سه‌شنبه ۱ آذر ۱۴۰۱ - ۱۵:۵۴
کتاب «زندانی 345؛ شش سال اسارت در گوانتانامو»

چاپ نخست کتاب «زندانی 345؛ شش سال اسارت در گوانتانامو» تألیف سامی الحاج ترجمه زهرا توحیدیان از سوی انتشارات سروش منتشر و روانه بازار نشر شد.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا)، سامی الحاج در دسامبر 2001 در مرز پاکستان ـ افغانستان و درحالی‌که مشغول تهیه گزارش برای شبکه تلویزیونی الجزیره بود، توسط ارتش پاکستان دستگیر شد. مقامات وقت پاکستان این روزنامه‌نگار سودانی را که با مدارک رسمی در حال سفر بود، به مقامات آمریکایی تحویل دادند.

با وجود مدارکی که هویت خبرنگاری سامی را تأیید می‌کرد، مقامات آمریکایی او را به بهانه همکاری با القاعده به گوانتانامو فرستادند. سامی مانند ده‌ها انسان بی‌گناه دیگر، بعد از هفت سال از گوانتانامو آزاد شد؛ درحالی‌که رنج شکنجه‌های بی‌امان و اعتصاب غذایی 16 ماهه از او مرد دیگری ساخته بود.

کتاب پیش رو، خاطرات او از آغاز مأموریتش برای پوشش خبری تحولات افغانستان تا لحظه‌ای‌ است که از گوانتانامو رها شده و قدم بر خاک خارطوم می‌نهد. او پس از خروج از هواپیما گفت: «پس از تحمل هفت‌سال تحقیر، سرکوب و بی‌عدالتی، آن‌هم به‌خاطر گناه نداشته‌ام جز مسلمان‌بودن، حق دارم گریه کنم.»

چاپ نخست این کتاب در 194 صفحه رقعی، شمارگان 500 نسخه و با قیمت 110 هزار تومان از سوی انتشارات سروش در اختیار علاقه‌مندان این حوزه قرار گرفته است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها