شنبه ۲۸ آبان ۱۴۰۱ - ۱۵:۵۳
بررسی موسیقی تاجیکستان و آذربایجان در آخرین روز جشنواره نواحی

در آخرین روز از جشنواره موسیقی نواحی دو نشست پژوهشی با حضور دو هنرمند ترک و تاجیک برگزار شد.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)؛ آخرین روز از نشست‌های پانزدهمین جشنواره موسیقی نواحی به تاریخ جمعه بیست و هفتم آبان ماه در هتل ناهارخوران گرگان برگزار شد. 

طی این اتفاق احمدجمال کیهان نوازنده باغلاما اهل آذربایجان کارگاه باغلامای ترکیه را برگزار کرد.
در بخش اول موسیقی تاجیکی با حضور دولت نظریف نوازنده اهل تاجیکستان تشریح شد.
دولت فرزند عبدالله نظریف است که خود موزیسین بوده است. آثار این هنرمند ضبط و ثبت شده و می‌توان گفت این نوع موسیقی متعلق به ایرانیان مهاجر است و فواصل موجود در آثار گویای همین موضوع است.
دولت در ابتدا گفت: ما در ترکی به قطعات مقام می‌گوییم. او در ادامه از تنوع سازها در تاجیکستان گفت. او گفت: هنرمندان تاجیکستان برای موسیقی ایران و آذربایجان احترام و جایگاه والایی قائلند.
در ادامه یکی از اعضای همراه با دولت نظریف دایره نواخت و او درباره اجراهای چهار ضرب در موسیقی تاجیک توضیحاتی داد.

سپس نوازنده بدخشانی به توضیح درباره ساز رباب پرداخت. او گفت رباب سه نوع است و واژه رب اشاره به خداوند دارد. این هنرمند تاجیک در ادامه رباب نواخت.
در ادامه برنامه مختار نوازنده سه تار تاجیک درباره سازش و جزئیات آن توضیحاتی داد.
در ادامه و در نشست دوم احمد جمال کیهان با حضار صحبت کرد. او در ابتدای قطعه ای را نواخت و خواند که معنا و مفهومی عرفانی داشت.
احمدجمال کیهان سپس درباره سبک‌های باغلاما در ترکیه توضیحاتی داد.
او گفت: در ترکیه دو سبک اصلی برای تولید ساز باغلاما وجود دارد که مشتمل بر ساز دسته بلند و ساز دسته کوتاه می‌شود. بنده در همان ابتدا با ساز دسته کوتاه آشنا شدم و موفق شدن در ۱۰ روز نت‌های آن ساز را اجرا کنم. البته در این جریان آموزشی بود که آموزه‌های خود را بدون استاد انجام دادم. در این چارچوب بود که خودم شروع به سرایش شعر کرده و آن را به نوازندگی وارد کردم تا این سال‌ها که مشغول ساختن ساز و تربیت هنرجویان شدم و هم اکنون نیز به این کار ادامه می‌دهم.
وی در ادامه با معرفی هنرمندانی که از آنها به عنوان هنرمند مرجع موسیقی در کشور ترکیه یاد می‌شود، گفت: من به شخصه مدیون این هنرمندان هستم اما آن چیزی که اساس کار من به حساب می‌آید عشق و عرفان است و همین که امروز در کنار هم قرار گرفتیم و می‌توانیم صحبت کنیم نشات گرفته از همین عرفانی است که در موسیقی وجود دارد. دیدگاهی که بنده در ترکیه هم به آن اعتقاد دارم و سعی می‌کنم فعالیت‌های موسیقایی خود را بر همین رویکرد ادامه دهم.
این نوازنده در بخش‌های دیگر این برنامه ضمن اجرای بخش‌هایی از آموزه‌های خود به پرسش حاضران در نشست پاسخ داد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها