شنبه ۵ آذر ۱۴۰۱ - ۱۶:۳۸
هدف از قصه‌گویی کاشتن بذر ایمان در دل بچه‌هاست

مدیرعامل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان در آیین پایانی منطقه یک جشنواره بین‌المللی قصه‌گویی، هدف از قصه‌گویی را کاشتن بذر ایمان در دل بچه‌ها عنوان کرد.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، حامد علامتی که در جمع میهمانان شرکت‌کننده در مرحله منطقه‌ای بیست و چهارمین جشنواره بین‌المللی قصه‌گویی در تبریز سخنرانی می‌کرد با اعلام این مطلب تاکید کرد: این نکته مهمی است که امروز بعد از ۲۴ دوره برگزاری خوب جشنواره‌های بین‌المللی قصه‌گویی باید بررسی کنیم که هدف غایی و نهایی از قصه‌گویی برای بچه‌ها چیست و چه هدفی را باید دنبال کنیم.

وی با اشاره به بخش‌هایی از بیانات مقام معظم رهبری در مورد هنر قصه‌گویی و تاثیر آن در تربیت و شکل‌گیری شخصیت انسان افزود: به اعتقاد بنده هدف غایی از فعالیت قصه‌گویی در بیانات رهبر معظم انقلاب به صورت شفاف و واضح بیان شده و آن ایجاد و تقویت ایمان در دل بچه‌هاست.

علامتی در عین حال تصریح کرد: اینکه قصه بر ذهن و زبان مخاطب اثر می‌گذارد و ابزار اثرگذاری در انتقال مفاهیم تربیتی است کاملاً صحیح و به‌جاست؛ اما مهم این سوال اصلی این است که با قصه‌گویی می‌خواهیم به کجا برسیم و هدف اصلی کجاست؟ و پاسخ همان تعمیر و نهادینه‌سازی ایمان در جان و روح و کودکان و نوجوانان است.

مدیرعامل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان با اشاره به اینکه توسعه و ترویج فرهنگ قصه‌گویی یکی از راه‌های مقابله با آسیب‌هایی است که فرزندان‌مان را تهدید می‌کند، تاکید کرد: در فعالیت قصه‌گویی هم محتوا بسیار مهم است و هم شیوه و هنر قصه‌گو اهمیت بسیار بالایی دارد و هر دوی این‌ها در نیل به هدف نهایی قصه‌گویی اثرگذارند.

وی با بیان اینکه، امروزه یکی از چالش‌های مهم در عرصه تعلیم و تربیت این است که بچه‌های ما آنقدر در فضای مجازی درگیر هستند که مهارت فکر کردن و اندیشیدن را از دست داده و دیگر اندیشه‌ورزی برای‌شان، موضوعیتی ندارد، تصریح کرد: ما به عنوان مهندسان فرهنگی باید مراقبت کنیم عناصری مانند اندیشیدن و تفکر در بچه‌ها تقویت شود و وظیفه داریم با تضعیف این مهارت مقابله کنیم.

علامتی با اشاره به آیاتی از قرآن کریم تاکید کرد: تربیت انسان کار سختی است و در عین حال قرآن کریم برای این کار سخت از یک ابزار ساده یعنی قصه‌گویی به بهترین نحو استفاده کرده است.

مدیرعامل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان با قدردانی از مجموعه عوامل دست‌اندرکار برگزاری این جشنواره، مشارکت فعال نهادها و سازمان‌های دولتی استان آذربایجان شرقی در این جشنواره را نشان از عقبه فرهنگی تبریز دانست و از برگزاری موفق این رویداد فرهنگی در تبریز، «شهر اولین‌ها» تشکر کرد.

آیین پایانی منطقه یکی کشوری بیست و چهارمین جشنواره بین المللی قصه‌گویی پنج‌شنبه ۳ آذر ۱۴۰۱ با معرفی برگزیدگان در تبریز به کار خود پایان داد.

در این رقابت قصه‌گویان منتخب استان آذربایجان شرقی، آذربایجان غربی، اردبیل، زنجان و قزوین طی روزهای اول و دوم آذر ۱۴۰۱ به اجرای قصه‌وگیی پرداختند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها