چهارشنبه ۱۶ آذر ۱۴۰۱ - ۱۶:۳۵
دانشجویان و استادان به پیاده‌سازی مفهوم «هنر کتابداری» توجه کنند

مهدی رمضانی در پیام تبریک روز دانشجو به‌مناسبت روز دانشجو خواستار توجه دانشجویان و استادان علم اطلاعات‌و ‌دانش‌شناسی به مفهوم «هنر کتابداری» و پیاده‌ساز ی آن در جامعه شد.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران‌(ایبنا)، مهدی رمضانی، دبیرکل نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور در پیامی به مناسبت روز دانشجو، ضمن تقدیر از کسانی که در پویا و زنده‌نگه داشتن کتابخانه و ایجاد زمینه‌های اجرایی و فکری برای تحقق کارکرد اجتماعی آن می‌کوشند، خواستار اهتمام دانشجویان و استادان علم اطلاعات و دانش‌شناسی در پیاده‌سازی مفهوم «هنر کتابداری» شد.

متن پیام مهدی رمضانی دبیرکل نهاد کتابخانه های عمومی کشور به مناسبت ۱۶ آذرماه، روز دانشجو، به این شرح است:« انتظار من از شما جوان‌ها و اساتید این است: تولید علم کنید؛ به سراغ مرزهای دانش بروید؛ فکر کنید؛ کار کنید. با کار و تلاش می‌شود از مرزهایی که امروز دانش دارد عبور کرد.
 
رهبر معظّم انقلاب، ۱۷ تیرماه ۱۳۸۳ در دیدار با دانشجویان و اساتید دانشگاه فرمودند:« کتابداری، به جز آگاهی از آنچه در دانشگاه‌ها آموزش داده می‌شود، عنصر بسیار مهم‌تری نیز دارد: «هنر کتابداری» که شامل مدیریت و سازماندهی و، مهم‌تر از آن، «مهارت در برقراریِ ارتباط انسانی» است.»

کتابداران عزیز ما این مهارت و هنر بنیادین را در صحنه عمل اجتماعی، یعنی در  کتابخانه و در مواجهه واقعی با عضو می‌آموزند. همین مهارت و هنر است که به کتابخانه جلوه‌ای اجتماعی می‌دهد، به رفت‌وآمد کتابدار به کتابخانه معنا می‌بخشد و منزلت اجتماعی او را به مردم معرّفی می‌کند.
 
از این منظر، دانشجویان و استادان علم اطلاعات و دانش‌شناسی رسالتی سنگین بر عهده دارند تا علاوه بر آگاهی از آموزه‌های مرسوم در دانش کتابداری، به پیاده‌سازی مفهوم «هنر کتابداری» نیز اهتمامی بیش از پیش داشته باشند. همراهیِ پژوهشی و فکری نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور با مجموعه علمی حوزه کتابداری نیز راهبرد و اقدام بایسته‌ای است که به این تعامل کارساز و مبارک یاری خواهد رساند. 
 
بر خود فرض می‌دانم با تبریک روز گرامی شانزدهم آذرماه، روز دانشجو، به کتابداران و همکاران دانشجو، از همه دانشوران، پژوهشگران، دانشجویان و کسانی که در پویا و زنده نگه داشتن کتابخانه و ایجاد زمینه‌های اجرایی و فکری برای تحقق کارکرد اجتماعی آن می‌کوشند تقدیر کنم و برای آنان از درگاه الهی توفیق بطلبم.»

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها