پنجشنبه ۱۷ آذر ۱۴۰۱ - ۰۸:۰۰
 «آرزوهای دست‌ساز» به چاپ دوازدهم رسید/استقبال از خاطرات پدر علم سلول‌های بنیادی ایران

همزمان با فرارسیدن روز دانشجو، دو کتاب «آرزوهای دست‌ساز»؛ روایت داستانی شکل‌گیری یک شرکت دانش‌‎بنیان دانشجویی و «سلول‌های بهاری»؛ خاطرات تولید و توسعه سلول‌‎های بنیادی در ایران به روایت پروفسور حسین بهاروند، توسط انتشارات «راه یار» تجدیدچاپ و روانه بازار نشر شد.

 به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، همزمان با فرارسیدن روز دانشجو، دو کتاب «آرزوهای دست‌ساز»؛ روایت داستانی شکل‌گیری یک شرکت دانش‌‎بنیان دانشجویی و «سلول‌های بهاری»؛ خاطرات تولید و توسعه سلول‌‎های بنیادی در ایران به روایت پروفسور حسین بهاروند، توسط انتشارات «راه یار» تجدیدچاپ و روانه بازار نشر شد.

کتاب «سلول‌های بهاری»؛ به عنوان یکی از برگزیدگان دوره اخیر جایزه کتاب «جلال آل احمد»، داستان تولید و توسعه سلول‌های بنیادی را از زبان دکتر حسین بهاروند، پدر دانش سلول‌های بنیبادی در ایران روایت می‌کند.

دکتر بهاروند؛ استاد ممتاز و مؤسس پژوهشکده زیست‌شناسی و فناوری سلول‌های بنیادی پژوهشگاه رویان، در سال 1376 به پژوهشگاه رویان پیوست و پس از چند سال پژوهش، در سال 1382 توانست برای نخستین‌بار در ایران، سلول‌های بنیادی رویانی انسانی را تولید کند. در سال 1387 نیز به همراه همکارانش موفق به تولید سلول‌های بنیادی پرتوان القائی انسانی شد. این فعالیت‌ها او و همکارانش را قادر ساخت تا شاخه‌های مختلف پزشکی بازساختی را در ایران پایه‌گذاری کنند. وی تاکنون بیش از سی جایزه ملی و بین‌المللی ازجمله رازی، خوارزمی، آیسسکو، آکادمی علوم جهان (TWAS، یونسکو و جایزه مصطفی(نشان عالی علم‌ و فناوری جهان اسلام) را دریافت کرده است.

در بخشی از این کتاب می‌خوانیم: «در اخبار ساعت چهارده، گزارش دیدارمان(با رهبر انقلاب) با اعلام اینکه محققان کشور به دانش سلول‌های بنیادی رویانی انسانی دست یافته‌اند، منتشر شد. ما از اینکه کار مهمی انجام داده بودیم خوشحال شدیم؛ اما متأسفانه این خوشحالی زیاد طول نکشید و همین خبر چالش‌های غیرقابل تصوری برایمان ایجاد کرد. مثلا بعضی از دوستان و کسانی که در حوزه‌های علمی مرتبط کار می‌کردند، گفتند: «این دروغه؛ شما اصلا همچین کاری نکردید!» یا بعضی دیگر گفتند: «این سلول‌ها رو از خارج آوردید؛ خودتون تولیدشون نکردید!» بعضی هم گفتند: «اصلا این دانش اهمیتی نداره که این‌قدر بزرگ جلوه داده می‌شه!»

تا دلتان بخواهد از این صحبت‌ها بود. نمی‌دانید چقدر اذیت‌کننده بود و انرژی‌مان را می‌گرفت. یعنی در این کُنام سخت، ما باید این کار را ادامه می‌دادیم. دکتر کاظمی بعدها به شوخی می‌گفت که اثبات دستیابی به این فناوری به برخی افراد، سخت‌تر از خود انجام کار بود!»

رهبر معظم انقلاب در پاسخ به مکاتبه انتشارات «راه یار» درباره انتشار کتاب «سلول‌های بهاری»، در دستخطی چنین مرقوم نموده‌اند که: «کتاب دکتر بهاروند را منتشر کنید. خدا به آن و به خود آن انسان عزیز برکت دهد و او را برای اسلام و مسلمین حفظ فرماید.»

چاپ ششم کتاب 408صفحه‌ای «سلول‌های بهاری» که تحقیق‌ و نگارش آن برعهده بهنام باقری بوده، با شمارگان 1000نسخه و به بهای 100هزار تومان روانه بازار نشر شده است.

کتاب «آرزوهای دست‌ساز» نیز که چاپ دوازدهم آن اخیرا منتشر شده است، روایتی داستانی از شکل‌گیری شرکتی دانش‌بنیان در حوزه فناوری‌های الکترونیکی و رایانه‌ای به دست چند جوان است که ساخت دوربین ثبت تخلّفات راهنمایی و رانندگی یکی از معروف‌ترین اختراعات آنهاست.

«آرزوهای دست‌ساز» اگرچه با هدف روایتِ پیشرفت نگارش شده است، اما می‌توان آن را تجربه زیسته‌ای از جنبش دانشجویی نیز قلمداد کرد که مجالی برای خلق فرصت‌های جدید پیدا کرده است و به همین دلیل نیز، کتاب با استقبال و واکنش‌های خوب اساتید و دانشجویان، به‌ویژه رشته‌های فنی‌ومهندسی مواجه شده و برخی نیز معتقدند که این کتاب، شروع فصل جدیدی از تاریخ نگاری انقلاب اسلامی در قالب تاریخ شفاهی پیشرفت است و در تبیین عملیاتی و واقعی «بیانیه گام دوم رهبر معظم انقلاب» بسیار راهگشاست و مصداق امید و انگیزه، تلاش و استقامت، عزت و میهن‌دوستی، خودکفایی و اعتماد به جوانان است.

این کتاب، روایتی همدلانه و درونی از شکل‌گیری یک شرکت دانش‌بنیان سازنده دوربین‌های سرعت‌سنج و تخلّف‌سنج است که به عوامل زمینه‌ساز، نقاط شکست و ضعف و برخاستن دوباره و چالش‌های این مجموعه پرداخته است؛ بنابرین نویسنده در کتاب، بیش از آنکه راوی تاریخ شفاهی باشد و مطالب صرفاً روایت ماوَقَع باشد یا تلاش کند روایتی داستان‌گونه ارائه دهد، تلاش کرده است این عوامل، نقاط حساس، مشکلات و تدبیرها را به نمایش بگذارد؛ به همین دلیل، کتاب بین «تاریخ شفاهی»، «داستان»، «مجموعه روان‌شناسی و موفقیت» و «راهنمای مدیریت کسب‌وکار» در نوسان است و شما به هر نیّتی که کتاب را بخوانید، از آن بهره می‌برید. البته کتاب، طولانی نشده و موضوع آن هم مسئله‌ای است که همه در جامعه به‌نحوی با آن رو به رو هستند.

در بخشی از کتاب نیز می‌خوانیم: «یک‌بار یکی از اساتید در کلاس خاطره‌ای از «فایمن» برایمان تعریف کرد. فایمن، یکی از فیزیک‌دانان بزرگ آمریکاست که توانست جایزۀ نوبل بگیرد. مهارت زیادی در تدریس داشت. فیزیک را چرخ ‌می‌کرد و با ادبیات ساده‌ای سرخش می‌کرد و به خورد دانشجوها می‌داد. از این لحاظ شهرت زیادی برای خودش دست‌و‌پا کرده بود. فایمن روزی برای سخنرانی به دانشگاه آرژانتین دعوت می‌شود. در حین سخنرانی، از دانشجوها می‌پرسد: «شما چرا همان کاری را می‌کنید که ما در آمریکا انجام می‌دهیم؟ وضعیت کشور ما طوری‌ است که باید روی لبۀ علم حرکت کنیم، اما شما که کشورتان مشکلات متعددی دارد، بروید و مشکلات خودتان را حل کنید، نه اینکه به علومی بپردازید که شاید صد سال آینده هم به‌دردتان نخورد.»

چاپ دوازهم کتاب 184صفحه‌ای «آروزهای دست‌ساز» هم که تحقیق‌ و نگارش آن برعهده میلاد حبیبی بوده، با شمارگان 1000نسخه و قیمت 50تومان، توسط انتشارات «راه یار» روانه بازار نشر شده است. علاقمندان، جهت تهیه این کتاب‌ها، علاوه بر کتاب‌فروشی‌ها می‌توانند از طریق سایت و صفحات مجازی ناشر به نشانی raheyarpub.ir  نسبت به تهیه کتاب اقدام کنند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها