سه‌شنبه ۸ آذر ۱۴۰۱ - ۱۱:۵۳
درسنامه آموزش خط فارسی برای فارسی‌آموزان خارجی منتشر می‌شود

با تصویب شورای آموزشی و انتشاراتی دانشگاه بلگراد و مشارکت بنیاد سعدی و رایزنی فرهنگی ایران در بلگراد، درسنامه «دبیره: آموزش خط فارسی؛ ویژه فارسی‌آموزان خارجی» منتشر و عرضه می‌شود.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا)، «دبیره»، تالیف سعید صفری، استاد زبان فارسی دانشگاه بلگراد، به‌عنوان سرفصل درسی برای سطح مقدماتی دانشجویان این دانشگاه تعیین و تصویب شده است.

این درسنامه نخستین اثر دانشگاهی است که با شیوه‌ای جدید و ویژه به مقوله آموزش خط و نظام نوشتاری فارسی به فارسی‌آموزان خارجی می‌پردازد.

در این کتاب آموزشی، دانشجویان به ترتیب با نویسه‌ها و تطابق آن با واج‌های فارسی، شیوه اتصال حروف، تشکیل واژه و واحدهای بزرگ‌تر از واژه آشنا می‌شوند و در ادامه ضمن یادگیری نکات آموزشی، تمرین‌های متعددی برای آموزش واژه‌نویسی، واژه‌خوانی، جمله‌‌نویسی، جمله‌خوانی، متن‌نویسی، متن‌خوانی و روان‌خوانی ارایه شده است.

در بخش اول کتاب، اطلاعاتی در خصوص زبان و ادب فارسی و نیز تاریخچه خط فارسی گنجانده شده و دانشجویان با پیشینه تاریخی خطوطی که زبان فارسی در طول تاریخ با آنها نوشته شده از جمله خط میخی در فارسی باستان، خطوط پهلوی، اوستایی و خط فارسی امروز آشنا می‌شوند.

از دیگر ویژگی‌های این کتاب، به کارگیری قلم‌های (فونت) گوناگون در متن‌های آموزشی، استفاده از آثار فاخر زبان فارسی کهن و معاصر به عنوان نمونه‌های کار تمرینی، تخصیص بخش ویژه خوانش متون رسانه و مطبوعات و طراحی چشم‌نواز با استفاده از جلوه‌های بصری و هنری خط و نقاشی ایرانی است.

در بخشی از پیش‌گفتار این کتاب آمده است:
«درسنامه دبیره به فارسی آموزان کمک می‌کند تا به سهولت و گام به گام خط فارسی و خواندن را بیاموزند و در ادامه با تقویت سایر مهارت‌ها، زبان فارسی را به آسانی فراگیرند. مخاطب اصلی این درسنامه، دانشجویان و علاقه‌مندان به زبان فارسی هستند که هیچ‌ آشنایی با زبان و خط فارسی ندارند و از این رو، این کتاب، دریچه‌ای است که با آن می‌توانند به دنیای بزرگ زبان و ادب فارسی و تاریخ و تمدن ایران گام نهاده و از زیبایی‌های یک زبان اصیل و کلاسیک شرقی لذت ببرند.»

پیش از این، «درسنامه پنجره» با هدف تقویت مهارت‌های فارسی‌آموزان به عنوان سرفصل آموزشی به تصویب دانشگاه بلگراد رسیده بود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها