرفی مجموعه‌ای از چشم‌اندازها و تصمیم‌گیری‌ها درباره آینده، فردایی بهتر را سامان می‌دهد و راه‌های ممکن برای رسیدن به وضعیت مطلوب جامعه دینی و مهدوی را ترسیم می‌کند.

3. مقاله «مؤلفه‌های آینده‌پژوهی در آموزه انتظار» نوشته عقیل ملکی فر به این پرسش پاسخ می‌گوید که آینده‌پژوهی قدسی از چه مؤلفه‌هایی ساخته می‌شود. به نظر نویسنده، آینده‌پژوهی قدسی روایتی نوپدید از آینده پژوهی است که با آموزه انتظار قرابت دارد.

4. مقاله «آینده‌پژوهی موعودگرا و تصویرپردازی از جامعه آرمانی» نوشته علی اصغر پورعزت است که ضمن بررسی خاستگاه، جلوه‌ها و جهت‌گیری‌های تصویری پردازی آرمان شهری، آرمان شهر موعود اسلامی را جزو آرمان‌شهرهایی می‌داند که واقعیت و حقیقت را به زیبایی انطباق پذیر می‌داند.

5. نگارنده در مقاله «آینده‌پژوهی و مهدویت از چشم‌انداز قرآنی» به بحث آینده و اهمیت شناخت هرچه بیشتر آینده می‌پردازد و بر این نکته تأکید می‌ورزد که آینده، همواره مورد توجه ادیان، مکاتب و گروه‌های مختلفی از مردم بوده و افکار و اندیشه‌ها، به شناخت آن و مطالعه و بحث درباره آن معطوف بوده است.

6. مقاله «نسبت مهدویت و آینده‌پژوهی در متون روایی» نوشته سعید قربانی است که با توجه به روایات شیعی، آینده‌پژوهی را مورد بحث و بررسی قرار می‌دهد.

7. مقاله «کاربرد روش‌های آینده پژوهی در مهدویت» نوشته سعید خزایی با بررسی رهیافت‌های تازه در حوزه مطالعات آینده، همگرایی میان نگاه دینی (توحیدی)، به ویژه آموزه‌های مهدوی و نواهای تازه در این عرصه را بررسی می‌کند و از راه تبیین این دو عرصه، نقش هم‌کوشان آنها را مطالعه می‌کند.

8. مقاله «کاربرد روش هیا چشم‌انداز در مهدویت پژوهی» نوشته محمود علیپور گرجی است که چشم انداز را به مثابه یک روش آینده پژوهی مورد مطالعه و بررسی قرار می‌دهد و می‌کوشد به الگویی از چشم‌انداز دست یابد که قابلیت تحلیل تصویر مطلوب مهدوی را دارا باشد.

9. مقاله «مهدویت روند هویت‌یابی مهدوی در عصر جهانی شدن» نوشته حسین گودرزی به تبیین دو مقوله مهدویت در تفکر اسلامی مبتنی بر قرائت مذهب شیعه و هویت یابی جهانی می‌پردازد و می‌کوشد باورهای مربوط به مهدویت را با پدیده هویت جهانی پیوند دهد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها