چهارشنبه ۹ آذر ۱۴۰۱ - ۰۹:۳۹
کتاب «محاکمه رضاشاه و روشنفکران پیرامون او» به چاپ سوم رسید

کتاب «محاکمه رضاشاه و روشنفکران پیرامون او» از سوی گروه تحقیق مؤسسه فرهنگی هنری قدرولایت به چاپ سوم رسید.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا)، کتاب «محاکمه رضاشاه و روشنفکران پیرامون او» از سوی گروه تحقیق مؤسسه فرهنگی هنری قدرولایت به چاپ سوم رسید. در این کتاب در 12 جلسه دادگاه رضاشاه و روشنفکرانی چون سیدحسن تقی زاده، محمدعلی فروغی، علی اکبر داور، و علی‌اصغر حکمت و... با حضور برخی شاکیان بصورت فرضی اما مستند و بر اساس مشروطه و قانون مجازات عمومی مصوب آن زمان محاکمه شده و احکام آنان صادر می‌‌شود.

اگر بخواهیم بخش‌های اصلی و عمده اقداماتی که رضاخان به دستیاری منورالفکران و دخالت و حمایت کشور استعمارگر انگلستان به زیان کشور و ملت انجام داد و برای آنها باید از او حساب‌کشی کنیم را برشماریم به فهرستی طولانی دست می‌یابیم که مواردی از آن عبارتند از:

1- رضاخان بایستی حقایق کودتای سوم اسفند 1299 را بازگو کند و برای قرارهایی که با یک کشور بیگانه و استعمارگر و اشغالگر برای حفظ منافع آنها گذاشته بود محاکمه شود.

2- رضاخان بایستی در پیشگاه ملت بزرگ ایران از چرایی اقدامات جنایتکارانه خود علیه اجنبی ستیزانی چون میرزا کوچک خان جنگلی، محمدتقی خان پسیان و شیخ محمد خیابانی بگوید و محاکمه شود.

3- رضاخان و تیم همراه او به خصوص منورالفکران بایستی پاسخ دهند که چرا و با چه توجیهی اقدام به تغییر سبک زندگی مردم کردند و سبک زندگی غربی را که بیگانه با مفاخر و عقاید و حیثیت آنان بود، آن هم بصورت سطحی و لاله‌زاری، به مردم تحمیل کردند و جنایت عظیم مسجد گوهرشاد و اهانت به حرم شریف رضوی و اجبار زنان به کشف حجاب را مرتکب شدند؟

4- رضاخان بایستی بخاطر غصب املاک و اموال مردم و به خاک سیاه نشاندن خانواده‌ها و ایلات و عشایر، که در کتاب‌های پژوهشگران و اسناد غربی‌ها فراوان ذکر شده و به او «جانور زمین خوار» و «دزد سیری ناپذیر» لقب داده‌اند، محاکمه شود. 

5- رضاخان می‌باید بخاطر قانون شکنی‌ها و ضدیت با قانون مشروطه و طویله خواندن مجلش شورای ملی و دخالت گسترده در انتخابات مجلس و سلب مسئولیت وزراء و متصدیان امور به زیان‌ها و خسارات‌های مالی فراوان که به کشور وارد کرد، پاسخگو بوده و محاکمه شود.

کتاب «محاکمه رضاشاه و روشنفکران پیرامون او» در 326 صفحه با قیمت 80 هزار تومان از سوی گروه تحقیق مؤسسه فرهنگی هنری قدرولایت تألیف و در قطع رقعی و منتشر شده است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها