دوشنبه ۳۰ آبان ۱۴۰۱ - ۱۲:۴۵
سماوا صدای یک بچه طهرون شد

نشست رونمایی از کتاب صوتی «سدنصرالدین» توسط سماوا، ناشر کتاب‌های صوتی انتشارات سوره مهر برگزار شد.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا)، این نشست با حضور اردشیر منظم، گوینده رادیو و کتاب صوتی «سدنصرالدین»، داوود حیدری، گوینده رادیو، امیر خیام، نویسنده و جمعی از اهالی کتاب و رسانه برگزار شد.

در این نشست، امیر خیام، نویسنده کتاب «سدنصرالدین» با بیان اینکه این کتاب با جان و دل نوشته شده، گفت: من از خانه و محله‌ای صحبت می‌کنم که ارزش‌ آن به مردمش بود و چهار مدل فکری به طور مسالمت‌آمیز کنار یکدیگر زندگی می‌کردند بدون اینکه صحبت تلخی با یکدیگر داشته باشند. اغلب آنها طناز بودند و صحبت‌هایشان شیرین بود و زندگی در آنها جریان داشت. خانه‌ها ممکن است تغییر کنند اما من نگران فرهنگی بودم و هستم که درحال تغییر است و از یاد برده می‌شود.

این نویسنده درمورد شناخت و ارتباطش با سماوا بیان کرد: سماوا را از طریق حوزه هنری و دوستانم می‌شناختم و کتاب‌هایشان را گوش می‌کردم و لذت می‌بردم و اینکه کتاب من توسط فرد دیگری خوانده شود تجربه متفاوتی است.

در ادامه نشست، اردشیر منظم، گوینده این کتاب صوتی با اشاره به اهمیت تهیه کتاب صوتی گفت: کتاب صوتی پدیده‌ای است که موازی با سایر پیشرفت‌های ما در عرصه‌های مختلف ایجاد شد. در ابتدای این مسیر گمان می‌شد که افراد با این پدیده خو نمی‌گیرند و برای مخاطب جذاب نیست که کتاب توسط فرد دیگری خوانده شود. پیش از کتاب صوتی، بیش‌تر در پی تولید نمایش صوتی از کتاب‌ها بودیم اما اکنون کتاب صوتی جایگاه خود را برای همه گروه‌های سنی تثبیت کرده است. مساله مهم این است که آیا کتاب‌هایی که برای فرمت صوتی انتخاب می‌شوند درست هستند یا خیر؟ اگر کتاب و اجرای آن خوب باشد مخاطب برای شنیدن سایر کتاب‌ها نیز تشویق می‌شود اما اگر برعکس باشد، مخاطب آن را پس می‌زند.

این گوینده همچنین درمورد کتاب «سدنصرالدین» بیان کرد: ما درباره فرهنگ، سنت و اخلاق گذشتگان و روابط انسان‌ها با یکدیگر شنیده و خوانده‌ایم  اما در زمان معاصر کم بودند آدم‌هایی که نگاه دقیقی به این مساله، اتفاقات و جغرافیا داشته باشند، کسانی که تصاویر قدیمی را در ذهن ضبط کرده باشند و بعد حالا آن را به متن تبدیل کنند. کتاب «سدنصرالدین» برای من اعجاب‌انگیز بود، گویی که تخیل قدرتمندی پشت این نوشتار وجود داشت. کتاب کاملا تصویری است و ما را از طریق ذهن به زمانی می‌برد که دیگر نمی‌بینیم. این نوشته سراسر عشق است و مرا مکلف کرده که آن را به بهترین شیوه اجرا کنم و تمام تلاشم را در این راستا انجام بدهم.

همچنین در بخش پایانی نشست، داوود حیدری، از گویندگان کشورمان با اشاره به خاطراتش از زمان گذشته و محله سدنصرالدین گفت: من کسانی را که در عرصه کتاب صوتی فعالیت می‌کنند دورادور می‌شناسم و سماوا یکی از آنان است که یک عده جوان پرتلاش را دور هم جمع کرده است. این روزها به دلیل سرعت بالای زندگی و همچنین گرانی کتاب‌ها، مردم ترجیح می‌دهند که کتاب را بشنوند. جلوی زمان و پیشرفت جوامع را نمی‌توان گرفت اما سنت‌ها را که به ریشه‌های فرهنگی و اخلاقی ما وصل هستند نباید فراموش کرد. من نسل جدید را نسل بی‌خاطره‌ای می‌دانم که در آینده چیزی برای تعریف کردن ندارد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها