شنبه ۲۸ آبان ۱۴۰۱ - ۱۵:۲۶
کتابخانه و خانه گفتگوی سیدعباس موسویان افتتاح شد

آیین افتتاح کتابخانه و خانه گفتگوی سیدعباس موسویان همزمان با هفته کتاب و کتابخوانی در کانون اندیشه جوان برگزار شد.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا) به نقل از کانون اندیشه جوان، آیین افتتاح کتابخانه و خانه گفتگوی سیدعباس موسویان همزمان با هفته کتاب و کتابخوانی در کانون اندیشه جوان برگزار شد.
 
در ابتدای این نشست، محسن رحیمی مدیر عامل کانون اندیشه جوان به ایراد سخنرانی پرداخت و بیان کرد: قریب به ۲۵ سال از تاسیس کانون اندیشه جوان می گذرد و در این مدت توانسته گنجینه‌های متعددی را تولید و در دسترس دیگران قرار دهد. یکی از آن مجموعه‌ها مجموعه کتب مرتبط و متناسب با مخاطبان است که در این سال‌ها در بخش‌های مختلف کانون گردآوری شده است.
 
وی افزود: یکی از نیازهای مخاطبان کانون اندیشه جوان تولید محتوا و کتاب مناسب و منطبق با مسائل و نیازهای خودش است. بر همین اساس بر آن شدیم تا محتواهای تولید شده در بخش‌های مختلف را در یک مجموعه واحد نگهداری کنیم از این رو اقدام به شناسایی منابع، ثبت فرآیندهای معرفی کتاب در سامانه کتابخانه ملی و آماده‌سازی فرم مجموعه کردیم.
 
رحیمی به افتتاح کتابخانه اشاره کرد و گفت: امروز همزمان با ایام کتاب و کتابخوانی شاهد افتتاح مجموعه کتابخانه کانون اندیشه جوان هستیم و همچنین قرار است خانه گفتگویی نیز در جوار این کتابخانه راه‌اندازی شود تا دانشجویان در این مرکز بتوانند به گفتگو و مناظره بپردازند.
 
مدیر عامل کانون اندیشه جوان به گوشه‌ای از فعالیت‌های علمی این مرکز علمی پرداخت و گفت: در دوسال کرونایی اخیر صد نشست گفتگوی دانشجویی تحت عنوان کالک به همت کانون برگزار شد و این اتفاق به واسطه ارتباطی که این مرکز با مراکز دانشگاهی و دانشجویی داشت اتفاق افتاد؛ می‌توان گفت این اقدام یک گزارش و وضع شناسی تشکل‌های دانشجویی محسوب می‌شد که اخیرا هم نشست‌های جدیدی تحت عنوان معرکه با محوریت مسائل اخیر و بحث اعتراض در کانون اندیشه جوان برگزار و دنبال می‌شود.
 
در ادامه این نشست، مهدی رمضانی دبیرکل نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور به ایراد سخنرانی پرداخت و تصریح کرد: با توجه به شرایط موجود ما با نسلی مواجه هستیم که نگاه، بیان، نوع تفکر و جهان‌بینی آنان متفاوت با ساختار فکری نسل گذشته است. باید توجه داشت که نسل جدید دوران انقلاب را ندیدند و این مهم به خوبی برایشان تبیین نشده است.
 
وی افزود: غالبا حاضران در سالن‌های کتابخانه‌ها دهه هشتادی‌ها هستند وقتی با آنان صحبت می‌شود می‌بینیم که جهان‌بینی آنان کاملا متفاوت است اما در عین حال افرادی سخت و غیر قابل نفوذ نیستند. آنان به شدت افرادی مقاوم و نترس بوده که روی حرف خود پافشاری می‌کنند.
 
رمضانی با تاکید بر اینکه برای حل مسائل موجود نیازمند گفتگو هستیم و چاره‌ای جز این نیست، یادآور شد: متاسفانه در این زمینه نسبت به آداب گفتگو و تسلط بر موضوع دچار مشکل بوده و با فرهنگ و ادبیات گفتگو غریبه هستیم و تلاش نمی‌کنیم به این سمت و سو حرکت کنیم.
 
دبیر کل نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور ادامه داد: بنابراین مهمترین مشکلاتی که در خانواده‌ها وجود دارد عدم مهارت گفتگو است و فضای مجازی و فیلم نمی‌تواند این مشکل را رفع کند از این رو این مهم نیازمند یک دانش، فهم و مهارت است که عمده آن با مطالعه و تعمیق و همچنین با کمک گرفتن از دیگر ابزارها امکان‌پذیر است.
 
وی با تاکید بر اینکه ما به لحاظ حکمرانی و اداره جامعه نیازمند حلقه کانون جوان در سطح کشور هستیم، گفت: در این صورت خلاءهای موجود مرتفع می‌شود. اینکه امروز فحاشی در ادبیات سیاسی کشور وارد شده و در اعتراضات اخیر شاهد رکیک‌ترین ناسزاها به افراد هستیم و کسی هم از شنیدن آن ناراحت نمی‌شود مسئله بسیار عجیب و دردناکی است.
 
رمضانی در پایان خاطرنشان کرد: عدم فهم بعضی مسائل توسط برخی مسوولان تصمیم‌گیرنده بسیار جدید است. رهبر معظم انقلاب در هر زمان مساله فرهنگ را گوشزد کردند در حالی که امروز با بحران فرهنگی روبرو هستیم. صرف قانون‌گذاری مشکلات موجود را حل نمی‌کند بلکه نیازمند اقدام در حوزه خانواده که مهمترین نهاد جامعه به شمار می‌رود، هستیم و این اقدام باید حمایت شود. اگر نتوانیم از ابزار حکومت برای بهبود شرایط جامعه، پیشرفت فرهنگی و پیشرفت فکری استفاده کنیم باید مسئولان امر به خداوند پاسخگو باشند.
 
در ادامه علی رمضانی مدیر عامل خانه کتاب و ادبیات ایران به ایراد سخنرانی پرداخت و گفت: مسئله‌شناسی به موقع یکی از اقداماتی است که کانون اندیشه جوان به آن اهتمام جدی داشته است. کانون مصداق کوره‌پزی ایده‌ها، آدم‌ها و عمل‌آوری است اما در استفاده از آن ایده‌ها و در استفاده از آدم‌ها و امتداد دادن به آن‌ها مسئله داشته است.
 
وی افزود: مرحوم موسویان در مجموعه کانون مشهور بود که برای گفتگوی با افراد وقت می‌گذاشت از این رو خانه گفتگوی موسویان باید بتواند تواضع و برابری کردن با افراد و ایجاد فضای گفتگو را فراهم آورد.
 
رمضانی بیان کرد: امروز مسئله محاصره تبلیغات اذهان را در دست گرفته و برگرداندن این اذهان کار سخت و پیچیده‌ای است که امید است با کمک این خانه توفیقاتی حاصل شود.
 
در ادامه علی قجری دبیر ستاد جهاد تبیین دانشگاهیان کشور به سخنرانی پرداخت و بیان کرد: بیش از یک سال است که از طرح جهاد تبیین توسط رهبر معظم انقلاب می‌گذرد در این یک سال گذشته مانند همه موضوعات و مفاهیمی که معظم‌له مطرح می‌کردند دغدغه‌مندان آمدند همان مفاهیم و موضوعات را تکرار کردند و به نوعی اکوی رهبری شدند در حالی که کمتر مضمون، گزاره و مفهومی را در اندیشه و بیانات ایشان در چند دهه اخیر می‌توان پیدا کرد که بر آن علاوه بر مفهوم و گزاره فلسفی و منطقی، بعد شرعی، اجتماعی و سیاسی مترتب باشد.
 
وی افزود: معظم‌له در بیانات خویش می‌فرمایند جهاد تبیین فریضه‌ای فوری و قطعی است؛ هر کدام از این سه کلمه بار معنایی عمیقی دارد که یک حکیم، ولی فقیه و مرجع تقلید آن را بیان می‌کنند. بر همین اساس جهاد تبیین باید یک کنشگری و ساحت جدیدی را در ما ایجاد کند.
 
قجری به اتفاقات اخیر اشاره کرد و گفت: هرگونه به اتفاقات اخیر نگاه می‌کنیم به مسئله جهاد تبیین می‌رسیم. رسانه‌ها خط مقدم حوزه جهاد تبیین هستند و متاسفانه در تحقق این امر نمره قابل قبولی را دریافت نکردند. موضوع جهاد تبیین بیش از آنکه یک پروژه و ایده باشد یک موضوع بینشی و نگرشی است. اگر تک تک مردم این موضوع را به عنوان فریضه و رویکرد در تعاملات روزانه و اجتماعی و حرفه‌ای خودشان قرار ندهند به آن هدف مطلوب نخواهیم رسید.
 
دبیر ستاد جهاد تبیین دانشگاهیان کشور در پایان خاطرنشان کرد: نباید به مسئله جهاد تبیین یک نگاه پروژه‌ای داشت و تنها در قالب برگزاری همایش آن را عملی کرد در حالی که یکی از نکات روشی معظم‌له در این مطالبه آن است که هر کسی مانند چراغ اطراف خود را روشن کند و این کار پیچیده‌ای نیست. وضعیت کنونی کشور نتیجه خاموش کردن چراغ‌ها و بی‌حوصله بودن افراد در تحقق امر جهاد تبیین است.  بنابراین نباید به موضوع جهاد تبین به عنوان مفهوم نگاه کرد. به نظر می‌رسد جهاد تبیین امتداد و مترقی کرسی آزاداندیشی است با این تفاوت که در کرسی آزاداندیشی تخصص لازم است اما در جهاد تبیین که یک موضوع عمومی و مردمی است باید مطالب به عنوان بینش و نگرش در اختیار دیگران قرار گیرد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها