یکشنبه ۶ آذر ۱۴۰۱ - ۱۳:۴۳
معاون برنامه‌ریزی، پژوهش و فناوری اطلاعات نهاد از کتابخانه ملی تایلند بازدید کرد

سیدباقر میرعبداللهی که برای شرکت در کارگاه منطقه‌ای «ایفلا» با عنوان «به سوی کتابخانه پایدار» به بانکوک سفر کرده بود،  ضمن بازدید از کتابخانه ملی تایلند با تنی چند از مسئولان فرهنگی این کشور دیدار و گفت‌وگو کرد.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا)، سیدباقر میرعبداللهی، معاون برنامه‌ریزی، پژوهش و فناوری اطلاعات نهاد در روزهای برگزاریِ کارگاه منطقه‌ای «ایفلا» در بانکوک که از ۲۳ تا ۲۵ آبان امسال مصادف با  ۱۴ تا ۱۷ نوامبر ۲۰۲۲ برگزار شده است ؛به همراه سید مجید سادات‌لاریجانی، سرپرست رایزنی فرهنگی جمهوری اسلامی ایران در تایلند ضمن بازدید از کتابخانه‌ ملی این کشور، با باپیت ویتایا ویروت، معاون اداره امور هنری و باستانی وزارت فرهنگ تایلند، نورات پانیا گام، رئیس کتابخانه ملی تایلند و سیریون اونساب، نایب رئیس کتابخانه ملی دیدار و گفت‌وگو کرد.
 
در این دیدار سیدباقر میرعبداللهی، معاون برنامه‌ریزی، پژوهش و فناوری اطلاعات نهاد، با اشاره به وظایف قانونی نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور و تشریح ساختار سازمانی آن، گفت: ایران دارای ۳ هزار و ۷۲۸ باب کتابخانه عمومی است و بر اساس قانون تأسیس نهاد کتابخانه‌های عمومی ایران، این نهاد متولی قانونیِ اداره کتابخانه‌های عمومی در ایران است.
 
وی در این دیدار با اشاره به آماری از آخرین وضعیت کتابخانه‌های عمومی در ایران، به بیان مواردی چون تاریخچه تأسیس نهاد، تبیین محتوای کلی سند چشم‌انداز، گزارش فعالیت‌های فرهنگی و ترویجیِ کتاب‌محور در کتابخانه‌های نهادی، منابع مالی نهاد، فعالیت‌های آموزشی نهاد، فرایند ارزیابی و ارسال منابع به کتابخانه‌ها، خط‌مشیِ مجموعه‌سازی و خدمات برون‌کتابخانه‌ای پرداخت.
 
معاون برنامه‌ریزی نهاد در ادامه، ضمن ارائه گزارشی از فعالیت‌های برون‌مرزیِ نهاد کتابخانه‌ها، تمایل نهاد برای همکاری‌های بیشتر با کتابخانه‌های زیرنظرِ وزارت فرهنگ تایلند، تبادل تجربیات کتابخانه‌ای، اهدای کتاب و غنی‌سازی «گوشه ایران» در این کتابخانه را اعلام و از میزبانی این کشور برای برگزاریِ کارگاه منطقه‌ای «ایفلا»  قدردانی کرد.
 
هدف اصلی از کار در کتابخانه، خدمت به اجتماع است
 در این دیدار باپیت ویتایا ویروت، معاون اداره امور هنری و باستانی وزارت فرهنگ تایلند نیز ضمن تشکر از معاون برنامه‌ریزی نهاد برای حضور در کتابخانه ملی تایلند و اظهار شگفتی از تنوع فعالیت‌ کتابخانه‌های عمومی در ایران، از ایران به عنوان کشوری با تمدنی کهن و فرهنگی غنی نام برد.
 
وی در ادامه با اشاره به اینکه کتابخانه بخش مهمی از تاریخ و عامل پیشرفت فرهنگی و تمدنی است، عنوان کرد: هدف اصلی از کار در کتابخانه، خدمت به اجتماع است و کتابخانه هم محل اندوختن دانش و هم انتقال‌دهنده مواریث فرهنگی و تفکر گذشتگان است؛ از این رو، اطلاعات، ارزشی منحصربفرد در فرایند توسعه فرهنگی و اجتماعی دارد و کتابخانه‌ها دانش را برای اقشار جامعه طبق نیازشان فراهم می‌کنند و از کوشش‌های آموزشی فردی حمایت می‌کنند.
 
معاون وزارت فرهنگ تایلند در خصوص کتابخانه ملی این کشور به تشریح وضعیت این کتابخانه پرداخت و گفت: کتابخانه ملی تایلند رسماً در ۱۲ اکتبر ۱۹۰۵ از ادغام سه کتابخانه سلطنتی به وجود آمد و در سال ۱۹۶۶ ساختمان جدید در مساحتی بالغ بر ۱۶۰۰۰ متر مربع زیربنا و در ۵ طبقه افتتاح شد. کتاب‌ها، مجلات و روزنامه‌هایی به زبان تایلندی و زبان‌های دیگر، به علاوه کتاب‌های مرجع، نسخ خطی، نقشه، فیلم، ویدئو و اسلاید در این کتابخانه موجود است.
 
وی افزود: سیستم مبادله بین کتابخانه‌ای نیز در این کتابخانه دایر است. همچنین برگزاری سمینار و برنامه‌های آموزشی و فرهنگی از فعالیت‌های دیگر این کتابخانه است. این کتابخانه توسط اداره هنرهای زیبای وزارت فرهنگ تایلند اداره می‌شود و شامل ۱۶ شعبه استانی با مساحت‌های متفاوت است.
 
معاون اداره امور هنری و باستانی وزارت فرهنگ تایلند در خصوص منابع این کتابخانه گفت: در این کتابخانه کتاب‌های عمومی به زبان تایلندی و انگلیسی در دسترس هستند. وجود کتاب‌هایی به زبان‌های مختلف که از راه مبادلات بین‌المللی به کتابخانه راه یافته‌اند از دیگر امکانات این کتابخانه است.
 
وی ادامه داد: کتاب‌های کمیاب و نایاب خطی و غیرخطی این کتابخانه اسناد ارزشمندی هستند که هم از نظر محتوا و هم از نظر چاپ، میراث معنویِ ملی محسوب می‌شوند که ممکن است کاربران نتوانند آن‌ها را در هر کتابخانه‌ای بیابند. این کتاب‌ها شامل نوشته‌های سلطنتی، کتاب‌های چاپ اول و کتاب‌های نفیس است که تصاویر ارزشمند تاریخی دارند.
 

این دیدار در جریان سفر معاون برنامه‌ریزی نهاد به بانکوک برای شرکت در کارگاه منطقه‌ای «ایفلا» با عنوان «به سوی کتابخانه پایدار» در آسیا-اقیانوسیه انجام شد. نهاد برای اولین بار و به دعوت و هزینه ایفلا در این کارگاه حضور پیدا کرد. کارگاه منطقه‌ای ایفلا طی ۳ روز از ۲۳ تا ۲۵ آبان ماه امسال با حضور مدیران و متخصصان حرفه‌ای کتابخانه‌های مهم و معتبر منطقه آسیا-اقیانوسیه (با حضور ۴۵ شرکت‌کننده از ۴۳ کشور) برگزار شد.
 
این کارگاه سه‌روزه بر مفهوم «ایجاد ارتباط»، «مهارت» ‌ و «درک مورد نیاز برای ارتقای حوزه کتابخانه پایدار» متمرکز بود. همچنین این کارگاه فضا و فرصتی را برای بحث در مورد اقدامات کلیدی که می‌تواند به حمایت از توسعه جوامع در آینده کمک کند، پرداخت. نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور با هدف انتقال تجربیات جمهوری اسلامی ایران در حوزه کتابخانه‌های عمومی در این همایش شرکت کرده بود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها