چهارشنبه ۹ آذر ۱۴۰۱ - ۱۳:۵۸
«کار جهادی» از برکات شجره طیبه انقلاب اسلامی است

مهدی رمضانی، در نشست هم‌اندیشی استادان ادوار «مدرسه جهادی خواندن» گفت: نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور در خدمت کار جهادی است و خواهد بود.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا)، نشست هم‌اندیشی استادان ادوار «مدرسه جهادی خواندن» با دبیرکل نهاد دوشنبه‌(هفتم آذر‌ماه) در سالن جلسات کتابخانه مرکزی پارک‌شهر تهران برگزار شد.
 
در این مراسم مهدی رمضانی، دبیرکل نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور پس از شنیدن نظرات حاضران، با ابراز خرسندی از برگزاری و حضور در این نشست، گفت: باید با افتخار یاد کنیم از امام راحل عظیم‌الشأن و شهدای انقلاب اسلامی، حاج قاسم سلیمانی و مرحوم عبدالله والی که باعث و بانی اتفاقی شدند که ما بتوانیم بعد از چهل و اندی سال دور هم جمع شویم و با هم گفت‌وگو کنیم.
 
دبیرکل نهاد با اشاره به آیاتی از سوره ابراهیم و تأکیدات مقام معظم رهبری درباره فعالیت‌ جهادی و رسیدگی به مناطق محروم افزود: امروز پس از گذشت ۱۷ سال از فوت مرحوم  والی و پس از گذشت بیش از ۳۰ سال از حضور وی در منطقه بشاگرد، همچنان روحیه جهادی و  فضای خدمت‌رسانی در این منطقه وجود دارد  و این موضوع قطعاً از برکات شجره طیبه انقلاب اسلامی است.
 
وی با اشاره به سفر اخیر خود به منطقه بشاگرد گفت: این عظمت بشاگرد و کار جهادی است که ما را درگیر خود کرده؛ عظمتی که غیرقابل‌انکار است. یکی از نکاتی که بر آن تأکید دارم موضوع مستندسازیِ اتفاقات سازنده‌ای است که در بشاگرد و دیگر مناطق محروم رخ می‌دهد.

رمضانی افزود: افراد بزرگی مانند شما عزیزان در این فعالیت‌ها حاضر بوده‌اید. در بشاگرد به بچه‌هایی که در دوره مدرسه جهادی خواندن شرکت کرده بودند، گفتم بدانید آرزوی بسیاری از بچه‌های تهران و شهرهای بزرگ است که شاگرد استادانی باشند که امروز در این دوره آموزشی به شما درس می‌دهند.
 
دبیرکل نهاد کتابخانه‌های عمومی اظهار کرد: خوشبختانه انقلاب در بشاگرد دستاوردهای گسترده‌ای برجا گذاشته است؛ به‌طوری که بشاگرد امروز با فضای محرومیتی که از  آغاز انقلاب درباره آن صحبت می‌شد، قابل مقایسه نیست. امروز با بچه‌هایی روبه‌رو هستیم که استعدادیابی شده و امکان تحصیل برای آنها فراهم شده است و بسیاری از آن‌ها پس از تحصیل به بشاگرد بازگشته‌اند. این ثمره انقلاب اسلامی است؛ نتیجه اقداماتی است که از دهه ۶۰ در این منطقه شکل گرفته است؛ اقداماتی که حاصل تفضل امام راحل(ره) و عنایت مقام معظم رهبری به این مساله بوده است.

وی افزود: در کنار تمام محرومیت‌هایی که در این منطقه وجود داشته، باید از این دستاوردها به‌عنوان ثمره انقلاب برای این منطقه نام برد؛ همچنین در این موضوع باید یاد کنیم از دبیرکل پیشین نهاد کتابخانه‌های عمومی که این کار جهادی را در نهاد بنیان گذاشتند و همچنین دکتر متولیان که موضوع را پیگیری کردند. اما به‌طور کلی نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور در خدمت کار جهادی است و خواهد بود.

رمضانی عنوان کرد: کار جهادی تنها منحصر به منطقه بشاگرد و مناطق دوردست نیست و زمینه این اتفاق در نقاط نزدیک به تهران نیز کم نیست که تجربه آن در نهاد وجود دارد. قطعاً خاک بشاگرد رمز و رازی دارد که می‌توان این فضا را، با شبیه‌سازی و فراهم‌کردن موقعیت کار جهادی، در مناطق دیگر تکرار کرد.
 
وی با اعلام آمادگی نهاد برای استفاده از ظرفیت‌های موجود برای فعالیت‌های جهادی گفت: اگر بتوانیم آن فضای کار جهادی را ایجاد کنیم و افراد را در آن موقعیت قرار دهیم، می‌توانیم به توفیقاتی شبیه آنچه در بشاگرد حاصل شده است، دست یابیم.

دبیر کل نهاد کتابخانه‌های عمومی اظهار کرد: اگر این فضا شکل بگیرد همه کتابخانه‌های عمومی ما در سراسر کشور در خدمت این کار جهادی خواهند بود. این موضوع مورد توجه ما در نهاد بوده و هست و اگر کسی خلاف این نگاه را داشته باشد، آن نگاه را آفت مجموعه می‌دانیم و اصلاح می‌کنیم.
 
رمضانی در بخش دیگری از سخنان خود گفت: در کنار موضوع مستندسازی، باید توجه ویژه‌ای به موضوع اطلاع‌رسانی داشته باشیم. منظور از اطلاع‌رسانی، بازگوییِ اقدامات به منظور ماندگاری آن‌ها و ثبت برای آیندگان است. این تجربیات باید به دور از هرگونه ریا و تزویر، سرِ دست گرفته و تکثیر شود. به نظرم امروز به جایی رسیده‌ایم که می‌توانیم آموزش‌ها و خدمات ارائه شده در بشاگرد را، که به منظور توانمندسازی مردم انجام شده، به سمت ایجاد اشتغال پایدار ببریم تا این توانمندسازی به باروری برسد.
 
وی با تقدیر از دست‌اندرکاران برگزاریِ طرح مدرسه جهادی خواندن گفت: از همه عزیزان حاضر در فعالیت‌های جهادی نهاد تشکر و افتخار می‌کنم که خدا این توفیق را داده تا در این فضا حاضر باشم.
 
تقدیر از استادان و مربیان حاضر در این طرح از سوی مهدی رمضانی و رونمایی از کتاب «دنیای پنجره‌ها: آثار نقاشی مدرسه جهادی خواندن» پایان‌بخش این نشست بود.
 
نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور، در کنار گروه‌های جهادی دیگر، از سال ۱۳۹۷ تاکنون ۱۰ دوره آموزشی متنوع با عنوان «مدرسه جهادی خواندن» برای دانش‌آموزان گروه سنی مختلف در منطقه بشاگرد برگزار کرده است.

محتوای این دوره‌ها شامل ادبیات داستانی، شعر، نقاشی، روزنامه‌نگاری، نوشتن و مهارت‌های زندگی بوده است. نهاد کتابخانه‌ها همچنین در سال‌های گذشته برای مناطق محروم و کم‌برخوردار در استان‌های تهران، همدان، شیراز و مازندران، به جز برگزاریِ‌ دوره‌های آموزشی و کارگاهی گوناگون، اقدامات مختلفی در حوزه نوسازی، بازسازی و تعمیر کتابخانه و نیز تکمیل منابع کتابخانه‌ای در این مناطق انجام داده است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها