جمعه ۴ آذر ۱۴۰۱ - ۱۶:۱۵
شوراهای فرهنگ عمومی استان‌ها تقویت می‌شوند/  طرح «آموزش هنر برای همه»

محمدمهدی اسماعیلی، شورای فرهنگ عمومی استان‌ها را پارلمان فرهنگ، هنر و رسانه دانست و گفت: تقویت شوراهای فرهنگ عمومی استان‌ها در دستور کار دولت مردمی قرار دارد و بر همین اساس برای نخستین بار بودجه برای اجرای مصوبات شورای فرهنگ عمومی استان‌ها اختصاص داده می‌شود.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا) به نقل از مرکز روابط عمومی و اطلاع‌رسانی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، محمدمهدی اسماعیلی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی پیش از ظهر امروز در ادامه سفر استانی خود به شهرستان مشگین شهر از توابع استان اردبیل در جمع اهالی فرهنگ، هنر و رسانه حضور یافت و پس از شنیدن نقطه نظرات، پیشنهادات و دغدغه‌های تعدادی از اصحاب فرهنگ، هنر و رسانه در سخنانی، تحقق عدالت فرهنگی را از مهمترین رویکردهای دولت مردمی و انقلابی برشمرد و گفت: دولت مردمی همواره به دنبال ایجاد فرصت‌های برابر با نگاهی عادلانه برای اهالی فرهنگ و هنر در نقاط مختلف کشور است و بر همین اساس تحقق عدالت فرهنگی از اهداف اصلی و مهم وزارت فرهنگ در دوره جدید به شمار می‌رود.

اسماعیلی با بیان اینکه «تمرکز گرایی نادرست» یکی از آسیب های حوزه فرهنگ و هنر طی سالهای گذشته به شمار می‌رود، تصریح کرد: به عنوان نمونه در حوزه سینما مضمون بخش عمده‌ای از آثار درباره روایت زندگی بخش خاصی از اقلیت جامعه بوده است و از رنگ و بوی بومی خبری نیست.

وی تاکید کرد: بر همین اساس تحقق عدالت فرهنگی در این حوزه به این معناست که با شناسایی استعدادهای جدید و بومی به تقویت حس عمومی در تولیدات حوزه سینما برسیم تا جای خالی روایت بدنه پرشور و قدرتمند جامعه در آثار احساس نشود.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی با اشاره به بیش از ۶۰ سفر استانی خود به شهرستان های مختلف کشور طی یکسال اخیر گفت: طی این سفرهای متعدد شاهد حضور استعدادهای درخشان حوزه های مختلف فرهنگی و هنری بوده ام که تمامی این استعدادها نیاز به پشتیبانی برای معرفی بیشتر دارد و این مسئله در راستای عدالت فرهنگی تحقق پیدا می کند.

مشارکت 58 هزار نفر در مرحله دوم طرح «آموزش هنر برای همه»

وی ادامه داد: مرحله دوم طرح «آموزش هنر برای همه» در قالب قرارگاه محرومیت زدایی از فرهنگ با مشارکت ۴۰ هزار هنرجو از اوایل مهرها در نقاط مختلف کشور آغاز شده است و امیدواریم این طرح که به منظور دسترسی رایگان همگان به امکانات آموزشی حوزه های مختلف فرهنگی و هنری برگزار می‌شود به تحقق کامل اهداف توسعه عدالت آموزش های فرهنگی و هنری منجر شود.

وی افزود: فعالیت قرارگاه محرومیت زدایی ابتدا در ۱۱ استان از بهمن ماه ۱۴۰۰ آغاز شد که با استقبال فراوان و افزایش ۱۰ استان دیگر، طرح در فاز اول در سطح  ۲۱ استان اجرا شد، این طرح در مرحله دوم به اغلب استان های کشور تسری پیدا کرده است و در این مرحله ۳۵ رشته هنری به صورت عمومی برای کل استان ها منظور شده و برای هر استان نیز با تأکید بر احیاء و تقویت هنرهای بومی و محلی بین ۲ تا ۵ رشته هنری خاص برای آموزش در نظر گرفته شده است که در مجموع بیش از ۱۲۰ رشته هنری در مناطق کم برخوردار استان ها به علاقه مندان آموزش داده می شود.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در بخش دیگری ازسخنان خود گفت: از زمان آغاز به کار وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در دوره جدید بیش از ۱۰ مجموعه فاخر فرهنگی نیمه تمام در نقاط مختلف کشور مورد بهره برداری قرار گرفته است، مجموعه هایی که با داشتن امکانات پیشرفته و مجهز در خدمت اهالی فرهنگ، هنر و رسانه شهرهای مختلف قرار گرفته است و این روند ادامه در سایر استان ها ادامه خواهد داشت‌.

اسماعیلی در پایان، شورای فرهنگ عمومی استان ها را پارلمان فرهنگی، هنری و رسانه ای دانست و گفت: تقویت شوراهای فرهنگ عمومی استان ها در دستور کار قرار دارد و بر همین اساس برای نخستین بار بودجه مستقل به شورای فرهنگ عمومی استانها اختصاص داده ایم تا این شوراها که با محوریت امام جمعه استان ها و با حضور مسئولان فرهنگی و نخبگان استان ها تشکیل می شود بهترین اتفاق ها برای حوزه فرهنگ و هنر استان ها رقم خورد.

گفتنی است، محمد مهدی اسماعیلی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی صبح امروز جمعه در ابتدای سفر استانی خود به استان اردبیل با حضور در گلزار شهدای شهرستان مشگین شهر از توابع استان اردبیل به مقام شامخ شهدای این منطقه ادای احترام کرد.

بازدید از چند پروژه عمرانی، دیدار با اهالی فرهنگ، هنر و رسانه مشگین‌شهر و حضور و سخنرانی به عنوان سخنران پیش از خطبه‌های نماز جمعه از دیگر برنامه های سفر یک روزه وزیر فرهنگ به شهرستان مشگین شهر بوده است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها