شنبه ۵ آذر ۱۴۰۱ - ۱۲:۱۸
استفاده از تیرآهن فوق سنگین در چه سازه‌هایی مجاز است؟

یرآهن فوق سنگین یکی از انواع تیرآهن هاش و مهم‌ترین مقاطع فولادی موجود در بازار آهن‌آلات است که به دلیل کاربردهای گسترده در ساختمان‌سازی، توجه خریداران و سرمایه‌گذاران زیادی را به خود جلب کرده است. در ادامه به این مقوله می‌پردازیم.

خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)؛ تیرآهن فوق سنگین یکی از انواع تیرآهن هاش و مهم‌ترین مقاطع فولادی موجود در بازار آهن‌آلات است که به دلیل کاربردهای گسترده در ساختمان‌سازی، توجه خریداران و سرمایه‌گذاران زیادی را به خود جلب کرده است. علت نام‌گذاری این تیرآهن، قرارگیری بال و جان به صورت عمود بر هم و شکل‌گیری ساختاری به شکل حرف H است.

تاریخچه‌ی مختصر ساخت و تولید تیرآهن هاش
پیش از پرداختن به مشخصات تیرآهن فوق سنگین، تاریخچه‌ی تولید تیرآهن هاش را بررسی می‌کنیم. جالب است بدانید که این محصول اولین بار در شرکت Bethlehem تولید شد و توانست در صنعت فولاد تحولی بزرگ و خارق‌العاده ایجاد کند.
بعد از این زمان، از این محصول به صورت گسترده در ساخت سوله‌ها، آسمان‌خراش‌ها، پل‌ها و ... استفاده شد. در حقیقت کاربردهای گسترده این تیرآهن از جمله تیرآهن هاش فوق سنگین، محبوبیت و تولید آن را توسط برندهای مختلف افزایش داد.
 
معرفی انواع تیرآهن هاش یا بال پهن
یکی از مهم‌ترین مسائلی که فعالان حوزه آهن‌آلات علاوه بر قیمت تیرآهن و قیمت انواع هاش باید به آن توجه کنند این است که تیرآهن هاش در سه نوع سبک، سنگین و فوق سنگین در بازار موجود است. آشنایی با مشخصات هرکدام از این محصولات می‌تواند در انتخابی صحیح و مطمئن به شما کمک کند.
تیرآهن هاش سبک (HEA~IPBL)
به کار رفتن حرف L در اسم این تیرآهن نشانگر پایین بودن وزن آن است. از مشخصات تیرآهن هاش سبک می‌توان به ارتفاع مقطع بین ۹۶ تا ۹۹۰، سایز ۱۰۰ تا ۱۰۰۰ و طول بال ۱۰۰ تا ۳۰۰ میلی‌متر اشاره کرد.
تیرآهن هاش سنگین (HEB~IPB)
تولید این نوع تیرآهن براساس استاندارد فولاد کشور آلمان انجام شده و طول بال و ارتفاع مقطع آن به ترتیب بین ۱۰۰ تا ۳۰۰ و ۱۰۰ تا ۱۰۰۰ میلی‌متر متغیر است.
تیرآهن هاش فوق سنگین (HEM~IPBV)
به کار رفتن حرف V در اسم این تیرآهن نشان‌دهنده‌ی بالا بودن وزن آن است. تیرآهن هاش فوق سنگین مطابق با استاندارد کشور آلمان و در ارتفاع مقطع ۱۲۰ تا ۱۰۰۸، سایز ۱۰۰ تا ۱۰۰۰ و طول بال ۱۰۶ تا ۳۰۲ میلی‌متر تولید می‌شود.
مهم‌ترین کاربرد تیرآهن هاش سنگین در صنعت ساخت‌وساز
آشنایی با کاربردهای دقیق تیرآهن هاش فوق سنگین می‌تواند به شما در سرمایه‌گذاری مطمئن کمک کند. مجموع کاربردهای این محصول را می‌توان در موارد زیر خلاصه کرد:
ساخت برج‌ها
ابعاد بالای تیرآهن فوق سنگین آن را به گزینه‌ی ایده‌آلی برای استفاده در برج‌های مختلف تبدیل کرده است.
کاربرد در پالایشگاه
یکی دیگر از کاربردهای تیرآهن هاش فوق سنگین، استفاده از آن به صورت بست تیرآهنی در پالایشگاه‌ها است.
ساخت پل‌ها
تیرآهن هاش فوق سنگین می‌تواند باعث افزایش مقاومت پل در برابر عوامل مخرب و افزایش عمر آن شود.
سازه‌های ضدزلزله
سطح مقطع زیاد تیرآهن فوق سنگین، تنش کمتری را منتقل می‌کند؛ در نتیجه نیروهای وارد شده به سازه منتقل نمی‌شوند.
ساخت خرپا
در صورت حذف ستون از سازه، می‌توان از خرپا به جای آن استفاده کرد.

نحوه‌ی تولید تیرآهن هاش سنگین

 

یکی از عوامل مهم و تأثیرگذار در قیمت تیرآهن فوق سنگین فرآیند تولید و نوع مواد به کار رفته در ساخت آن است. پس به دلیل اهمیت این مسئله به بررسی نحوه‌ی تولید این مقطع فولادی می‌پردازیم. برای تولید تیرآهن فوق سنگین از فرآیند نورد گرم استفاده می‌شود. برای این منظور ابتدا شمش‌ها تحت تأثیر دمایی بالاتر از ۱۱۰۰ درجه سانتی‌گراد قرار گرفته و حالت خمیری پیدا می‌کنند.
در مرحله‌ی بعد این مواد مذاب در قالب‌های مخصوصی ریخته شده و بعد از عبور از ایستگاه‌های مختلف تحت تأثیر فشار قرار می‌گیرند. نتیجه‌ی این فشار کاهش لبه‌ها و ضخامت بال است. در مرحله‌ی آخر بعد از شکل‌گیری، ابعاد محصول مجدداً سنجیده می‌شود. وارد شدن فشار و نیروی زیاد در مرحله‌ی آخر باعث یکسان شدن ارتفاع تیرآهن فوق سنگین در تمام مراحل فرآیند می‌شود.
کارخانه‌های تولیدکننده هاش سنگین
تیرآهن فوق سنگین موجود در بازار ایران در دو نوع تولید داخلی و وارداتی وجود دارد. مجموعه‌های زیادی در کشور نسبت به تولید این محصول اقدام کرده‌اند که از جمله‌ی مهم‌ترین آن‌ها می‌توان به کارخانه ذوب آهن اصفهان اشاره کرد. تیرآهن فوق سنگین این کارخانه که مطابق با استاندارد ملی ایران (شماره ۱۴۴۸۴) تولید می‌شود، از کیفیت بالایی برخوردار بوده و برای رفاه حال مشتریان به صورت آنلاین و تلفنی در فروشگاه اینترنتی پیوان به فروش می‌رسد. به علاوه انواع هاش سبک و سنگین وارداتی نیز در انبار ما موجود است که بعد از ثبت سفارش می‌توانید آن را در کوتاه‌ترین زمان ممکن تحویل بگیرید.
 
مزایای کاربرد تیرآهن هاش سنگین
یکی دیگر از موارد مهمی که خریداران تیرآهن فوق سنگین باید به آن توجه کنند، مزایا و معایب آن است. مزایای این محصول در موارد زیر خلاصه می‌شود:
مقاومت بالا در برابر نیروهای خمشی، برشی، حرکات و رانش زمین
کاهش ضریب خطا و میزان مصرف آهن در صورت استفاده از تیرآهن فوق سنگین
کاهش هزینه‌های عملیاتی
سرعت نصب بالا
تسریع اتمام پروژه
امکان استفاده به عنوان ستون یا تکیه‌گاه به دلیل بزرگی سطح مقطع
کاربردهای گسترده در صنایع مختلف اعم از کشتی‌سازی، پالایشگاه و ...
معایب کاربرد تیرآهن فوق سنگین
معایب تیرآهن فوق سنگین شامل موارد زیر است:
مقاومت پایین در مقابل خوردگی
مقاومت پایین در دمای بالا
جوش تیرآهن فوق سنگین در سازه‌های فولادی هزینه‌ی زیادی را به پروژه تحمیل می‌کند
عوامل مؤثر بر قیمت تیرآهن فوق سنگین
توجه به عوامل مؤثر بر قیمت تیرآهن فوق سنگین، می‌تواند به شما در پیش‌بینی صحیح قیمت این محصول و نوسانات آن کمک کند. فاکتورهای مؤثر بر قیمت تیرآهن به شرح زیر است:
۱. نوسانات قیمت ارز
تغییرات قیمت ارز بر روی قیمت محصولات مختلف اعم از تیرآهن فوق سنگین اثرگذار است.
۲. قیمت مواد اولیه
اگر به هر دلیلی قیمت آهن که ماده‌ی اولیه تولید تیرآهن است، افزایش یابد؛ قیمت نهایی این محصول هم افزایش می‌یابد.
۳. میزان عرضه و تقاضا
عرضه بالا و تقاضای کم باعث کاهش قیمت و عرضه پایین و تقاضای بالا هم باعث افزایش قیمت تیرآهن فوق سنگین می‌شود.
۴. شرایط آب و هوایی و تغییرات فصل
فرا رسیدن فصل سرما باعث رکود پروژه‌های ساخت و ساز شده که نتیجه‌ی آن کاهش تقاضا و به تبع کاهش قیمت تیرآهن فوق سنگین است.
سخن پایانی
ورود به بازار پرتلاطم آهن نیازمند مراجعه به منبعی مطمئن و ایمن است که اطلاعات لازم را در اختیار شما قرار داده و ضمن تحویل محصول در کوتاه‌ترین زمان ممکن، اصالت و کیفیت آن را هم تضمین کند. ازآنجاکه این محصول فولادی، ایمنی و استحکام سازه شما را تضمین می‌کند، بنابراین در زمان خرید به آن توجه ویژه داشته باشید.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

تازه‌ها