سه‌شنبه ۸ آذر ۱۴۰۱ - ۱۰:۵۹
کتاب «کیفیت نزول آیات سوره‌های قرآن کریم» منتشر شد

کتاب «کیفیت نزول آیات سوره‌های قرآن کریم» اثر محمد خامه گر در 321 صفحه روانه بازار نشر شد.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا)، کتاب «کیفیت نزول آیات سوره های قرآن کریم» اثر محمد خامه گر است که به همت پژوهشکده اسلام تمدنی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی تهیه و به همت نشر این پژوهشگاه در 321 صفحه منتشر شد.

در دوران معاصر موجی از پژوهش‌های قرآنی به بررسی روشمندانه و جداسازی اطلاعات صحیح از سقیم دوران گذشته اختصاص یافته و نتایج آن معضلات متعددی را از مطالعات قرآنی حل کرده است که اثر آن در فهم و تفسیر دقیق‌تری از آیات زندگی آفرین قرآن کریم نمودار شده است.

اثر پیشرو با هدف تبیین نظریه نظم نزولی قرآن کریم به رشته تحریر درآمده است. نگارنده با بهره‌گیری از دقایق و ظرایف کاربردهای قرآنی، روایات صحیح، گزارش‌های تاریخی معتبر، دلایل عقلی و مقایسه هوشمندانه و روشمندانه این اطلاعات در کنار با یکدیگر، به بررسی دیدگاه‌های گوناگون درباره سوره‌های قرآن کریم پرداخته و ضمن رد دیدگاه آیات مستثنیات (آیه‌های مکی سوره‌های مدنی و آیات مدنی سوره‌های مکی) از نزول یکباره اغلب سوره‌های قرآن کریم و نزول پیاپی قسمت‌های یک سوره در یک بازه زمانی مشخص به ویژه سوره‌های بزرگ مانند سوره بقره دفاع کرده و موارد استثنا را گوشزد کرده است. در ادامه، فرایند شناسایی روشمند نزول سوره‌ها با تبیین اصول و قواعد نزولی سوره‌ها با ذکر نمونه‌های گوناگون گزارش شده و در پایان نیز سوره‌های انسان و علق به عنوان دو نمونه به تفصیل بررسی گردیده و دیدگاه‌های مخالف به تیغ نقد رانده شده است.
 
این اثر در پنج فصل تالیف شده است؛ در فصل اول روش‌های نزول سوره‌های قرآن در روایات تبیین شده و دیدگاه مفسران درباره کیفیت نزول سوره‌های قرآن نیز تشریح و سپس کارکردهای شناسایی واحدهای نزول به سوره‌های قرآن نیز مورد بحث و بررسی قرار گرفته است.

نویسنده در دومین فصل از این اثر که با عنوان «ادله نزول پیوسته آیات سوره‌های قرآن کریم» به رشته تحریر درآمده، پس از بیان انسجام متنی سوره‌های قرآن، به وحدت غرض هر سوره قرآن، ضرورت هماهنگی اسلوب بیانی قرآن با اصول عقلایی محاوره، آیات دلالت کننده بر نزول سوره‌های قرآن، نزول ترتیلی قرآن کریم، روایات نزول سوره دو بسمله و روایات ترتیب نزول می‌پردازد.

«نقد دلایل نظریه نزول پراکنده آیات سوره‌های قرآن» عنوان سومین فصل از کتاب حاضر است که در این فصل، ضمن نقد دلالت برخی آیات بر نزول پراکنده آیات قرآن، به نقد روایات نزول قرآن به صورت آیات پراکنده پرداخته شده و در ادامه نقد روایات چینش آیات بر خلاف ترتیب نزول، تبیین و نقد وجود آیات مستثنیات در سوره‌های مکی و مدنی و نقد دلالت روایات اسباب نزول بر نزول تدریجی سوره تشریح شده است.

در فصل چهارم به «فرایند شناسایی روشمند کیفیت نزول سوره‌های قرآن» اشاره شده که در این راستا، پس از تعیین مشخصات نزولی سوره، قرائن نزول یکباره سوره و قرائن نزول پیاپی آیات سوره و قرائن نزول پراکنده آیات سوره بررسی شده است.

در پنجمین آخرین فصل از این کتاب به بررسی روشمند کیفیت نزول آیات سوره قرآن پرداخته شده است. در این فصل پس از بررسی مشخصات نزولی سوره های علق و انسان، دلایل طرفداران نزول یکباره و نزول پراکنده آیات سوره‌های این دو سوره بررسی شده است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها