جمعه ۱۱ آذر ۱۴۰۱ - ۱۱:۰۱
دو عنوان از مجموعه «درنگ‌ها» از نشر لگا روانه بازار نشر شد

دو کتاب «قدرت چیست و «چرا همیشه همان اشتباهات را تکرار می کنیم» در قالب مجموعه درنگ ها توسط نشر لگا منتشر شد.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، دو کتاب «قدرت چیست» و «چرا همیشه همان اشتباهات را تکرار می کنیم» در قالب مجموعه درنگ‌ها به تازگی توسط نشر لگا چاپ و روانه بازار نشر شده اند.

مجموعه «درنگ‌ها» مجموعه‌ای از کتاب‌های فلسفی کوتاه را از نویسندگان نامدار معاصر در زمینه‌های متفاوت، از الاهیات و ایدئالیسم آلمانی گرفته تا روانکاوی فرویدی-لاکانی، ادبیات، زیبایی‌شناسی، سنجش علوم شناختی و البته نقد سرمایه‌داری در دسترس خوانندگان قرار می‌دهد.

کلمه «درنگ‌ها» یادآور گام برگشت‌ناپذیر و گسست جبران‌ناپذیری است که فیلسوفان بزرگ مدرن نظیر دکارت و کانت و هگل در اندیشه بشری وارد کرده‌اند، البته به همان اندازه اکتشافات فروید را نیز به ذهن متبادر می‌کند. دال درنگ‌ها به نزاع و اختلاف بین خوانش‌ها و مفهوم‌پردازی‌های نویسندگان گردهم‌آمده در این مجموعه از گسست‌ها و وقفه‌های پیش‌گفته اشاره می‌کند.

کتاب «قدرت چیست؟» نوشته بیونگ چول هان با ترجمه محمد زندی و علی حسن زاده پاسخ‌های گوناگون و گاه ناسازگاری به این پرسش داده‌اند. برخی قدرت را در پیوند با سرکوب و خشونت و زورگویی و تصرف می‌دانند اما، برعکس، برخی آن را در پیوند با آزادی و اتحاد و آگاهی و بخشش. قدرت، زمانی با قانون یکی گرفته می‌شود، زمانی دیگر با خودسری. بیونگ‌چول هان، متفکر و نظریه‌پردازِ فرهنگیِ مقیم آلمان، در این کتاب، می‌کوشد ماتریس مفهومی‌ای از قدرت را ترسیم کند که به هیچ روی یک‌سونگرانه نیست و قدرت را صرفاً با اِعمال زور یکسان نمی‌داند. هدف او از نگارش کتاب این است: ستاندن قدرتی که «قدرت»، به دلیل قصور فهم ما از چیستی واقعی‌اش، به دست آورده است.

یونگ‌چول هان، منظری تازه و اصیل به‌روی ماهیت قدرت می‌گشاید و نور تازه‌ای بر این ویژگی کلیدی زندگی اجتماعی و سیاسی می‌افکند. معمولاً قدرت به‌عنوان یک رابطه علّی تعریف می‌شود: قدرت یک فرد علتی است که تغییری در رفتار یک فرد دیگر برخلاف اراده‌اش ایجاد می‌کند. هان این دیدگاه را رد می‌کند، زیرا به‌نظر او قدرت زمانی بهتر فهم می‌شود که آن را همچون وساطت بین اگو و دیگری درک کنیم، وساطتی که مجموعه پیچیده‌ای از به‌هم‌وابستگی‌های دوسویه را خلق می‌کند. قدرت فقط «بر» دیگری اعمال نمی‌شود، بلکه «در درون» او و «از طریق» او نیز اعمال می‌شود، و این مستلزم درجه بسیار بالاتری از وساطت است. این منظر به ما اجازه می‌دهد تا دریابیم که قدرت و آزادی در تقابل با یکدیگر نیستند بلکه تجلیات قدرت واحدی هستند که فقط در درجه وساطت تفاوت دارند.

این کتاب در ۱۴۰ صفحه قطع پالتویی منتشر شده است.

همچنین کتاب «چرا همیشه همان اشتباهات را تکرار می‌کنیم؟» نوشته خوان داوید نازیو، روانکاو آرژانتینی و یکی از شاگردان ژاک لاکان، با ترجمه علی حسن زاده جستاری روانکاوانه در باب ناخودآگاه و تکرار» از «تکرار و ناخودآگاه» است، هم از تکرار سالم که به ما اجازه می‌دهد گذشته‌مان را حفظ کنیم و به هویت خویش استحکام بخشیم، و هم از تکرار بیمارگونه، زخمی گشوده که مداوا نمی‌یابد و با گذر ماه‌ها و سال‌ها از کودکی تا بزرگسالی عمیق‌تر می‌شود، به‌سان نقطه‌ای عفونت‌گرفته که کل شخص را آلوده می‌کند صحبت می‌کند. بنابراین، از طرفی، «من تکرار می‌کنم، پس هستم». و از طرف دیگر، «من آنم که در آگاهی پس‌اش می‌زنم، اما در عمل تکرارش می‌کنم». نویسنده در آمیزه‌ای جالب از نظریات فرهیخته و مثال‌های عامیانه می‌کوشد به این پرسش‌های ساده اما بسیار مهم پاسخ گوید که در اعمال و رفتار تکراری ما چه چیز تکرار می‌شود؟ چرا تکرار می‌شود؟ و چگونه تکرار می‌شود؟
خوان _ داوید نازیو می‌نویسد:

«در این کتاب می‌کوشم به شما نشان دهم که چگونه تجربه روانکاوانه‌ام مرا به این نتیجه‌گیری رسانده است که ناخودآگاه تکرار است. معمولاً می‌گوئیم که ناخودآگاه خودش را از راه تپق‌ها، لغزش‌ها و رویاها جلوه‌گر می‌سازد. این درست است. اما ناخودآگاه برای ما بسی حیاتی‌تر و عمیق‌تر است. ناخودآگاه چیست؟ بدون انکار این نکته که ناخودآگاه ساختاری همچون زبان دارد، ترجیحاً آن را در اینجا رانه، نیرویی رانشی، در نظر می‌گیرم. ناخودآگاه آن نیروی بی‌چون و چرایی است که ما را به انتخاب زن یا مردی وامی‌دارد که زندگی‌مان را با او قسمت می‌کنیم. برخلاف باور عام، انتخاب محبوب بیش از آنکه تصمیمی عقلانی باشد نتیجه رابطه عاشقانه‌ای است که علتش بر ما معلوم نیست. اما ناخودآگاه همچنین نیرویی است که ما را به انتخاب شهر یا خانه‌ای وامی‌دارد که در آن سکنی می‌گزینیم.

این کتاب در ۹۹ صفحه قطع پالتویی عرضه شده است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها