یکشنبه ۲۲ آبان ۱۴۰۱ - ۱۹:۳۷
شرایط انتقال بیمه شخص ثالث به خریدار در سال 1401 چگونه است؟

نتقال تخفیفات بیمه شخص ثالث برای افرادی که در رانندگی خود محتاط بوده و قوانین راهنمایی و رانندگی را رعایت می‌کند، اهمیت زیادی دارد. در ادامه به این مقوله می‌پردازیم.

خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)؛ انتقال تخفیفات بیمه شخص ثالث برای افرادی که در رانندگی خود محتاط بوده و قوانین راهنمایی و رانندگی را رعایت می‌کند، اهمیت زیادی دارد. در برخی از حوادث هم افراد خسارت رخ داده را به صورت نقدی پرداخت می‌کنند و باز هم مشمول تخفیفات عدم استفاده از کوپن‌های بیمه نامه خواهند شد. با توجه به این موضوع سوالی که به وجود می‌آید این است که آیا می‌توان این تخفیفات را به خودرو دیگر انتقال داد یا خیر؟ مطابق با قانون جدید بیمه شخص ثالث، انتقال تخفیف‌های خسارت بیمه ثالث به خودرو جدید و اعضای درجه یک خانواده وجود دارد.

چگونه می‌توان این تخفیفات را انتقال داد؟ در ادامه به این سوال پاسخ خواهیم داد با ما تا انتهای متن همراه باشید.

شرایط انتقال تخفیف بیمه شخص ثالث در سال 1401
انتقال تخفیف بیمه شخص ثالث با توجه به قانون سال 1401 در حالت‌های مختلف انجام می‌شود که عبارتند از:
به خودروی جدید مالک فعلی خودرو که نمی‌تواند صفرکیلومتر باشد.
به خودروی افراد درجه یک خانواده مالک فعلی اعم از همسر، پدر، مادر و فرزندان باشد.
از خودروی فرسوده به خودروی جدید مالک که باید حتما کارکرده باشد.
از خودروی متعلق به یک شرکت حقوقی به خودروی دیگر از اموال همان شرکت با همان کاربری مثلا سواری به سواری، وانت به وانت باشد.

هر خودرو صفر کیلومتر که از درب کارخانه تحویل داده می‌شود همراه بیمه شخص ثالث بوده و برای انتقال تخفیفات این بیمه نامه باید از سر رسید سال دوم گذشته باشد. همچنین برای خودروهای فرسوده باید انتقال تخفیفات بیمه شخص ثالث به خودرو دیگر تحت مالکیت خود یا اعضای خانواده باشد. این انتقال به کسری مدارک نیاز دارد که عبارتند از:
گواهی اسقاطی بودن خودروی قبلی
اصل بیمه شخص ثالث
اصل مدارک خودروی قبلی
سند قطعی خودروی جدید
مدارک شناسایی بیمه‌گزار
الحاقیه فسخ بیمه‌ نامه خودروی اسقاطی
این مدارک را باید برای از رده خارج کردن خودرو قبلی به بیمه‌گر تحویل داد. در ابتدا باید ثابت شود که ماشین شما از رده خارج شده و در قانون جدید اگر شخصی دو خودرو داشته باشد نمی‌تواند تخفیفات بیمه شخص ثالث را بین خودرو‌ها جابه جا کرد.

علت تغییرات انتقال تخفیفات بیمه شخص ثالث
تغییراتی که با توجه به قانون برای انتقال تخفیف‌های بیمه ثالث ایجاد شده برای مالکان یا افرادی است که از شرایط یا انتقال ناخواسته تخفیف بیمه شخص ثالث به مالک جدید اطلاعاتی ندارند. دقت داشته باشید که پس از اینکه انتقال سند قطعی برای مالک قبلی انجام می‌شود، دیگر نمی‌توان بازپسگیری تخفیف بیمه را اعمال کرد. از طرف دیگر هم با اجرای طرح تشویقی راننده‌های مطیع قانون، باید شرایطی ایجاد می‌شد تا بتوان از این مزیت استفاده کرد.
همچنین برخلاف آن هم وجود دارد که راننده‌ای با تخلف زیاد خودرو خود را به فروش برساند و هنگام خرید خودرو جدید از قانون مداری راننده دیگر استفاده کند.

مدارک انتقال تخفیفات بیمه شخص ثالث چیست؟
در اولین قدم، مراجعه به نمایندگی صدور بیمه‌نامه شخص ثالث قبلی یا شعبه مرکزی شرکت بیمه مربوطه ضروری است. فهرست مدارک لازم برای انتقال تخفیف بیمه شخص ثالث شامل موارد زیر است:
بیمه‌نامه خودروی جدید
کپی کارت خودروی قدیم
کپی بیمه شخص ثالث خودروی قدیم
اصل کارت خودروی خودروی جدید
کپی کارت خودروی جدید
اگر خودرویتان اسقاطی است، اصل و کپی برگه گواهی اسقاط نیز ضرورت دارد.

شرکت بیمه قبلی، طی یک الحاقیه تخفیفات بیمه‌نامه قبلی را حذف می‌کند. این شرکت مبلغ مابه التفاوت بیمه‌نامه قبلی شما را دریافت کرده و اصل الحاقیه تخفیفات مهر شده را به شما تحویل می‌دهد.در قدم بعدی، شما باید به شرکت بیمه خودروی جدیدتان مراجعه کرده و تخفیفات را به بیمه شخص ثالث خودروی جدید خود (همانند آنچه در بندهای قبلی مقاله گفتیم)، منتقل نمایید.

شرکت بیمه قبلی با یک الحاقیه تمام تخفیفات بیمه شخص ثالث قبلی را حذف می‌کند و مبلغ مابه التفاوت بیمه‌ نامه قبلی شما را دریافت کرده و اصل الحاقیه تخفیفات مهر شده را به شما تحویل خواهد داد. در گام دوم، شما باید به شرکت بیمه خودروی جدیدتان مراجعه کرده و تخفیفات را به بیمه شخص ثالث خودروی جدید منتقل کنید.
 


انتقال تخفیف فقط به اعضای درجه یک امکان پذیر است
اهمیت سقف پوشش‌های بیمه شخص ثالث در سال 1401

بیمه شخص ثالث یک قرارداد دو طرفه بین بیمه‌گر و بیمه‌گزار است که شرکت بیمه با دریافت حق بیمه از سوی بیمه‌گزار موظف به پرداخت خسارت تا سقف مشخص شده است. این بیمه نامه دو نوع پوشش مالی و جانی را جزو تعهدات خود طراحی کرده است که با توجه به مبلغ دیه مشخص شده در ابتدای هر سال، سقف تعهدات را مشخص می‌کند. همانطور که می‌دانید اگر به اموال اشخاص ثالث خسارتی وارد کنید باید هزینه‌ها را به طور کامل پرداخت کرد. سقف تعهدات مالی در بیمه شخص ثالث می‌تواند ریسک بار سنگین جبران هزینه‌های به وجود آمده در حادثه رانندگی را به بیمه‌گر منتقل کند.

سقف تعهدات پوشش مالی سال 1401 در بیمه ثالث مبلغی معادل 400 میلیون تومان است که برخی از شرکت‌های بیمه‌ای آن را ارائه خواهند کرد. همچنین حداقل پوشش مالی هم برای بیمه شخص ثالث برابر با 2.5 درصد در ماه‌های حرام تعیین می‌شود که معادل مبلغ 20 میلیون تومان است. بیمه‌گزار می‌تواند با پرداخت حق بیمه بیشتر، سقف تعهدات بیمه نامه خود را افزایش دهد.
 


تخفیف بیمه دارای سقف معینی است
تبصره‌های قانون انتقال تخفیف بیمه شخص ثالث در سال 1401

هر آیین نامه یا قانونی که طراحی و اجرا می‌شود دارای برخی از تبصره‌ها و مفاد است. تبصره‌های انتقال تخفیفات بیمه شخص ثالث به شرح زیر است:
اگر فروشنده، پلاک ماشین را به نام خود تغییر دهد تمام تخفیف‌های عدم خسارت بیمه ثالث حذف خواهد شد.
سوابق عدم خسارت بیمه شخص ثالث را نمیتوان به خریدار خودرو انتقال داد و با این کار برخورد قانونی خواهد شد.

انتقال تخفیفات عدم خسارت انواع خودرو به وسیله نقلیه دیگر دارای همان نوع کاربری فراهم شده است. در چنین شرایطی مالک خودرو می‌تواند خود شخص انتقال دهنده، همسر، والدین و فرزندان وی باشد.
صدورالحاقیه انتقال تخفیفات بیمه شخص ثالث قبل و بعد از انتقال بیمه به خودرو جدید امکان پذیر است.
گرفتن حق بیمه مدت زمان باقی‌ مانده از بیمه ثالث برای انتقال تخفیفات بیمه ثالث قانونی نیست.
انتقال تخفیف‌های بیمه ثالث بدون هزینه و پرداخت حق بیمه بیشتر امکان پذیر است.

در صورت انتقال تخفیف بیمه شخص ثالث به خودروی جدید و بالعکس، حق بیمه از بیمه‌گزار دریافت نخواهد شد.
اگر شخصی مالک دو خودرو باشد، امکان انتقال تخفیف بیمه ثالث از خودرویی به خودروی دیگر برای او وجود ندارد.
همه تخفیفات عدم خسارت بیمه شخص ثالث به صورت کامل بر روی یک بیمه‌ نامه انتقال پیدا می‌کند.

بهترین بیمه شخص ثالث را چگونه بخریم؟
شرکت‌های بیمه‌گر قیمت‌های تقریبا یکسانی برای بیمه شخص ثالث ارائه می‌کنند اما قیمت، به تنهایی نمی تواند عامل تعیین کننده در خرید بهترین بیمه شخص ثالث باشد، در انتخاب و خرید بیمه شخص ثالث باید عوامل مختلفی نظیر توانگری شرکت بیمه‌گر، میزان پوشش مالی ارائه شده،کیفیت پرداخت خسارت، تعداد شعب پرداخت خسارت، سهم از بازار و... مدنظر قرار گیرند. با مراجعه به سایت https://bimeh.com/ می توانید به استعلام بیمه شخص ثالث خود پرداخته و با توجه به عوامل مذکور که در ارتباط با شرکت‌های بیمه‌گر هستند، بهترین بیمه شخص ثالث را انتخاب و پروسه خرید یا انتقال بیمه شخص ثالث خود را پیش ببرید.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

تازه‌ها