شنبه ۲۱ آبان ۱۴۰۱ - ۱۳:۳۱
ذائقه‌سازی محتوایی و جریان‌سازی در حوزه نشر با تلویزیون اینترنتی کتاب

علی رمضانی گفت: تلویزیون اینترنتی کتاب در آینده نزدیک به‌صورت تعاملی با مردم که تولیدکننده‌های اصلی محتوا در بسترهای جدید هستند کارش را پیش خواهد برد و مجموعه ذائقه‌سازی محتوایی، جریان‌سازی و هدایت عملیاتی را برای حل مشکلات صنعت نشر را برعهده خواهد گرفت.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) به نقل از ستاد خبری سی‌اُمین دوره هفته کتاب جمهوری اسلامی ایران، علی رمضانی؛ مدیرعامل خانه کتاب و ادبیات ایران و دبیر سی‌اُمین دوره هفته کتاب جمهوری اسلامی ایران، صبح جمعه (۲۰ آبان‌ماه ۱۴۰۱) در گفت‌وگوی زنده تلویزیونی در شبکه خبر، از آغاز به‌کار «نخستین شبکه تلویزیونی اینترنتی کتاب» همزمان با هفته کتاب خبر داد و گفت: فعالیت نخستین شبکه تلویزیونی اینترنتی کتاب در آستانه سی‌اُمین دوره هفته کتاب جمهوری اسلامی ایران آغاز شده و این شبکه به نشانی ketab.tv در بستر تلوبیون برای استفاده کتاب‌دوستان و علاقه‌مندان به حوزه کتابخوانی، قابل مشاهده است.
 
وی درباره علت و نحوه راه‌اندازی نخستین شبکه تلویزیونی اینترنتی کتاب، توضیح داد: با توجه به آنچه که هرسال در زمینه کتاب در فضای فرهنگی کشور در حال رخ دادن است و برحسب تجربه‌ همکاری که امسال در سی‌وسومین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران با صداوسیمای جمهوری اسلامی  کسب کردیم، تصمیم به راه‌اندازی یک رسانه تصویری در حوزه کتاب گرفتیم. به همین منظور در هفته کتاب که فراز مهمی از تقویم تاریخی اهالی صنعت نشر محسوب می‌شود، این رسانه با هماهنگی صداوسیمای جمهوری اسلامی ایران در بستر تلوبیون راه‌اندازی شد.
 
دبیر سی‌اُمین دوره هفته کتاب جمهوری اسلامی ایران، بیان کرد: صنعت نشر به‌عنوان بزرگترین صنعت فرهنگی کشور که پیش‌بینی می‌شود امسال حجم اقتصادی آن به حدود هشت هزار میلیارد تومان برسد، نیاز داشت با رویکردهای جدیدی که مخاطب نسبت به آنها اقبال دارد، ظرفیت‌های خود را معرفی و به‌صورت تصویری برای همگان به نمایش بگذارد. اتفاقی که در شبکه تلویزیونی کتاب می‌افتد این است که هم ارکان مختلف صنعت نشر و هم محتوای کتاب‌ها را معرفی می‌کند. همچنین در آینده نزدیک به‌صورت تعاملی با مردم که تولیدکننده‌های اصلی محتوا در بسترهای جدید هستند کارش را پیش خواهد برد و مجموعه ذائقه‌سازی، جریان‌سازی و هدایت عملیاتی برای حل مشکلات صنعت نشر را برعهده خواهد گرفت. 
 
مدیرعامل خانه کتاب و ادبیات ایران با بیان اینکه شبکه تلویزیونی اینترنتی کتاب امسال برنامه‌های هفته کتاب را پوشش خواهد داد، افزود: این شبکه در ایام برگزاری هفته کتاب برنامه زنده و تولیدی پخش می‌کند و پس از اتمام هفته کتاب هم به‌عنوان رسانه تصویری حوزه کتاب با برنامه های مختلف به‌کار خود ادامه می‌دهد.
 
وی گفت: حجم فعالیت و تعداد کارکنان مجموعه‌های مختلف فعال در حوزه کتاب قابل توجه است و گروه‌های رسانه‌ای آن‌ها در حال انجام تولیدات رسانه‌ای در صنعت نشر هستند. شبکه تلویزیونی اینترنتی کتاب، بستر اختصاصی خوبی را فراهم کرده تا مجموعه‌های مختلف بتوانند تولیدات خود را به نمایش بگذارند.
 
خبرگزاری کتاب، متولد هفته کتاب است
رمضانی در بخش دیگری از سخنان خود با بیان اینکه خبرگزاری تخصصی کتاب (ایبنا) متولد هفته کتاب است، ادامه داد: نزدیک به ۱۶ سال پیش در هفته کتاب جمهوری اسلامی ایران، اولین و تنها خبرگزاری تخصصی کتاب در کشور راه‌اندازی شد. در واقع این مجموعه فعالیت خود را به‌طور رسمی از ۲۴ آبان‌ماه ۱۳۸۵ آغاز کرده ‌است. در کنار این ظرفیت، ضرورت ایجاد یک شبکه تصویری هم به چشم می‌خورد.
 
مدیرعامل خانه کتاب و ادبیات ایران با اشاره به اینکه مجموعه مراجعات مردم به سکوهای اینترنتی پخش تصویری قابل توجه بوده و این بستر به‌طور دائم مورد استفاده عموم مردم است، اظهار کرد: لازم بود حوزه کتاب در بستر فضای مجازی نیز سهمی داشته باشد تا رخدادهای صنعت کتاب در کشور به‌صورت زنده و برخط و یا تولیدی پوشش داده شود. چه در هفته کتاب و چه در ایام دیگر سال، نشست‌های زیادی با محوریت کتاب در کشور برگزار می‌شود، لذا این شبکه می‌تواند بازتاب‌دهنده این رویدادها باشد و امکان استفاده از محتوای نشست‌ها را برای مخاطبانی که حضور فیزیکی ندارند در فضای مجازی فراهم کند تا معرفی بهتری از صنعت نشر و ظرفیت‌های محتوایی آن اتفاق بیفتد.
 
دبیر سی‌اُمین دوره هفته کتاب جمهوری اسلامی ایران، گفت: پوشش اینترنتی رویدادهای حوزه کتاب علاوه بر هفته کتاب در نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران نیز به‌صورت مفصل در شبکه تلویزیونی اینترنتی پخش خواهد شد. هدفگذاری این است که هیچ رخداد کتابی نباشد که شبکه کتاب در آن غایب باشد و اهالی حوزه کتاب حسرت داشته باشند که چرا ما رسانه‌ای در این حوزه نداریم. 
 
وی با بیان اینکه نخستین شبکه تلویزیونی اینترنتی کتاب چندین ساعت در روز برنامه تولیدی پخش می‌کند و رخدادهای حوزه کتاب در کشور را به‌صورت زنده پوشش می‌دهد، افزود: حجم تولیدات حوزه کتاب و تنوع موضوعی و پرداختن نویسندگان به موضوعات به صورتی است که بر مبنای آن بتوان یک یا چند شبکه در حوزه کتاب افتتاح کرد. اتفاقا در مسئله فروش هم این رویکرد می‌تواند موثر باشد. درباره کتاب‌هایی که جزو پرفروش‌های ناشران قرار می‌گیرند می‌بینیم که یا تولیدات تصویری برای آن داشته‌اند و یا تبلیغات تصویری تولید و پخش کرده‌اند. این فضا می‌تواند برای اهالی صنعت کتاب به‌عنوان محل استعدادیابی و استعدادپروری باشد که بتوانند تولیدات خود را در آن پخش کنند و اقبال عمومی مردم را شاهد باشند.
 
رمضانی در پاسخ به این پرسش که «آیا ناشران می‌توانند به‌صورت رایگان از این بستر جدید برای تبلیغ محصولات خود استفاده کنند؟»، بیان کرد: با توجه به اینکه شبکه اینترنتی کتاب زیرنظر خانه کتاب و ادبیات ایران در بستر تلوبیون فعالیت می‌کند و مجموعه فعالیت‌ها نیز فرهنگی است، لذا فرصت برابر را برای تمام ناشران فراهم می‌کند. اما اگر قرار باشد فضای تبلیغاتی و تجاری در این شبکه صورت بگیرد، مطابق با قوانین صداوسیما برای تبلیغ عمل می‌شود.
 
مدیرعامل خانه کتاب و ادبیات ایران در بخش دیگری از سخنان خود درباره راه‌اندازی سامانه خرید از کتابفروشی، همزمان با هفته کتاب جمهوری اسلامی ایران، گفت: در بسیاری از شهرهای کشور، کتابفروشی فیزیکی نداریم، بنابراین مردم مجبورند برای تهیه کتاب به شهرهای بزرگتر سفر می‌کنند  و بعضا نیز ممکن است از سفرکردن و خرید کتاب منصرف شوند. با استفاده از کسب تجربیات قبلی، راه‌اندازی سامانه‌ای برای خرید کتاب از کتابفروشی‌ها همواره مورد درخواست کتابفروشی‌های کشور بود تا بتوانند به‌عنوان حلقه آخر این صنعت، کالای فرهنگی کتاب را به مردم عرضه کنند. این سامانه که قرار است به‌صورت دائمی فعالیت کند، همزمان با هفته کتاب افتتاح خواهد شد. امیدواریم این سامانه بتواند برای خدمت به مردمی که رنج سفر را برای خرید کتاب به شهرهای بزرگ متحمل می‌شوند، مفید واقع شود.
 
وی ادامه داد: وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی نیز یارانه‌ای را برای خرید کتاب درنظر گرفته است. بر مبنای دستورالعمل‌ها به ازای هر کد ملی افراد بالای ۱۸ سال که شماره تلفن همراه دارند، ۱۰۰ هزار تومان یارانه خرید کتاب و یارانه‌ای هم برای ارسال کتاب در‌نظر گرفته شده تا کتاب به‌دست کتابخوان‌ها برسد. در واقع افتتاح این سامانه می‌تواند ویترینی از کتاب‌های موجود در قفسه کتابفروشی‌ها در فضای مجازی باشد. ویترین کتابفروشی‌ها به اندازه مرزهای کشور گسترش پیدا کرده و همه مردم می‌توانند به‌صورت همزمان از این امکان استفاده کنند.
 
دبیر سی‌اُمین دوره هفته کتاب جمهوری اسلامی ایران، بیان کرد: در صورت توفیق این سامانه، بخش‌های دیگر مانند مجموعه‌های صنعتی و مجموعه‌هایی که کارکنان انبوهی دارند نیز راغب می‌شوند تا نیازهای فرهنگی‌شان را از این طریق تأمین کنند. مجموعه یارانه درنظر گرفته شده برای این سامانه  در مرحله اول ۱۰ میلیارد تومان است که ۲۰ میلیون تومان یارانه به هر کتابفروشی اختصاص پیدا کرده است. افراد با ۱۰۰هزار تومان یارانه‌ای که دریافت می‌کنند، باید ۴۰۰ هزارتومان خرید کنند. پیش‌بینی می‌شود که حداقل ۴۰ میلیارد تومان خرید به سمت کتابفروشی‌ها سوق پیدا کند.
 
رمضانی با بیان اینکه شبکه اینترنتی کتاب قرار است در ارتباط با مخاطبان و بینندگان شکل تعاملی به خود بگیرد، گفت: ترویج و معارفه کتاب یکی از حلقه‌های مفقوده در حوزه کتاب در کشور است. در هفته کتاب یک پویش عمومی با عنوان «کتاب دستت چیه؟» اجرا می‌شود که بر این اساس مخاطبان تحت ضوابطی که تعیین شده، ویدئوهای سه دقیقه‌ای تولید کرده و برای این پویش می‌فرستند و در نهایت برگزیدگان، کتابی را که خود خوانده و  برای مطالعه مناسب می‌دانند، به دیگران توصیه می‌کنند. ناشران، نویسندگان، مترجمان، شاعران و همه ارکان صنعت نشر و کتاب می‌توانند در این پویش شرکت کنند. همچنین اگر کتابفروشی‌ها بخواهند پرفروش‌های خود را در هفته کتاب معرفی کنند، تدابیری نیز برای آن‌ها اندیشیده شده است. 
 
مدیرعامل خانه کتاب و ادبیات ایران در پایان با اشاره به انتخاب شعار سی‌اُمین دوره هفته کتاب جمهوری اسلامی ایران با عنوان «ما همانیم که می‌خوانیم»، اظهار کرد: تلاش شد مجموعه اعلان (پوستر) و دستگاه‌هایی که با آن‌ها همکاری می‌شود، یک وجه عمومی داشته باشند، بنابراین شعار «ما همانیم که می‌خوانیم» انتخاب شد و پس از انتخاب این شعار با نهادهایی مانند وزارت آموزش و پرورش، کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان، کانون‌های فرهنگی هنری مساجد سراسر کشور و نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور که این مجموعه‌ها لبه نهایی تعامل با مردم را دارند، برنامه‌ریزی شد. تلاش شد این نهادها بتوانند برنامه‌هایی را در سطح عموم مردم برگزار کنند.
 
سی‌اُمین دوره هفته کتاب جمهوری اسلامی ایران با شعار «ما همانیم که می‌خوانیم» از ۲۱ تا ۲۷ آبان‌ماه ۱۴۰۱ برگزار می‌شود.
 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها