دوشنبه ۳۰ آبان ۱۴۰۱ - ۱۴:۴۲
کتاب دیپلماسی ورزشی به استقبال جام‌جهانی می‌رود

چاپ نخست کتاب «دیپلماسی ورزشی؛ ریشه‌ها، نظریه و عملکرد» تألیف استوارت موری با ترجمه منصور کیائی دومین کتاب از مجموعه «دیپلماسی عمومی» از سوی انتشارات سروش منتشر و روانه بازار نشر شد.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا) به نقل از روابط‌عمومی انتشارات سروش؛ کتاب «دیپلماسی ورزشی؛ ریشه‌ها، نظریه و عملکرد» نمایی کلی از نقش ورزش در روابط بین‌الملل و دیپلماسی را ارائه می‌دهد.

 در گذشته، دیپلماسی ورزشی به‌عنوان بعدی دیرینه از روابط بیگانه بین مردم، ملت‌ها و دولت‌ها تعریف می‌شد. این روزها بیشتر به‌عنوان استفادۀ آگاهانه، راهبردی و مستمر از ورزش، ورزشکاران و رویدادهای ورزشی ازسوی بازیگران دولتی و غیردولتی برای پیشبرد سیاست، تجارت، توسعه، آموزش، تصویر، شهرت، برند و پیوندهای مردم با مردم شناخته می‌شود. برای درک بهتر حوزه‌های متعددی که ورزش و دیپلماسی با یکدیگر همپوشانی دارند.

این کتاب چهار مقوله جدید بین‌رشته‌ای و نظری دیپلماسی ورزشی را ارائه می‌دهد: سنتی، نوین، ورزش به‌عنوان دیپلماسی و ورزش ضددیپلماسی. پژوهش‌های موردی بسیاری این دسته‌بندی‌ها را تأیید می‌کنند؛ از المپیاد باستانی گرفته تا ظاهر اخیر راهبردهای دیپلماسی ورزشی دولتی درون‌زا و فراتر از آن، فعالیت‌های بازیگران ورزشی غیردولتی مانند اف.سی. بارسلونا، کالین کپرنیک و دنیای دیجیتال ورزش‌های الکترونیکی.

در نتیجه، چشم‌انداز دیپلماسی ورزشی و همچنین موانع و محدودیت‌های استفاده از ورزش به‌عنوان ابزار دیپلماتیک روشن‌تر می‌شود. این کتاب برای دانشجویان رشته‌های دیپلماسی، سیاست خارجی، مطالعات ورزشی و به‌طورکلی روابط بین‌الملل درخور توجه است.

 استوارت موری، دانشیار دانشگاه باند استرالیا و عضو آکادمی ورزش در دانشگاه ادینبورگ بریتانیا و کمک سردبیر مجله دیپلماسی و سیاست خارجی است.

در مقدمه مترجم این کتاب آمده است: «دولت‌ها به‌عنوان بزرگترین، قوی‌ترین، منسجم‌ترین و ثروتمندترین بازیگر در کره خاکی، همواره به‌دنبال استفاده یا سوءاستفاده از ابزارها و حوزه‌های مختلف زندگی مردم، جهت پیشبرد منافع خود بوده‌اند. استفاده از ورزش برای بهبود تصویر، پیشبرد اهداف یا تحقیر و شکست دشمنان، در مسابقات بین‌المللی و به‌ویژه المپیک، امری تثبیت‌شده و انکارناپذیر است. همان‌گونه که در چند دهه رویارویی غیرمستقیم آمریکا و شوروی سابق، شاهد تنش و درگیری بین این دو ابرقدرت در حوزه ورزش بودیم.

جمهوری اسلامی ایران نیز از ورزش و مسابقات، برای رساندن و نمایش پیام حمایت از مردم مظلوم فلسطین در برابر رژیم اشغالگر صهیونیستی استفاده کرده است. رقابت‌نکردن بـا ورزشکاران اعزامی این رژیم، سیاست بدون تغییر ایران بعد از انقلاب اسلامی بوده که گاهی به دلیل نبود تدبیر و ضعف در رسانه و دیپلماسی، به محرومیت‌های بعدی ایران در مسابقات بعدی و نشان‌دادن وجهۀ منفی از ایران در رسانه‌های خارجی منجر شده است. اقناع‌نکردن مردم کشور در این زمینه نیز باعث شده است برخی افراد مشهور یا ورزشکاران و چهره‌ها نیز به این سیاست انتقاد کنند.»

 چاپ نخست این کتاب در 366 صفحه وزیری، شمارگان 500 نسخه و با قیمت 140 تومان از سوی انتشارات سروش در اختیار علاقمندان این حوزه قرار گرفته است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها